Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Volvo service 2.0, lite bättre varje gång?  (läst 42098 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Volvo service 2.0, lite bättre varje gång?
« Svar #30 skrivet: 10 mars 2011, 11:17:02 »
Jag har förövrigt märkt vissa skillnader i den nya mjukvaran.
- Fläkten startar, varvar upp fullt och varvar sedan ner till inställt läge.
- Alla luftspjällen är öppna vid start för att sedan återgå hur det var inställt när bilen stängdes av.

Kommer nog att märka fler saker efter hand...

/Raptor


Det kanske är en nostalgigrej för att få den att låta som en gammal 240/740 där kylfläkten råmade som f*n direkt efter start ;)
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Volvo service 2.0, lite bättre varje gång?
« Svar #31 skrivet: 10 mars 2011, 11:20:22 »
Det där med fläkt och luftspjäll tillhör nog reklamkampanjen för Service 2.0
Det tror i alla fall jag.


Det tror jag med och tydligen funkar kampanjen.. dom kan vara bra luriga dom där marknadsförarna numera!

Man minns med viss nöje den gamla slagdängan "kom o köp konserverad gröt, allt går att sälja med.."osv från reklambranschens barndom i Sverige.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
SV: Volvo service 2.0, lite bättre varje gång?
« Svar #32 skrivet: 10 mars 2011, 11:33:02 »
Det där med fläkt och luftspjäll tillhör nog reklamkampanjen för Service 2.0
Det tror i alla fall jag.


Jag tror det har att göra med att den vill sätta fart på luften för att snabbt känna av den verkliga temperaturen i kupén. Om man bara har spjället mot pedalerna öppet och fläkten lågt så blir det väldigt dålig cirkulation av luften.

Bara en teori så god som någon. Men jag grundar det på att fläkten alltid startar på max när man låser upp bilen med fjärren och utetempen är över 10 grader. Nu när det är kallare gör den inte det men syftet borde vara det samma.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad GregS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Volvo service 2.0, lite bättre varje gång?
« Svar #33 skrivet: 10 mars 2011, 14:06:15 »
1) Stadens upphandlare trodde väl i sin naivitet att de köpte det som utlovades.. En väl fungerande modern datamiljö..
(och fick ett gammaldags tänkt stordatamiljö som inte kunde samspela i den komplicerade verkligheten.)

2) I modena verkstäder jobbar faktiskt fortfarande mest bilmekaniker, för att serva tex Volvobilar som är fullpackade med datasmäck och medföljande mjukvara med buggar i mängd. DET tycker jag är det läskiga..

3) Visst är strulande bilar jäkligt jobbiga särskilt om de är fullsmackade med utrustning som inte ens mekanikerna förstår sig på..men att "hoppas att det löser sig" tror inte jag på. Hurdå? Och än har fukt, kyla, värme och vibrationernas påverkan inte ens börjat att visa sig i ngn större omfattning.

1. Stadens upphandlare har inte väldigt dålig koll på stadens infrastruktur och miljö/alla korten på bordet/ och VIT frågade inte rätt frågor.
2. "snart" stod det i mitt inlägg..som i om några år.
3. Tillåt mig skratta.....

Intressant att höra vad uppgradering har för features... :)








IVT GL C5, 100 borrat, värmer 145kvm 1-plan norr om Stockholm.
Förbr 2010(kWh inkl hh-el): Nov: 1794, Sept: 875, Aug: 621, Jul: 708, Jun: 589, Maj: 838, Apr: 1044 Drifttimmar(ca): VP 21300h, Tillskott 670h
Drifttimmar(ca 20120909): VP 25708h, Tillskott 796h

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Volvo service 2.0, lite bättre varje gång?
« Svar #34 skrivet: 10 mars 2011, 17:35:47 »
Mjukvaran laddas ner till PC´n innan den laddas i bilen. (det sker automatiskt) Jag tror snarare att det var en nod som "låste" sig i bilen när uppgraderingen skulle i.. då kan bilen bli "död" bereonde på vilken styrenhet som inte fått komplett mjukvara i sig.. ungefär samma sak som att uppgrdera sin telefon via datorn.. ryck ur usbsladden mitt under pågående update så blir det inte så roligt.. Tror även att det var det som hände med din radio.. verkstaden laddade troligvis om den med komplett mjukvara vid ditt andra besök. Teknikern missade troligtvis att knäppa på radion och testa den. (det borde han/hon gjort i.o.m strulet med programeringen)

Vidare så är det idag inte så mycket "gamla vanliga" "mekar" kvar på volvoverkstäder.. oftast är det servicetekniker som har lite annan utbildning än gamla stammen.. volvo har ett kompetenssystem där mekanikerna (teknikerna) går igenom olika steg med påbyggnadsutbildningar för att nå högre i sin kompetensstandard. För att få utföra garantijobb på en volvo måste teknikern uppfylla ett minimumkrav enl volvos kompetensstandard. Tex en felsökning i ett elsystem kräver i regel en av det högsta kraven med speciell inriktning på el och nätverk.
Idag är det ingen lek med provlampa och voltmeter för att hitta problemen i moderna bilar, varför skulle inte personalen på en modern bilverkstad vara lika uppdaterad på sin speciallité precis som i alla andra yrkesgrupper?
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Volvo service 2.0, lite bättre varje gång?
« Svar #35 skrivet: 10 mars 2011, 20:56:52 »
Elektronik i bilar är ingen nyhet insprutning har vi haft länge likaså abs bromsar tycker det verkar driftsäkert *vinkar*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Volvo service 2.0, lite bättre varje gång?
« Svar #36 skrivet: 10 mars 2011, 21:29:57 »
Kommer ihåg när man va grabb o lyssnade på gubbarna, insprutning, nää de kommer aldrig å funka stabilt i längden! Tacka vet ja förgasare.... Jo jo.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
SV: Volvo service 2.0, lite bättre varje gång?
« Svar #37 skrivet: 11 mars 2011, 15:04:53 »
Då var felet lokaliserat och åtgärdat och bilen verkar gå så bra som den kan.
Det var inte uppdateringen av programvaran som var felet, vilket jag vid närmare eftertanke kan hålla med om.
Bilen uppförde sig lite konstigt för några veckor sedan och tjuvstannade mitt inne i stan som om det varit soppatorsk. Det var då -20 och jag hade etanol i tanken som i princip var tom. Jag hankade mig fram till en mack och hällde i bensin istället och bilen gick utan protest.

Felet har varit att analysen av bränslekvalitén har hamnat lite fel. Typ kalibreringsfel, vilket har gjort att datorn trott att det varit 50% etanol när det i själva verket varit typ 55%. Motorn har då fått för lite bränsle, eller rättare sagt, för lite energi till det arbete den skulle utföra.
Nu är det fixat och jag hoppas att den inte ska bråka mer.

Det här är det första felet jag haft på 2,5 år förrutom en klämd spolarvätskeslang vilket jag inte kallar fel så helhetsintrycket är mycket bra.

Volvo Service 2.0  Thumbsup

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1454
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Volvo service 2.0, lite bättre varje gång?
« Svar #38 skrivet: 11 mars 2011, 15:30:07 »
är det xc70 du blandar i etanol i ?
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
SV: Volvo service 2.0, lite bättre varje gång?
« Svar #39 skrivet: 11 mars 2011, 15:47:25 »
är det xc70 du blandar i etanol i ?

Nej!
Jag har en V70 2,5FT som har krånglat lite den senaste veckan...
XC70:n kör jag bara på 98  ::)

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Volvo service 2.0, lite bättre varje gång?
« Svar #40 skrivet: 11 mars 2011, 20:25:05 »
är det xc70 du blandar i etanol i ?

Nej!
Jag har en V70 2,5FT som har krånglat lite den senaste veckan...
XC70:n kör jag bara på 98  ::)

/Raptor

Ahh.. trodde oxå de va XC´n som du skrivit om tidigare... FT motorerna är kända för att "missa/feltolka" bränlseblandning/grad och då blir adaptionen tokig.. Om man har en sk flexifuelbil så är det rekomenderat att köra "en sväng" direkt efter tankning, dvs INTE tanka och köra hem i stan 5-10min o stänga av. En sväng (gärna landsväg) på 15 min är det bästa.

Vad är det för årsmodell på bilen?
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Volvo service 2.0, lite bättre varje gång?
« Svar #41 skrivet: 11 mars 2011, 20:34:12 »
är det xc70 du blandar i etanol i ?

Nej!
Jag har en V70 2,5FT som har krånglat lite den senaste veckan...
XC70:n kör jag bara på 98  ::)

/Raptor

Ahh.. trodde oxå de va XC´n som du skrivit om tidigare... FT motorerna är kända för att "missa/feltolka" bränlseblandning/grad och då blir adaptionen tokig.. Om man har en sk flexifuelbil så är det rekomenderat att köra "en sväng" direkt efter tankning, dvs INTE tanka och köra hem i stan 5-10min o stänga av. En sväng (gärna landsväg) på 15 min är det bästa.

Vad är det för årsmodell på bilen?

Vilket trams.. så om bilen inte funkar som den skall efter tankning så har man som bilägare inte kört "rätt sväng" efter tankning??
Då är det väl för f-n ngt fel på bilen som måste åtgärdas! Och inte fel på kunden/ägaren. Jobbar du med Volvoservice?
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
SV: Volvo service 2.0, lite bättre varje gång?
« Svar #42 skrivet: 11 mars 2011, 21:08:48 »
Oj, jag ser att jag inte skrev vilken bil det gällde förrän långt in i diskussionen och då lite luddigt i form av "V70 av senaste modell".  :-[
XC70:n går problemfritt bortsett från batteriet som jag ännu inte bytt och den går bara på bensin  :)

Hur som helst så är det en V70 2,5FT -09 som jag fick i oktober 2008. Det var bland de allra första FT som kom och jag fick vänta från maj, då jag beställde, till oktober för att få den. Jag tror att modellen började tillverkas i Torslanda i augusti 2008.

Bilen får nästan alltid gå 3,5 mil landsväg efter tankning då jag normalt sett tankar efter jobbet och åker hem efter det. Adaptionen var nollad nu och jag såg direkt att förbrukningen låg lite högre än vanligt. Passade på att köra en V60 under dagen och det blir nog nästa bil. En DRIVe Summum lutar det åt om motorn inte är allt för seg. Kan tänka mig att jag kommer ha svårt att vänja mig av med 231 etanolhästar och börja köra 115 dieselhästar...

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Volvo service 2.0, lite bättre varje gång?
« Svar #43 skrivet: 11 mars 2011, 21:18:11 »
Att få relativt avancerade datasystem i samarbete att fungera tillsammans är datatekniskt rätt bökigt ibland trots att dom befinner sig inomhus rent geografiskt i varm torr miljö..
När man flyttar dessa system utomhus  till kall och ibland fuktig, skakig miljö som i en bil som i en modern Volvo så ber man om problem!
(Det är som i en luft/luftvärmepump med inverterdrift och sätta känsliga styrkort utomhus..mycket byten av kort blir det)

Och då har korrideringen knappt börjat. Har man letat jordfel och dess följdfel  pga korridering i en äldre bil så börjar man förstå kommande felsökningar på nyare "processordrivna" bilar typ Volvo där datateknikerna fått härja relativt fritt.

Hur dessa konstruktioner skall hållas rullande till rimliga kostnader för ägarna förstår inte jag. Volvo(jag rullar) kommer nog bara att gälla ngt år i nya garantivillkor sedan får den byta logo.
ÄNTLIGEN nånting vi är ense om!

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Volvo service 2.0, lite bättre varje gång?
« Svar #44 skrivet: 12 mars 2011, 06:26:33 »
Att få relativt avancerade datasystem i samarbete att fungera tillsammans är datatekniskt rätt bökigt ibland trots att dom befinner sig inomhus rent geografiskt i varm torr miljö..
När man flyttar dessa system utomhus  till kall och ibland fuktig, skakig miljö som i en bil som i en modern Volvo så ber man om problem!
(Det är som i en luft/luftvärmepump med inverterdrift och sätta känsliga styrkort utomhus..mycket byten av kort blir det)

Och då har korrideringen knappt börjat. Har man letat jordfel och dess följdfel  pga korridering i en äldre bil så börjar man förstå kommande felsökningar på nyare "processordrivna" bilar typ Volvo där datateknikerna fått härja relativt fritt.

Hur dessa konstruktioner skall hållas rullande till rimliga kostnader för ägarna förstår inte jag. Volvo(jag rullar) kommer nog bara att gälla ngt år i nya garantivillkor sedan får den byta logo.
ÄNTLIGEN nånting vi är ense om!
Thumbsup Vi är nog ense om mer än du anar Oskar P! Tänk när du får koll på att det mesta vad gäller värmepumpar tillverkas i Kina sedan länge men monteras lite här och där men dekaltrimmas innan marknadsföringen här.. då du..
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!