Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Volvo service 2.0, lite bättre varje gång?  (läst 42062 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Volvo service 2.0, lite bättre varje gång?
« Svar #15 skrivet: 07 mars 2011, 19:23:45 »
Ställde en fråga, och trodde att Toyota hade 2år men ingen Jätteskillnad mellan 2 och 3år.! Och inom 2-3år händer inte speciellt mycket, förutom dyra servicear, sen är det milbegränsning med, köper oftast bilar som är 2-4år gamla..

Kia var dock seriösa, som byter krängningshämmarstag och bromsklossar och skivor på garantin..!
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
SV: Volvo service 2.0, lite bättre varje gång?
« Svar #16 skrivet: 08 mars 2011, 09:20:59 »
Imorse var det ca 1 plusgrad vilket aldrig har utgjort något hinder när man startar bilen. Men nu misslyckades det första startförsöket. På andra försöket startade bilen och sedan gick den som den brukar.

Jag börjar bli tveksam till 2.0 servicen...

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1454
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Volvo service 2.0, lite bättre varje gång?
« Svar #17 skrivet: 08 mars 2011, 10:11:40 »
Varför ändra något som fungerar utan problem?     Så länge allt fungerar och bränsleförb inte sjunker 2 dl millen så avstår jag nog
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Volvo service 2.0, lite bättre varje gång?
« Svar #18 skrivet: 08 mars 2011, 23:03:51 »
fifaan, tur man kör 90talsbilar och slipper skaffa antivirusprogram till bilen...  *vinkar*

Utloggad GregS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Volvo service 2.0, lite bättre varje gång?
« Svar #19 skrivet: 09 mars 2011, 16:47:46 »
fifaan, tur man kör 90talsbilar och slipper skaffa antivirusprogram till bilen...  *vinkar*

Tur att man inte kör Volvo. ;-)

Men snart är det mjukvaruuppgradering varje tisdag, a la Mr Gates.  ???
IVT GL C5, 100 borrat, värmer 145kvm 1-plan norr om Stockholm.
Förbr 2010(kWh inkl hh-el): Nov: 1794, Sept: 875, Aug: 621, Jul: 708, Jun: 589, Maj: 838, Apr: 1044 Drifttimmar(ca): VP 21300h, Tillskott 670h
Drifttimmar(ca 20120909): VP 25708h, Tillskott 796h

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Volvo service 2.0, lite bättre varje gång?
« Svar #20 skrivet: 09 mars 2011, 19:53:58 »
I en av de största datorupphandlingarna någonsin i vår region(stocholms stad), vann Volvo Data Göteborg upphandlingen nyligen, som endast tog hänsyn till pris med ett gigantiskt belopp.. Tog över vid nyår och sedan har inget fungerat i skolor, bibliotek förvaltningar osv.

Volvo som känt betyder "jag rullar" kommer nog att rulla med stort besvär när de gått ngt år och alla dessa "noder" som är minst 50 till antalet i en "modern" Volvo, och som egentligen är femtio olika datorer som skall samverka. Vad detta system kommer att kosta sina ägare framöver står skrivet i stjärnorna men man har helt hamnat i händerna på märkesverkstäderna som kund och vad det betyder för plånboken är inte så svårt att räkna ut..
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Volvo service 2.0, lite bättre varje gång?
« Svar #21 skrivet: 09 mars 2011, 22:41:10 »
Volvo som känt betyder "jag rullar" kommer nog att rulla med stort besvär när de gått ngt år och alla dessa "noder" som är minst 50 till antalet i en "modern" Volvo, och som egentligen är femtio olika datorer som skall samverka. Vad detta system kommer att kosta sina ägare framöver står skrivet i stjärnorna men man har helt hamnat i händerna på märkesverkstäderna som kund och vad det betyder för plånboken är inte så svårt att räkna ut..

Håller med dig på de flesta punkter utom det där sista med märkesverkstäder och kostnader... Det behöver inte bli dyrt bara för att det står Volvo på skylten.. I dagsläget får man tex en basservice, inkl gratis mjukvaruupgrade, gratis volvo assistas i ett år med FRI hyrbil i tre dagar vid fel på bilen.. Allt detta för en svindyr kostnad av knappt 1700:- inkl allt/komplett av en Volvokedja i Östergötland och södra södermanland. Dessutom har märkesverkstan möjlighet att med Volvos hjälp ge dig en bra goodwilldeal om du råkar ut för något större haveri OM du varit en trogen kund..Kan vara rätt omtänksamt om du har en lite äldre bil där alla garantier gått ut..
« Senast ändrad: 09 mars 2011, 22:44:56 av dennisson »
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Volvo service 2.0, lite bättre varje gång?
« Svar #22 skrivet: 10 mars 2011, 07:07:38 »
Att få relativt avancerade datasystem i samarbete att fungera tillsammans är datatekniskt rätt bökigt ibland trots att dom befinner sig inomhus rent geografiskt i varm torr miljö..
När man flyttar dessa system utomhus  till kall och ibland fuktig, skakig miljö som i en bil som i en modern Volvo så ber man om problem!
(Det är som i en luft/luftvärmepump med inverterdrift och sätta känsliga styrkort utomhus..mycket byten av kort blir det)

Och då har korrideringen knappt börjat. Har man letat jordfel och dess följdfel  pga korridering i en äldre bil så börjar man förstå kommande felsökningar på nyare "processordrivna" bilar typ Volvo där datateknikerna fått härja relativt fritt.

Hur dessa konstruktioner skall hållas rullande till rimliga kostnader för ägarna förstår inte jag. Volvo(jag rullar) kommer nog bara att gälla ngt år i nya garantivillkor sedan får den byta logo.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Volvo service 2.0, lite bättre varje gång?
« Svar #23 skrivet: 10 mars 2011, 07:36:29 »
Jösses

Det har gått 12år sedan Volvo Ab sålde Volo Peronvagnar till Ford men fortfarande så ser en del inte längre än till namnet för att sedan jämföra äpplen och päron.

Nej Volvo Personvagnar har INGET att göra med Volvo Data

Redan i mitten på 90talet delades bolaget upp från stor Volvo till egna affärsdrivande bolag
på den tiden fick tex Lastvagnar köpa motorer från ett separat bolag och samma gällde för personvagnar som köpte motorer från "Volvo Car Components"
och Volvo data som alltid varit en datasupportavdelning för volvobolagen blev egna och fick faktiskt kämpa om kontrakten (även vid upphandling hos volvobolagen).

Sedan detta att citat "egentligen är femtio olika datorer som skall samverka."
Har man värme pump med en innerdel och en utedel så sitter en dator "dator" i varje del som pratar med varandra
i min värmepump sitter det 5 noder som pratar med varandra (gör det i de flesta IVT/Bosch/Autoterm/Carrier/Buderus plus ett antal till varumärkens värmepumpar) inget konstigt med det.
Har man bil med ABS och antispin då har man absolut minst 3 noder som pratar med varandra.


Nog om detta och åter till ämnet.
När det kommer till att fenomenet att man tappat kontakten med "Volvos Server" så kanske man skall fråga sig vad det är för uppkoppling man har på bilfirman? ADSL? Leverantör? Hastighet?
Att man alltid går  upp mot Volvos server och hämtar mjukvaran anser jag vara en säkerhet för både kund och Volvo

Ponera att man kan tanka ner uppdateringar och lägga lokalt
du kommer med din bil för service på eftermiddagen och meken tänker att "jag laddade ju hem mjukvaran i morse så jag behöver inte göra det igen"
bara att det under dagen kanske kommit en ny uppdatering av mjukvara som kanske åtgärdar ett fel i krock kudden som man annars kanske får i ansiktet utan att det behövs.
Om man har senariot ovan vem skall man ställa till svars om krock kudden löser ut?
Bilen fick ju en mjukvaru uppdatering samma dag som den åtgärdade mjukvaran gick ut till verkstäderna.

  
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
SV: Volvo service 2.0, lite bättre varje gång?
« Svar #24 skrivet: 10 mars 2011, 07:40:41 »
När man flyttar dessa system utomhus  till kall och ibland fuktig, skakig miljö som i en bil som i en modern Volvo så ber man om problem!
(

Du har uppenbarligen inte kört en V70 av senaste modell...  ::)

Kan göra en lite uppdatering: Jag har låtit det gå några dagar för jag vet att system som varit strömlösa kan behöva en stund för att svänga in sig. Faktum är dock att bilen går fortfarande ojämnt/dåligt vid start så det blir ett nytt besök på verkstaden under dagen.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad GregS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Volvo service 2.0, lite bättre varje gång?
« Svar #25 skrivet: 10 mars 2011, 08:32:52 »
 *roflmao* zibrosc1235: detta var nog det sista stället jag trodde jag skulle stöta på lite hederlig gammal bitterhet kring VIT - GSIT affären.
Nu är VIT och VP helt olika bolag och VP kan nog inte hjälpa att Stadens upphandling hade kryphål stora som en V70 och VIT har bara
förpliktat sig till det som står på pappret (vilket ändå är långt över vad de begrep när de knöt ihop säcken).

Ang. moderna verkstäder är det rätt läskigt att det snart bara är databox-hackers som jobbar som meckar.
Vad händer när det är något "riktigt fel"?`

Hoppas iaf det löser sig..strulande bilar är ju bara för jäkla jobbigt!
IVT GL C5, 100 borrat, värmer 145kvm 1-plan norr om Stockholm.
Förbr 2010(kWh inkl hh-el): Nov: 1794, Sept: 875, Aug: 621, Jul: 708, Jun: 589, Maj: 838, Apr: 1044 Drifttimmar(ca): VP 21300h, Tillskott 670h
Drifttimmar(ca 20120909): VP 25708h, Tillskott 796h

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Volvo service 2.0, lite bättre varje gång?
« Svar #26 skrivet: 10 mars 2011, 08:54:07 »
Jösses

Det har gått 12år sedan Volvo Ab sålde Volo Peronvagnar till Ford men fortfarande så ser en del inte längre än till namnet för att sedan jämföra äpplen och päron.

Nej Volvo Personvagnar har INGET att göra med Volvo Data

Redan i mitten på 90talet delades bolaget upp från stor Volvo till egna affärsdrivande bolag
på den tiden fick tex Lastvagnar köpa motorer från ett separat bolag och samma gällde för personvagnar som köpte motorer från "Volvo Car Components"
och Volvo data som alltid varit en datasupportavdelning för volvobolagen blev egna och fick faktiskt kämpa om kontrakten (även vid upphandling hos volvobolagen).

Sedan detta att citat "egentligen är femtio olika datorer som skall samverka."
Har man värme pump med en innerdel och en utedel så sitter en dator "dator" i varje del som pratar med varandra
i min värmepump sitter det 5 noder som pratar med varandra (gör det i de flesta IVT/Bosch/Autoterm/Carrier/Buderus plus ett antal till varumärkens värmepumpar) inget konstigt med det.
Har man bil med ABS och antispin då har man absolut minst 3 noder som pratar med varandra.


Nog om detta och åter till ämnet.
När det kommer till att fenomenet att man tappat kontakten med "Volvos Server" så kanske man skall fråga sig vad det är för uppkoppling man har på bilfirman? ADSL? Leverantör? Hastighet?
Att man alltid går  upp mot Volvos server och hämtar mjukvaran anser jag vara en säkerhet för både kund och Volvo

Ponera att man kan tanka ner uppdateringar och lägga lokalt
du kommer med din bil för service på eftermiddagen och meken tänker att "jag laddade ju hem mjukvaran i morse så jag behöver inte göra det igen"
bara att det under dagen kanske kommit en ny uppdatering av mjukvara som kanske åtgärdar ett fel i krock kudden som man annars kanske får i ansiktet utan att det behövs.
Om man har senariot ovan vem skall man ställa till svars om krock kudden löser ut?
Bilen fick ju en mjukvaru uppdatering samma dag som den åtgärdade mjukvaran gick ut till verkstäderna.

  

Naturligtvis ska uppdateringarna laddas ner varje gång en uppdatering körs men den ska laddas ner helt innan den börjar uppdatera bilen låter konstigt om så inte är fallet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Volvo service 2.0, lite bättre varje gång?
« Svar #27 skrivet: 10 mars 2011, 10:35:06 »
*roflmao* zibrosc1235: detta var nog det sista stället jag trodde jag skulle stöta på lite hederlig gammal bitterhet kring VIT - GSIT affären.
Nu är VIT och VP helt olika bolag och VP kan nog inte hjälpa att Stadens upphandling hade kryphål stora som en V70 och VIT har bara
förpliktat sig till det som står på pappret (vilket ändå är långt över vad de begrep när de knöt ihop säcken).

Ang. moderna verkstäder är det rätt läskigt att det snart bara är databox-hackers som jobbar som meckar.
Vad händer när det är något "riktigt fel"?`

Hoppas iaf det löser sig..strulande bilar är ju bara för jäkla jobbigt!


1) Stadens upphandlare trodde väl i sin naivitet att de köpte det som utlovades.. En väl fungerande modern datamiljö..
(och fick ett gammaldags tänkt stordatamiljö som inte kunde samspela i den komplicerade verkligheten.)

2) I modena verkstäder jobbar faktiskt fortfarande mest bilmekaniker, för att serva tex Volvobilar som är fullpackade med datasmäck och medföljande mjukvara med buggar i mängd. DET tycker jag är det läskiga..

3) Visst är strulande bilar jäkligt jobbiga särskilt om de är fullsmackade med utrustning som inte ens mekanikerna förstår sig på..men att "hoppas att det löser sig" tror inte jag på. Hurdå? Och än har fukt, kyla, värme och vibrationernas påverkan inte ens börjat att visa sig i ngn större omfattning.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
SV: Volvo service 2.0, lite bättre varje gång?
« Svar #28 skrivet: 10 mars 2011, 10:55:43 »
*roflmao* zibrosc1235: detta var nog det sista stället jag trodde jag skulle stöta på lite hederlig gammal bitterhet kring VIT - GSIT affären.
Nu är VIT och VP helt olika bolag och VP kan nog inte hjälpa att Stadens upphandling hade kryphål stora som en V70 och VIT har bara
förpliktat sig till det som står på pappret (vilket ändå är långt över vad de begrep när de knöt ihop säcken).

Ang. moderna verkstäder är det rätt läskigt att det snart bara är databox-hackers som jobbar som meckar.
Vad händer när det är något "riktigt fel"?`

Hoppas iaf det löser sig..strulande bilar är ju bara för jäkla jobbigt!



1) Stadens upphandlare trodde väl i sin naivitet att de köpte det som utlovades.. En väl fungerande modern datamiljö..
(och fick ett gammaldags tänkt stordatamiljö som inte kunde samspela i den komplicerade verkligheten.)

2) I modena verkstäder jobbar faktiskt fortfarande mest bilmekaniker, för att serva tex Volvobilar som är fullpackade med datasmäck och medföljande mjukvara med buggar i mängd. DET tycker jag är det läskiga..

3) Visst är strulande bilar jäkligt jobbiga särskilt om de är fullsmackade med utrustning som inte ens mekanikerna förstår sig på..men att "hoppas att det löser sig" tror inte jag på. Hurdå? Och än har fukt, kyla, värme och vibrationernas påverkan inte ens börjat att visa sig i ngn större omfattning.

Det är klart att det löser sig och lösningen i detta fall är servicemind och goodwill. Bara att lämna in bilen igen, gratis lånebil, fria mil och hämta bilen på eftermiddagen.
Bra att passa på att prova något till höstens bilbyte. V60/S60 Summum bokad.
Jag är inte orolig och skulle bli väldigt förvånad om de inte löser problemet.

Jag har förövrigt märkt vissa skillnader i den nya mjukvaran.
- Fläkten startar, varvar upp fullt och varvar sedan ner till inställt läge.
- Alla luftspjällen är öppna vid start för att sedan återgå hur det var inställt när bilen stängdes av.

Kommer nog att märka fler saker efter hand...

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Volvo service 2.0, lite bättre varje gång?
« Svar #29 skrivet: 10 mars 2011, 11:05:50 »
Det där med fläkt och luftspjäll tillhör nog reklamkampanjen för Service 2.0
Det tror i alla fall jag.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!