0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: toggeboy skrivet 24 februari 2011, 12:02:011155kwh sen förra onsdagen kl 20:00 tills idag 11:30 Snittet per timma ligger på 6,29kw. Nä nu blir det ett argt samtal då det inte har blivit bättre med nya installationen. Snarare sämre. Konstig nog så kan inte 16-17meter gasledning (enkel väg) göra nån direkt skillnad motför 1,5meter.Vilket utetemp har du haft i snitt under den veckan?Jag har ca 12m köldmedierör mellan ute och innedel. Jag tror inte det gör någon större skillnad på förlusterna och ingen skillnad alls i prestanda på pumpen.Det har varit väldigt mycket -10 ºC Blev en topp i förrgår på dryg -20. Har funderat lite nu och kommit fram att nått liknande detta skulle vara bra http://www.jula.se/flaktkonvektor-vattenburen-4350-w-138463 . Fixar nån uppe oxå så vi kan dra ner på ut-tempen bra mkt. Vad tror ni om den idén ?//ToggeboyVad hade du för tidigare årlig förbrukning inna värmepumpen?/Raptor
1155kwh sen förra onsdagen kl 20:00 tills idag 11:30 Snittet per timma ligger på 6,29kw. Nä nu blir det ett argt samtal då det inte har blivit bättre med nya installationen. Snarare sämre. Konstig nog så kan inte 16-17meter gasledning (enkel väg) göra nån direkt skillnad motför 1,5meter.
Hej Tro ! Jag har redan den justeringen iett par dagar. Ville även justera rumsgivaren men där finner man 10. som lägsta. Kurvtemp och radiator det samma. Tack @Raptor! Jag har räknat med att den 16kw pumpen ger vid -15grader = -11,2 då vid detta temp.behöver jag 3kw tillskått värme ,men det kommer in redan tidigare ,samt vid -7,4hänger kvar med kompr 1,2,3 det är fel ngnstans.har det senaste checklista : genomsnitt -4,2förbrukning 7,23 kw/timme retur 39,2C Radiator 48C . kompr 1,2 på kl 20 00Jag har tagit bort rumsgivarpåverkan ett par dagar sedan.Jag skall kolla cirkpumpen.Tack mvh Marma PS. Vattentrycket och temperaturen den kommer så långsamt att den förlorar tempensvar på en tidigare fråga.(dålig tryck kommunen har inga medel att byta ledningar ,sejer de)
Citat från: Raptor skrivet 24 februari 2011, 12:12:28Citat från: toggeboy skrivet 24 februari 2011, 12:02:011155kwh sen förra onsdagen kl 20:00 tills idag 11:30 Snittet per timma ligger på 6,29kw. Nä nu blir det ett argt samtal då det inte har blivit bättre med nya installationen. Snarare sämre. Konstig nog så kan inte 16-17meter gasledning (enkel väg) göra nån direkt skillnad motför 1,5meter.Vilket utetemp har du haft i snitt under den veckan?Jag har ca 12m köldmedierör mellan ute och innedel. Jag tror inte det gör någon större skillnad på förlusterna och ingen skillnad alls i prestanda på pumpen.Det har varit väldigt mycket -10 ºC Blev en topp i förrgår på dryg -20. Har funderat lite nu och kommit fram att nått liknande detta skulle vara bra http://www.jula.se/flaktkonvektor-vattenburen-4350-w-138463 . Fixar nån uppe oxå så vi kan dra ner på ut-tempen bra mkt. Vad tror ni om den idén ?//ToggeboyVad hade du för tidigare årlig förbrukning inna värmepumpen?/Raptor
Citat från: toggeboy skrivet 24 februari 2011, 23:05:14Citat från: Raptor skrivet 24 februari 2011, 12:12:28Citat från: toggeboy skrivet 24 februari 2011, 12:02:011155kwh sen förra onsdagen kl 20:00 tills idag 11:30 Snittet per timma ligger på 6,29kw. Nä nu blir det ett argt samtal då det inte har blivit bättre med nya installationen. Snarare sämre. Konstig nog så kan inte 16-17meter gasledning (enkel väg) göra nån direkt skillnad motför 1,5meter.Vilket utetemp har du haft i snitt under den veckan?Jag har ca 12m köldmedierör mellan ute och innedel. Jag tror inte det gör någon större skillnad på förlusterna och ingen skillnad alls i prestanda på pumpen.Det har varit väldigt mycket -10 ºC Blev en topp i förrgår på dryg -20. Har funderat lite nu och kommit fram att nått liknande detta skulle vara bra http://www.jula.se/flaktkonvektor-vattenburen-4350-w-138463 . Fixar nån uppe oxå så vi kan dra ner på ut-tempen bra mkt. Vad tror ni om den idén ?//ToggeboyVad hade du för tidigare årlig förbrukning inna värmepumpen?/RaptorGenom att installera 2st sådana fläktkonvektorer så kopplas den befintliga slingan ur. Dvs den som går i plattan. Installerar även en uppe (vet inte än) då kan jag köra med lågtemp då det finns golvvärme som är nydraget i toa och hall. Det kostar lite men kan man kapa förbrukningen så får det vara värt det.
Citat från: toggeboy skrivet 25 februari 2011, 10:01:52Citat från: toggeboy skrivet 24 februari 2011, 23:05:14Citat från: Raptor skrivet 24 februari 2011, 12:12:28Citat från: toggeboy skrivet 24 februari 2011, 12:02:011155kwh sen förra onsdagen kl 20:00 tills idag 11:30 Snittet per timma ligger på 6,29kw. Nä nu blir det ett argt samtal då det inte har blivit bättre med nya installationen. Snarare sämre. Konstig nog så kan inte 16-17meter gasledning (enkel väg) göra nån direkt skillnad motför 1,5meter.Vilket utetemp har du haft i snitt under den veckan?Jag har ca 12m köldmedierör mellan ute och innedel. Jag tror inte det gör någon större skillnad på förlusterna och ingen skillnad alls i prestanda på pumpen.Det har varit väldigt mycket -10 ºC Blev en topp i förrgår på dryg -20. Har funderat lite nu och kommit fram att nått liknande detta skulle vara bra http://www.jula.se/flaktkonvektor-vattenburen-4350-w-138463 . Fixar nån uppe oxå så vi kan dra ner på ut-tempen bra mkt. Vad tror ni om den idén ?//ToggeboyVad hade du för tidigare årlig förbrukning inna värmepumpen?/RaptorGenom att installera 2st sådana fläktkonvektorer så kopplas den befintliga slingan ur. Dvs den som går i plattan. Installerar även en uppe (vet inte än) då kan jag köra med lågtemp då det finns golvvärme som är nydraget i toa och hall. Det kostar lite men kan man kapa förbrukningen så får det vara värt det.Du kan ju fortfarande använda det befintliga systemet men du klarar samma effekt som idag med betydligt lägre temperatur. Se FLV som L/L-pumpar som stöttar det övriga systemet. Då kan du sänka framledningen i hela systemet men, som sagt, fortfarande plocka ut samma effekt./Raptor
Citat från: Raptor skrivet 25 februari 2011, 10:37:41Citat från: toggeboy skrivet 25 februari 2011, 10:01:52Citat från: toggeboy skrivet 24 februari 2011, 23:05:14Citat från: Raptor skrivet 24 februari 2011, 12:12:28Citat från: toggeboy skrivet 24 februari 2011, 12:02:011155kwh sen förra onsdagen kl 20:00 tills idag 11:30 Snittet per timma ligger på 6,29kw. Nä nu blir det ett argt samtal då det inte har blivit bättre med nya installationen. Snarare sämre. Konstig nog så kan inte 16-17meter gasledning (enkel väg) göra nån direkt skillnad motför 1,5meter.Vilket utetemp har du haft i snitt under den veckan?Jag har ca 12m köldmedierör mellan ute och innedel. Jag tror inte det gör någon större skillnad på förlusterna och ingen skillnad alls i prestanda på pumpen.Det har varit väldigt mycket -10 ºC Blev en topp i förrgår på dryg -20. Har funderat lite nu och kommit fram att nått liknande detta skulle vara bra http://www.jula.se/flaktkonvektor-vattenburen-4350-w-138463 . Fixar nån uppe oxå så vi kan dra ner på ut-tempen bra mkt. Vad tror ni om den idén ?//ToggeboyVad hade du för tidigare årlig förbrukning inna värmepumpen?/RaptorGenom att installera 2st sådana fläktkonvektorer så kopplas den befintliga slingan ur. Dvs den som går i plattan. Installerar även en uppe (vet inte än) då kan jag köra med lågtemp då det finns golvvärme som är nydraget i toa och hall. Det kostar lite men kan man kapa förbrukningen så får det vara värt det.Du kan ju fortfarande använda det befintliga systemet men du klarar samma effekt som idag med betydligt lägre temperatur. Se FLV som L/L-pumpar som stöttar det övriga systemet. Då kan du sänka framledningen i hela systemet men, som sagt, fortfarande plocka ut samma effekt./RaptorJa vi får se vad det blir för prylar. Att varmvatten går i plattan och kyls av hela tiden vill jag inte. Missade en fråga av dig Raptor om tidigare förbrukning. Vi köpte huset nov 2007 och det var olja/el/lv. Tyvärr så kan jag inte gå tillbaka längre i tiden än när vi köpte. Kom inte ihåg hur det var för temp ute då men kom ihåg att jag gick i taket efter dec månad då förbrukningen var över 4000kwh. Lite mer kw än i en lgh Måste få ett mkt bättre cop-värde genom att ta ut ca 40 ºC ifr pumpen än som jag kör idag. 52 ºC. Känns som att 40 ºC gäspar den fram. Men 52 ºC som nu och låg returtemp är boven i dramat till starten av denna tråd.Mvh Toggeboy
Citat från: toggeboy skrivet 25 februari 2011, 11:05:04Citat från: Raptor skrivet 25 februari 2011, 10:37:41Citat från: toggeboy skrivet 25 februari 2011, 10:01:52Citat från: toggeboy skrivet 24 februari 2011, 23:05:14Citat från: Raptor skrivet 24 februari 2011, 12:12:28Citat från: toggeboy skrivet 24 februari 2011, 12:02:011155kwh sen förra onsdagen kl 20:00 tills idag 11:30 Snittet per timma ligger på 6,29kw. Nä nu blir det ett argt samtal då det inte har blivit bättre med nya installationen. Snarare sämre. Konstig nog så kan inte 16-17meter gasledning (enkel väg) göra nån direkt skillnad motför 1,5meter.Vilket utetemp har du haft i snitt under den veckan?Jag har ca 12m köldmedierör mellan ute och innedel. Jag tror inte det gör någon större skillnad på förlusterna och ingen skillnad alls i prestanda på pumpen.Det har varit väldigt mycket -10 ºC Blev en topp i förrgår på dryg -20. Har funderat lite nu och kommit fram att nått liknande detta skulle vara bra http://www.jula.se/flaktkonvektor-vattenburen-4350-w-138463 . Fixar nån uppe oxå så vi kan dra ner på ut-tempen bra mkt. Vad tror ni om den idén ?//ToggeboyVad hade du för tidigare årlig förbrukning inna värmepumpen?/RaptorGenom att installera 2st sådana fläktkonvektorer så kopplas den befintliga slingan ur. Dvs den som går i plattan. Installerar även en uppe (vet inte än) då kan jag köra med lågtemp då det finns golvvärme som är nydraget i toa och hall. Det kostar lite men kan man kapa förbrukningen så får det vara värt det.Du kan ju fortfarande använda det befintliga systemet men du klarar samma effekt som idag med betydligt lägre temperatur. Se FLV som L/L-pumpar som stöttar det övriga systemet. Då kan du sänka framledningen i hela systemet men, som sagt, fortfarande plocka ut samma effekt./RaptorJa vi får se vad det blir för prylar. Att varmvatten går i plattan och kyls av hela tiden vill jag inte. Missade en fråga av dig Raptor om tidigare förbrukning. Vi köpte huset nov 2007 och det var olja/el/lv. Tyvärr så kan jag inte gå tillbaka längre i tiden än när vi köpte. Kom inte ihåg hur det var för temp ute då men kom ihåg att jag gick i taket efter dec månad då förbrukningen var över 4000kwh. Lite mer kw än i en lgh Måste få ett mkt bättre cop-värde genom att ta ut ca 40 ºC ifr pumpen än som jag kör idag. 52 ºC. Känns som att 40 ºC gäspar den fram. Men 52 ºC som nu och låg returtemp är boven i dramat till starten av denna tråd.Mvh ToggeboyBättre COP kommer du att få och som du säger har maskinen inga problem med att göra 40 eller 45 grader. Hade du en shunt ut mot radkretsen? Vilken hastighet går den pumpen på?/Raptor
OK kanske bra att ha i åtanke innan du ringer och skäller ut installatören riktigt ordentligt , dvs. att du inte riktigt vet vad ditt verkliga energibehov är, jag menar bara alltså att ifall gammalt behov hypotetiskt är 6000kWh en kall månad och du nu är nere på 4000kWh. År 2007-2008 var betydligt mildare än 2009-2010 och sitter man då på en L-V syns det ännu tydligare i förbrukningen. Men håller med visst har du en tuff förbrukning, inget snack om saken.Hoppas du får ner förbrukningen med hjälp av de åtgärder du nu överväger!
Citat från: marma skrivet 24 februari 2011, 22:13:40Hej Tro ! Jag har redan den justeringen iett par dagar. Ville även justera rumsgivaren men där finner man 10. som lägsta. Kurvtemp och radiator det samma. Tack @Raptor! Jag har räknat med att den 16kw pumpen ger vid -15grader = -11,2 då vid detta temp.behöver jag 3kw tillskått värme ,men det kommer in redan tidigare ,samt vid -7,4hänger kvar med kompr 1,2,3 det är fel ngnstans.har det senaste checklista : genomsnitt -4,2förbrukning 7,23 kw/timme retur 39,2C Radiator 48C . kompr 1,2 på kl 20 00Jag har tagit bort rumsgivarpåverkan ett par dagar sedan.Jag skall kolla cirkpumpen.Tack mvh Marma PS. Vattentrycket och temperaturen den kommer så långsamt att den förlorar tempensvar på en tidigare fråga.(dålig tryck kommunen har inga medel att byta ledningar ,sejer de)Det stämmer att den ska ge 11,2kW vid -15. Men det är räknat vid ett delta på 5 grader. Har du ett större delta än så är risken ganska stor att den inte kommer att klara att hålla rätt framledningstemperatur. Vid en retur på 40 så klarar den att höja till 45 vid -15 och 11,2kW effektuttag. Du har ett delta på 9-10grader vilket gör att den inte klarar av att höja temperaturen.Det indikerar nästan att du har ett större effektbehov än 11,2kW vid -15.Då går den in med elsteg 1.Prova att höja cirkpumpen om det går och gör rent filtret.Det tar ett tag att hitta rätt inställningar och injusteringar i systemet. Jag tycker att du gör helt rätt som provar dig fram och inte bara skrieker och klagar som många andra.Sedan är det ju så att en period med mycket kallt väder sitter kvar i väggarna i någon dag så var inte för snabb med förändringarna. /Raptor
Förbrukningen för kompressorn när den går 100% är 9,6kW vilket verkar stämma med dina siffror
Att kompressorn förbrukar 9,1kW visar att den går på ca 95% av max.
CiteraFörbrukningen för kompressorn när den går 100% är 9,6kW vilket verkar stämma med dina siffrorCiteraAtt kompressorn förbrukar 9,1kW visar att den går på ca 95% av max.Är lite fundersam på hur stor kompressorn är i Z16 jämfört med min RP100, enligt de uppgifter jag fått ifrån Mitsubishi så är max använd effekt ifrån nätet på min cirka 5kw vilket översatt till en normal motor bör hamna på cirka 9-10A om då Z16 skulle förbruka 9,6kw skulle det vara mer än 16A (runt 17-18A) vilket den är avsäkrad med i pannan. Jag har aldrig sett min effektmätare visa mer än runt 3,7kw och då kan jag räkna bort cirka 0,3kw för ventilation och cirkpump så runt 3,4kw är vad min RP100 tar ut som max vad jag sett kan ju vara så att den aldrig gått på max med kompressorn.
Kollade runt lite och hittade ett data blad på Z16 som säger att max driftström är 13A på utedelen vilket skulle ge runt 7,6kw med ett cos fi på 0,85. Nu är det ju inte en vanlig AC motor i kompressorn och jag har inte tillräcklig kunskap om DC motorer för att uttala mig om dem men det finns ju ändå vissa förluster så det bör ju stämma rätt bra.