0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
fifaan, tur man kör 90talsbilar och slipper skaffa antivirusprogram till bilen...
Volvo som känt betyder "jag rullar" kommer nog att rulla med stort besvär när de gått ngt år och alla dessa "noder" som är minst 50 till antalet i en "modern" Volvo, och som egentligen är femtio olika datorer som skall samverka. Vad detta system kommer att kosta sina ägare framöver står skrivet i stjärnorna men man har helt hamnat i händerna på märkesverkstäderna som kund och vad det betyder för plånboken är inte så svårt att räkna ut..
När man flyttar dessa system utomhus till kall och ibland fuktig, skakig miljö som i en bil som i en modern Volvo så ber man om problem!(
JössesDet har gått 12år sedan Volvo Ab sålde Volo Peronvagnar till Ford men fortfarande så ser en del inte längre än till namnet för att sedan jämföra äpplen och päron.Nej Volvo Personvagnar har INGET att göra med Volvo DataRedan i mitten på 90talet delades bolaget upp från stor Volvo till egna affärsdrivande bolagpå den tiden fick tex Lastvagnar köpa motorer från ett separat bolag och samma gällde för personvagnar som köpte motorer från "Volvo Car Components"och Volvo data som alltid varit en datasupportavdelning för volvobolagen blev egna och fick faktiskt kämpa om kontrakten (även vid upphandling hos volvobolagen).Sedan detta att citat "egentligen är femtio olika datorer som skall samverka."Har man värme pump med en innerdel och en utedel så sitter en dator "dator" i varje del som pratar med varandrai min värmepump sitter det 5 noder som pratar med varandra (gör det i de flesta IVT/Bosch/Autoterm/Carrier/Buderus plus ett antal till varumärkens värmepumpar) inget konstigt med det.Har man bil med ABS och antispin då har man absolut minst 3 noder som pratar med varandra.Nog om detta och åter till ämnet.När det kommer till att fenomenet att man tappat kontakten med "Volvos Server" så kanske man skall fråga sig vad det är för uppkoppling man har på bilfirman? ADSL? Leverantör? Hastighet?Att man alltid går upp mot Volvos server och hämtar mjukvaran anser jag vara en säkerhet för både kund och VolvoPonera att man kan tanka ner uppdateringar och lägga lokaltdu kommer med din bil för service på eftermiddagen och meken tänker att "jag laddade ju hem mjukvaran i morse så jag behöver inte göra det igen"bara att det under dagen kanske kommit en ny uppdatering av mjukvara som kanske åtgärdar ett fel i krock kudden som man annars kanske får i ansiktet utan att det behövs.Om man har senariot ovan vem skall man ställa till svars om krock kudden löser ut?Bilen fick ju en mjukvaru uppdatering samma dag som den åtgärdade mjukvaran gick ut till verkstäderna.
zibrosc1235: detta var nog det sista stället jag trodde jag skulle stöta på lite hederlig gammal bitterhet kring VIT - GSIT affären.Nu är VIT och VP helt olika bolag och VP kan nog inte hjälpa att Stadens upphandling hade kryphål stora som en V70 och VIT har bara förpliktat sig till det som står på pappret (vilket ändå är långt över vad de begrep när de knöt ihop säcken).Ang. moderna verkstäder är det rätt läskigt att det snart bara är databox-hackers som jobbar som meckar.Vad händer när det är något "riktigt fel"?`Hoppas iaf det löser sig..strulande bilar är ju bara för jäkla jobbigt!
Citat från: GregS skrivet 10 mars 2011, 08:32:52 zibrosc1235: detta var nog det sista stället jag trodde jag skulle stöta på lite hederlig gammal bitterhet kring VIT - GSIT affären.Nu är VIT och VP helt olika bolag och VP kan nog inte hjälpa att Stadens upphandling hade kryphål stora som en V70 och VIT har bara förpliktat sig till det som står på pappret (vilket ändå är långt över vad de begrep när de knöt ihop säcken).Ang. moderna verkstäder är det rätt läskigt att det snart bara är databox-hackers som jobbar som meckar.Vad händer när det är något "riktigt fel"?`Hoppas iaf det löser sig..strulande bilar är ju bara för jäkla jobbigt!1) Stadens upphandlare trodde väl i sin naivitet att de köpte det som utlovades.. En väl fungerande modern datamiljö..(och fick ett gammaldags tänkt stordatamiljö som inte kunde samspela i den komplicerade verkligheten.)2) I modena verkstäder jobbar faktiskt fortfarande mest bilmekaniker, för att serva tex Volvobilar som är fullpackade med datasmäck och medföljande mjukvara med buggar i mängd. DET tycker jag är det läskiga..3) Visst är strulande bilar jäkligt jobbiga särskilt om de är fullsmackade med utrustning som inte ens mekanikerna förstår sig på..men att "hoppas att det löser sig" tror inte jag på. Hurdå? Och än har fukt, kyla, värme och vibrationernas påverkan inte ens börjat att visa sig i ngn större omfattning.