0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Ok, men du menar att den drog 10kWh/h Alltså ca 80 kWh över natten fast pumpen (utedelen) var avstängd?? Det låter väldigt konstigt! Har du varit ute och sett att den verkligen INTE går?Hur man annars får sådan förbrukning förstår jag inte. Såvida inget är ändrat i styrsystemet så kan den som max ge 3kW i elstöd tillsammans med utedelen. Behövs det ett ytterligare effektsteg så slår kompressorn ifrån och den går in med 6kW elpatron. Sista steget är att båda stegen går samtidigt, 3kW+6kW=9kWUnder de sista två stegen går inte kompressorn. Det är inte så att du spärrat kompessor istället för elstegen?Att den skulle dra 10kW/h i 8timmar och då totalt ha dragit 80kWh kan jag däremot förstå som jag skrev tidigare. Kompressoreffekten är ca 9,5kW.Alternativt att det blivit så att elpatronerna gått på 9kW utan kompressorn.Nåt annat sätt kan jag inte se att det skulle gått till på./Raptor
1155kwh sen förra onsdagen kl 20:00 tills idag 11:30 Snittet per timma ligger på 6,29kw. Nä nu blir det ett argt samtal då det inte har blivit bättre med nya installationen. Snarare sämre. Konstig nog så kan inte 16-17meter gasledning (enkel väg) göra nån direkt skillnad motför 1,5meter.
Ok så det låter helt enkelt som att din anläggning fungerar ganska normalt och man bör komma ihåg att det är ett jättestort hus du värmer som kräver sitt, dessutom har du ett rätt så högt vv behov ifall du tappar upp badkar tämligen ofta.Delta T på 10 tycker jag låter lite högt, jag har en 4-8 grader beroende på hur hårt Z16 laddar systemet med ny energi men här kan säkert Tommy J och Raptor ge bättre rekommendationer, lönar det sig att höja flödet ett snäpp eller inte? Samtidigt höjs returtemp ifall man ökar flödet vilket leder till att pumpen kan börja stanna oftare och tidigare men som sagt överlämnar denna fråga till någon av experterna.Händelsen med att pumpen stannat kan ha att göra med att den stanande pga. för hög returtemp, då kan det nog vara bra att ha elmotstånd aktiverat som backup så att tempen inte hinner sjunka för mycket.
@Raptor ! Med justeringar av värmekurva till V23-H 52 blev deltaT 9,1 men förbrukningen Galet 9,1Kw/timme. Den externa cirk.pumpen kan sätta på ngra timmar och mäta ,vet ejvilken hastiget går den jag har,det har jag ej justerat .Under den gångna natten har tillsatsvärme 1 hängt med hela tiden.´@ Tro ! Varmvattnet till badkar (normal stor) tappar 2ggr på veckan för SPA med extravärme för 2 -3timmar för att få fram 40 graders vatten eftersom annars hinner bli kallaremed den vattentryck som finns här i kommunen(skam) men den kan knappast påverka helatidensförbrukning. Att huset är större ,kan ej göra mycket åt ,men att pumpen kan ej leverera ,gemfört med värmebaronen gjort kan ej vara sant.(cca 20-30% mindre i förbrukning) Antingen är Optimeringen justeringarna är fel på , kan ej heller tänkas att den är lillasyster till din felaktiga v1 (för den uppförde sig bättre än min)eller jag har valt fel pump ? Passar ej till350kvm hus öppen planlösning på 1,5plan,+bottenplan med ek utrymme bla. Toschiba mätte upp och var övertygade att deras 14kw Estia skulle vara utmärkt här , men jag tyckte själv att 14kw skulle vara ngt under dimensionerat. CTC 15kw har man räknat på skulle varit mkt bra,men jag sympatiserade ej med att den redan vid -1C tar tillskåttvärme . Så skall jag vara glad att Z16 tar vid -7,4 . Nu kan jag ej ångra ,endast göra det bästa ,kanske till nästa sesonskaffa till en LL,som dig ,så kunde hålla Hkurvan lägre. Mvh Marma
@Raptor ! Mina värmebaroner 2 st a/13,5 kw med olika steg för kw ,så vid behov koppladeden lämpliga kw på blandat 1+2 för att få som mest 14,5 kw -18-20 C.Annars 13,5 vid över -15c och cca 9 kw-10-12 (cca av minnet jag har ej plockat fram anteckn) Jag menade att Z16 kräver cca 20-30% mindre på snabb uppskattning och den är dåligt.Med den gamla L/V VP+ värmebaronen hade jag 18700-21900kw årligen på 80-90 talet .Du frågar om det senaste genomsnittet ( -10C kl23.00 -5C kl 10)blir inga genomsnitt utankorrekt uppmätning. men förbrukningen 9,1 Kw/timme Galet förmycket ,tillskått 1 låg på hela tiden.Du har ej svarat på min fråga angående inregivarens påverkan . Jag har ställt den på 10 grader(kan ej ställa den på 0.) påverkan ställt 0.- men ändo visar den värdet på panelen liksomden läser av värdet ,visar i panelen . Påverkar den Returen eller annat ?Min Man tycker att den muttern som sitter i ventilen och jag försökte rubba i senaste dagarnaden är ej avsett för att öppna den för servis,som jag skrev här förut den är så smal i kanten.mvh Marma
Du har ej svarat på min fråga angående inregivarens påverkan . Jag har ställt den på 10 grader(kan ej ställa den på 0.) påverkan ställt 0.- men ändo visar den värdet på panelen liksomden läser av värdet ,visar i panelen . Påverkar den Returen eller annat ?