Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Volvo service 2.0, lite bättre varje gång?  (läst 42118 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Volvo service 2.0, lite bättre varje gång?
« Svar #45 skrivet: 12 augusti 2011, 13:16:41 »
är det xc70 du blandar i etanol i ?

Nej!
Jag har en V70 2,5FT som har krånglat lite den senaste veckan...
XC70:n kör jag bara på 98  ::)

/Raptor

Ahh.. trodde oxå de va XC´n som du skrivit om tidigare... FT motorerna är kända för att "missa/feltolka" bränlseblandning/grad och då blir adaptionen tokig.. Om man har en sk flexifuelbil så är det rekomenderat att köra "en sväng" direkt efter tankning, dvs INTE tanka och köra hem i stan 5-10min o stänga av. En sväng (gärna landsväg) på 15 min är det bästa.

Vad är det för årsmodell på bilen?

Vilket trams.. så om bilen inte funkar som den skall efter tankning så har man som bilägare inte kört "rätt sväng" efter tankning??
Då är det väl för f-n ngt fel på bilen som måste åtgärdas! Och inte fel på kunden/ägaren. Jobbar du med Volvoservice?

1. Ja, som du ser (markerat med fet stil) så skriver jag att de är KÄNDA för det, dvs något som är fel..
2. Ja, om bilen går kasst dagen efter att du tankat och bara kört en kortsväng hem så har du kört fel..
3. Ja, jag jobbar på Volvo.

Har inte svarat på detta inlägget tidigare pga att jag inte haft något vettigt att tillföra.. Nu kan jag dock meddela att det kommit ny mjukvara till 2,5FT med adaptionsproblem. Att det är tramsigt kan jag hålla med dig om, tyvärr är det inte jag som skrivit programvarorna som orsakar dessa bekymmer, jag kan bara ge råd till kunder som har problem i väntan på att lösning från fabrik kommer. (vilket det har gjort nu tack vara mig och mina kollegor runt om i europa)

Mvh
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Volvo service 2.0, lite bättre varje gång?
« Svar #46 skrivet: 17 augusti 2011, 14:16:45 »
Modellen vi pratar om kom 2008..
http://www.teknikensvarld.se/provkorningar/volvo/v70-25ft/index.xml

Om det är som du skriver skulle det ha tagit Volvo över 3 år att rätta till ett känt mjukvaruproblem som krånglar till handhavandet av Volvon för ägarna efter tankning. Skadestånd är väl då den rätta medicinen inte en omväg hem efter tankning..

Vad kommer härnäst för råd till Volvoägarna från Volvos servicepersonal vid felfunktioner på bilen? Gnisslar bromsarna kraftigt? Tre bugningar i riktning mot Mecka hjälper... oftast.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Volvo service 2.0, lite bättre varje gång?
« Svar #47 skrivet: 19 augusti 2011, 20:58:33 »
Modellen vi pratar om kom 2008..
http://www.teknikensvarld.se/provkorningar/volvo/v70-25ft/index.xml

Om det är som du skriver skulle det ha tagit Volvo över 3 år att rätta till ett känt mjukvaruproblem som krånglar till handhavandet av Volvon för ägarna efter tankning. Skadestånd är väl då den rätta medicinen inte en omväg hem efter tankning..

Vad kommer härnäst för råd till Volvoägarna från Volvos servicepersonal vid felfunktioner på bilen? Gnisslar bromsarna kraftigt? Tre bugningar i riktning mot Mecka hjälper... oftast.

Japp, Nästan 3 år att helt lösa problemet. Det har kommit ett par uppgraderingar innan denna slutgiltiga, men kort och gott: Ja! Vad det beräffar skadestånd osv kan inte jag svara på.. jag bara servar och reparerar dem, konstruerar inte *vinkar*
Gnissel från bromsarna avhjälpes lämpligen genom antingen:
a) Bromsa mer och hårdare
b) De/mo bromsbelägg för uppsmörjning
c) Byte av bromsbelägg
d) Byte av bromsbelägg och bromsskivor
e) Vänd dig mot Mecka (om du tror det hjälper)  :P
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Volvo service 2.0, lite bättre varje gång?
« Svar #48 skrivet: 19 augusti 2011, 21:13:34 »
Så problemet är löst? Har funderat på 2,5 eller 2,0f
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Volvo service 2.0, lite bättre varje gång?
« Svar #49 skrivet: 19 augusti 2011, 22:06:44 »
Japp, det verkar som det.. har inte haft ngr problem efter senaste programvaran. På 2,5 så bör man (om den gått över 15.000 mil) kolla så att bränslepumpen är bytt. Den brukar lägga av däromkring, speciellt om bilen gått mycket på sprit.

2.0 är en relativt driftsäker men tråkig motor. 2.5 är betydligt roligare men oftast tyvärr ganska törstig. (både på bensin och E85) Jag rekomenderar dig en diesel av "valfri storlek". Skatten må vara bra mycket högre men motorerna är bra, har fin karaktär och är relativt snåla.
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Volvo service 2.0, lite bättre varje gång?
« Svar #50 skrivet: 19 augusti 2011, 23:50:55 »
Jupp kollar på drivE v70 men vill i så fall ha 6 växlar och då är det my12 som gäller och det känns svårmotiverat med merkostnaden som mest verkar vara relaterad till deras nya inredning, om man jämför priset med en sprojtans my11.

Samma motor men i en peouget 508 med deras "automatlåda" är i så fall ett roligare alternativ.

Jag såg att det finns en del my10-11 2.0f med automat. Då ska den tydligen inte vara lika surrig som den manuella. Fungerar den robotautomaten bra?

Men 100 mil på en tank känns som rätt melodi! 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Volvo service 2.0, lite bättre varje gång?
« Svar #51 skrivet: 20 augusti 2011, 00:21:37 »
Nej!! Inte powershift till 2.0.. Har endel taxibilar med den kombinationen.. ajabaja a:gl

Däremot fungerar den lådan helt kanon till dieslarna.. går väldigt trevligt ::)
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Volvo service 2.0, lite bättre varje gång?
« Svar #52 skrivet: 20 augusti 2011, 00:38:49 »
Jag trodde inte robotlådan fanns till dieslar på volvo
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Volvo service 2.0, lite bättre varje gång?
« Svar #53 skrivet: 20 augusti 2011, 01:23:45 »
Jodå Thumbsup
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad Strip

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Volvo service 2.0, lite bättre varje gång?
« Svar #54 skrivet: 20 augusti 2011, 09:04:14 »
Ang. moderna verkstäder är det rätt läskigt att det snart bara är databox-hackers som jobbar som meckar.

Det kan jag tala om; det blir riktigt j*vla svindyrt! Inkompetenta idioter häktar på en dator, byter det som signalerar i mjukvaran, utan att ens reflektera över om det är ens pyttelite logiskt. Ett annat problem med dagens ocker på märkesverkstäder är att det är för dyrt att felsöka, det är billigare att prova sig fram med att byta delar. Och små fristående verkstäder har inte verktyg att lösa komplicerade problem, så man har som bilägare blivit helt livegen de stora bestarna.
Låter jag sur och bitter? Min Audi A4 2003 har mellan 10' till 15' mil kostat mig en bra bit över 65.000 kronor i service och reparationer. Alltså tre år och 5000 mil fiR:
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Volvo service 2.0, lite bättre varje gång?
« Svar #55 skrivet: 20 augusti 2011, 16:00:28 »
Det kan jag tala om; det blir riktigt j*vla svindyrt! Inkompetenta idioter häktar på en dator, byter det som signalerar i mjukvaran, utan att ens reflektera över om det är ens pyttelite logiskt. Ett annat problem med dagens ocker på märkesverkstäder är att det är för dyrt att felsöka, det är billigare att prova sig fram med att byta delar. Och små fristående verkstäder har inte verktyg att lösa komplicerade problem, så man har som bilägare blivit helt livegen de stora bestarna.
Låter jag sur och bitter? Min Audi A4 2003 har mellan 10' till 15' mil kostat mig en bra bit över 65.000 kronor i service och reparationer. Alltså tre år och 5000 mil fiR:

Kan ju inte svara för hur VAG har ställt kompetenskraven på sina verkstäder, men på andra ställen finns hårda krav ställda på mekaniker/tekniker, vilka som felsöker osv.. Ofta indelade i olika kompetensgrupper.

På stället där jag jobbar (relativt stor Volvo/Renault/Dacia/Ford) så har vi iaf på volvosidan ett "tak" på 1500kr för felsökning, behöver man hålla på i flera dagar så kontaktar man givetvis kunden och går igenom vad man gjort och vad man vill fortsätta med. Om man byter något som INTE avhjälper felet så betalar GIVETVIS inte kunden det, såvida detaljen inte är helt utsliten och uppenbart KOMMER att gå sönder inom det närmaste, dock diskuterar man det med kunden först. Du får ursäkta om jag reagerar på ditt sätt att uttala dig, jag kanske är bortskämd med min och de flesta kollegornas kompetens inom "vår värld" där sånt här som du beskriver knappast existerar. Testa sig fram? Jag köp motorstyrenhet tex, kostar väl en 12k, programera den med mjukvara för en 500ing till, när du upptäcker att "ajf'n, det var inte den" lycka då till att lämna tillbaka den Thumbsup(glöm det), men köp gärna en ny del för att testa med ;) Att kalla alla som jobbar på en modern märkesverkstad för inkompetenta idioter är väl att ta i?  Jag ställer mig frågan om du är en idiot som tror det, men jag kanske inte får tycka/undra så? Att jobba med en dator är väl ingentig ovanligt idag? Vare sig det gäller bilar, värmepumpar, lastbilar, lastmaskiner och gud vet vad. Du kanske är sur för att utvecklingen sprungit ifrån dig och att du inte längre kan reparera bilen i ren snålhet själv? ...vad vet jag... ...är ju bara en inkompetent idiot... :o
« Senast ändrad: 20 augusti 2011, 16:04:10 av dennisson »
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad Strip

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Volvo service 2.0, lite bättre varje gång?
« Svar #56 skrivet: 20 augusti 2011, 17:05:10 »
Kan ju inte svara för hur VAG har ställt kompetenskraven på sina verkstäder, men på andra ställen finns hårda krav ställda på mekaniker/tekniker, vilka som felsöker osv.. Ofta indelade i olika kompetensgrupper.

På stället där jag jobbar (relativt stor Volvo/Renault/Dacia/Ford) så har vi iaf på volvosidan ett "tak" på 1500kr för felsökning, behöver man hålla på i flera dagar så kontaktar man givetvis kunden och går igenom vad man gjort och vad man vill fortsätta med. Om man byter något som INTE avhjälper felet så betalar GIVETVIS inte kunden det, såvida detaljen inte är helt utsliten och uppenbart KOMMER att gå sönder inom det närmaste, dock diskuterar man det med kunden först. Du får ursäkta om jag reagerar på ditt sätt att uttala dig, jag kanske är bortskämd med min och de flesta kollegornas kompetens inom "vår värld" där sånt här som du beskriver knappast existerar. Testa sig fram? Jag köp motorstyrenhet tex, kostar väl en 12k, programera den med mjukvara för en 500ing till, när du upptäcker att "ajf'n, det var inte den" lycka då till att lämna tillbaka den Thumbsup(glöm det), men köp gärna en ny del för att testa med ;) Att kalla alla som jobbar på en modern märkesverkstad för inkompetenta idioter är väl att ta i?  Jag ställer mig frågan om du är en idiot som tror det, men jag kanske inte får tycka/undra så? Att jobba med en dator är väl ingentig ovanligt idag? Vare sig det gäller bilar, värmepumpar, lastbilar, lastmaskiner och gud vet vad. Du kanske är sur för att utvecklingen sprungit ifrån dig och att du inte längre kan reparera bilen i ren snålhet själv? ...vad vet jag... ...är ju bara en inkompetent idiot... :o

Trampade jag på en öm tå? Vad får dig att tro att just du skulle vara så väldigt kompetent? Jag tror inte nån på min (fd) verkstad själv tycker han eller hon är speciellt inkompetent, även om de i mina ögon är helidioter. Din överdrivet kraftiga reaktion och påhopp på mig måste botta i något, har du lust att utveckla det?
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Volvo service 2.0, lite bättre varje gång?
« Svar #57 skrivet: 20 augusti 2011, 22:54:03 »
Lägger mig inte i eran diskussion, men har synpunkter på bilhandlare/verkstäder efter att vi hämtade ut en V70 -2008-08-18 till svågern från den största Volvohandlaren i Linköping. Såg ju väldigt bra ut i hallen där alla ut-bilar stod. Piedistaler med info, bla köparens namn i stora bokstäver, bla bla bla osv. Jag kollade runt bilen, lack, karosserispringor, spår efter omlack, speglingar, ojämnheter i lacken osv. Det yttre var ok. Sa åt svågern att öppna huven, och en av mina "sjukdomar" är att bla. dra upp alla stickor man ser under huven, kolla nivåer i olika kärl osv. Bilen skulle vara nyservad enligt annons. När jag drog upp motorns oljesticka så såg det skapligt ut, men inte nyservat. Jag sa till svågern att enligt min bedömning så är denna bil inte nyservad enligt min bedömning eftersom motoroljan ser lite för smutsig ut. Svågern frågade försäljaren om servicehäftet, mycket riktigt så var det inte nyservat... Vi gav oss till tåls och åkte till Biltema o käka en mosbricka o handla lite förnödenheter för att fördriva tiden, de skulle serva bilen direktefter lunch. Insynsskyddet till kofferten saknades, men skulle finnas enligt annons. Det löser vi sa försäljaren. Jovisst gjorde dom det! det "nya" insynsskyddet med inredningens färg de kom med bar skavmärken efter flera tidigare i o ur monteringar.... Jag är övertygad om att de plockat ur den för att ha den själva/sälja, samma med servisen, "märker inte kunden någe så kan vi ta oljan/filtrena själva"! Det är vad denna affär övertygade mig om. Det finns folk där ute som jobbar med bilar och gör jättebra jobb,det vet jag! Eller som den gången jag lämnade en mc i inbyte för en annan jag köpte. Fick inte besked om att jag inte längre var ägare till gamla cykeln! Ringde till mc firman, en stor en i Stockholm. Vi fixar sa dom. Efter 3dje påringningen från mig och jag ännu inte var avförd som gare av mc: jag bytte in så ringde jag Polisen och undrade hur jag skulle bära mig åt. De sa hur jag skulle göra och de nämnde med att de största handlarna är de största skurkarna, vilket jag är benägen att hålla med om. Det slutade med att jag ringde upp, Nu kommer namnet, de kan ha ändrat sig, jag vet inte, detta var -93. Ava MC Stockholm. Jag sa att om de inte skickar in ägarbytet meddetsamma så skriver jag över cykeln på nån släkting och kommer och hämtar den... det tog skruv. Efter max 2 veckor så fick jag besked om att jag inte längre var ägare till fordonet. Det jag vill säga är att de som jobbar med service osv kan säga en sak, en vaken kund kan se igenom detta om man har lite kunskap.

Svågerns Volvo, När vi kom till bilfirman kom jag lite efter, hade ju så mycket att titta på i bilhallen... När jag kom in till säljarens kontor så sa säljaren till mig "är det du som är chauffören"? Jepp sa jag, å så har jag ett rep i kofferten ifall jag får dra hem den nya Volvon härifrån med min SAAB. Kunde fått jäkligt rätt, efter 4,5 mil så var vi hemma i Blacka o skulle tanka upp V70n, va det rök under huven. AC- pumpen hade skurit ihop så remmen höll på att brinna upp. Då fick svågern utnyttja "volvoassistansen" som ingick i köpet"! Han ville ha en nyare bil som han kan lita på eftersom han är resande inom kärnkraften/kraftindustrin. Detta innebar att jag fick hans fina 850 GLT -96 som stannade när motorn blev varm, ja tack sa jag och efter lite efterforskning så köpte jag en ny motortempgivare för 350 kr på Mekonomen. Nu går den som en klocka igen.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Volvo service 2.0, lite bättre varje gång?
« Svar #58 skrivet: 21 augusti 2011, 11:49:36 »
Trampade jag på en öm tå? Vad får dig att tro att just du skulle vara så väldigt kompetent? Jag tror inte nån på min (fd) verkstad själv tycker han eller hon är speciellt inkompetent, även om de i mina ögon är helidioter. Din överdrivet kraftiga reaktion och påhopp på mig måste botta i något, har du lust att utveckla det?

Nejdå, jag har inga ömma tår, men när man blir kallad för inkompetent idiot så reagerar man ju..(I din text skriver du:citat: "Inkompetenta idioter" slutcitat där det verkar riktat till alla som jobbar med bilar) Däremot verkar som om det jag trampade dig eftersom du reagerar kraftigar än vad jag gjorde? Sc:,h

Jag vet var min och de flesta av mina kollegors kompetens ligger (jag är bl.a utbildningsansvarig på firman) och jag tycker inte du skall dra alla över en kam då du uppenbarligen inte har den blekaste av hur det fungerar på en modern stor verkstad. Det är tråkigt att du inte fått den hjälp du efterlyst i samband med din Audiverkstad, jag kan som sagt inte svara för deras rutiner. Helt riktigt så kan man inte bara byta en komponent bara för att datorn säger det, (jo det finns uppenbara fall givetvis) det krävs oftast djupare felsökning med mätningar och analyser för att komma fram till vad egentligen orsakar problemet, som kan fara följdproblem i flera olika led. Om din mekaniker i dessa fall (återkommande?) bytt grejer bara för att datorn skriker ut en felkod så är väl isf HAN/HON i behov av utbildning, men knappast någon idiot för det Thumbsup Har du sedan fått betala för de felaktigt utbytta delarna så är väl det knappast mekanikern/teknikerns fel? Det är ju isf den kundmottagare eller verkmästare som räknat fram din faktura som ska se till att du inte skall betala för reparatörens misstag. Hos oss är alla tekniker som gör "allt" själva, man tar emot kunden, bokar tider, diskuterar förfaranden med kunden, räknar/fakturerar/tar betalt själva etc etc. (vi har inga kundmottagare eller verkmästare) Fördelen med detta är att du som kund får en direkt kontakt med den person som jobbar med just din bil. Har man ett personligt ansvar gentemot annan människa (i detta fall kunden som man lever på) så blir båda parter "nöjdare" när man har en aktuell dialog.

Jag försöker bara slå död på en förlegad myt om moderna märkesverkstäder, de som jag kommer i kontakt med fungerar något annorlunda mot hur de gjorde för 10-20 år sedan. Sen finns det ju ALLTID kvar personer som inte vill lära sig nya system, inte vill utvecklas, inte vill ändra på något och (tyvärr) förstör de för många andra som vill i motsatt riktning..

Uppfatta mig inte som arg, bara lite sur för att som ingående i en viss yrkesgrupp bli kallad för idiot ;)
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
SV: Volvo service 2.0, lite bättre varje gång?
« Svar #59 skrivet: 30 augusti 2011, 14:52:31 »
Kula att se att diskussionen har fortsatt utan mig. Jag är numera ägare till en V70 T4F -12 och saknar min gamla 2,5FT. Motorn på 1,6l gör förvisso av med mindre bränsle men den är ryckig, har ett konstigt vinande/villande missljud på vissa varvtal och är riktigt slö trots 180Hk.
Det som är bra med bilen är teknikpaketet med stor skärm fram, keyless car, city safty (bromar automatiskt om framförvarande bromsar), elbaklucka ( Thumbsup) och sist men inte minst STEREON! Grymt bra att kunna streama Spotify från telefonen trådlöst. Sedan är det grymt bra att man kan ha 2 telefoner igång samtidigt. Man lyssnar på musik från den ena men tex ringer från den andra. Oerhört bra!!

Frågan till dennisson är då: Är motorn ryckig i sig eller är det bara min som är det? Känner du igen beskrivningen av det visslande missljudet?

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!