Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: THERMIALINK - ny centraldisplay med trådlösa sensorer/motorventiler  (läst 565901 gånger)

0 medlemmar och 11 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Frank a

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
Ska dit på fredag ska försöka lägga in den på nytt och se om det hjälper problemet är att det är en kund och det funkar bra när jag är där sen går det 2 veckor så får jag åka dit igen. huvuddunk

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
mm men kan du inte skicka dit någon från arvika eller danmark då? Eller får du betalt för att åka dit och pilla?

Gissningsvis blir ju svaret i och för sig att köpa en repeater, vilket också borde vara billigaste lösningen.

Men annars som sagt. Testa och fibbla med riktningen på antennen och fråga även kunden i fall han/hon haft problem med termostater som fallit bort tidvis.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Frank a

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
Har satt en repeater signalförstärkare för att den hade problem med en del termostater på övervåningen har även med mig nytt kretskort antenn link och kablar går på garanti är bara inte så sugen på att programmera om allting...ska börja med att prova rikta antenn som du säger

Satte in ett i ett annat hus som var större där funkar det klockrent

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Frank   loggar du och ser att det inte blir som rinnans grej?? *vinkar*

Utloggad Habbe77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
enligt mårten från danfoss i forumet du länkade till är termostaterna inte en fullt ut z-wave certifilerad produkt, även om dom till stor del bygger på den standarden.

Kan inte se att han skriver det ?, Du kanske tänker på det han nämner kring linken.
Enligt danfoss datablad på living connect så ska dom vara zwave certified. http://heating.danfoss.com/PCMPDF/Z_wave_living_connect_VDHMB202.pdf

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
ja det är möjligt att han säger detta kring linken.
Problemet kvarstår dock. Certifierad eller inte så är det så att termostaterna jobbar med ett hemligt protokoll där just sådant som är-temperatur kommuniceras.

Som forumet säger så tror ju folk att visserligen skulle danfoss sälja färre link men i stället AVSEVÄRT fler termostater i fall dom valde att publicera dessa protokoll i stället för att hålla dom hemliga.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Har satt en repeater signalförstärkare för att den hade problem med en del termostater på övervåningen har även med mig nytt kretskort antenn link och kablar går på garanti är bara inte så sugen på att programmera om allting...ska börja med att prova rikta antenn som du säger

Satte in ett i ett annat hus som var större där funkar det klockrent

Hm intressant. Jag har förvisso inte mer än 5 meter mellan värmepumpen och panelen. Men det går en yttervägg och en ytterdörr där i mellan, så det är inte direkt öppet lopp. Och det fungerar fint.

Mitt problem försvann med någon av följande åtgärder, vet dock inte vilken.
1. omstart av antennen såsom jag beskrev
2. installation av "repeater" så att termostaterna inte föll ur (som för övrigt sitter i andra ändan av huset, inte på värmepumpssidan).

I dag när jag anslöt den på nytt, efter ett litet test.... så ville den inte ansluta förrän jag vinklade antennen.

Hoppad du får det att fungera. I övrigt är jag också intresserad av i fall du haft möjlighet att följa upp eller kontrollera hur värmepumpen har gått med link. Typ vilken kurva och rumsbör som verkar vara rådande.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Frank a

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
Ska kolla det kan jag även se historik på kurvan eller bara den som den kör på när jag är där?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
det blir nog bara den rådande kurvan du kan se. Loggen räcker inte så länge i värmepumpen. Tror inte ens den loggar kurvan. Däremot kan man ju få ett hum genom att kolla grafen för framledning men om inget är ändrat sträcker den sig bara typ ett par timmar bakåt i tiden.

Men om du kan kolla ute-temp och kurva vore det ju trevligt. Det är ju ett par här på forumet som angivit sina siffror och ju fler underlag vi får fram desto bättre kan man försöka utröna vad som är fel, om nu något är fel.

Personligen har jag nu med link som sagt framledningsbör på 50 (max) vid -4 (kurva 42 och rum 22) när jag utan link fixar -20 grader ute med framledning på 46.  :D
Utan link har jag kurva 35 och rum 20.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Frank a

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
Hm låter inte bra ska kolla hur den går på fredag




Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Nu när link är igång fullt ut så noterar jag att rumbör och kurva gör att vid -3 eller kallare så ligger bör på 50 grader. Vid -2 går den ner på 49!!

Undrar hur thermia ställer sig till det faktum att temperaturen i huset inte gick ner trots att jag har begränsat framledningen till max 50 grader i värmepumpen. Ja menar det var ju -8 i natt. Rimligen borde ju temperaturen i huset gått ner då i och med att framledningen inte kunde öka.

Nu när det är -2 ute så visar det sig alla fall att det inte är helt fast kondensering på 50 grader utan semi-fast. Av allt att döma drar linken för närvarande ca 8-10kwh mer per dygn än utan. Men kanske behöver den mer tid på sig att ställa in sig.

Det som hela tiden förvånar mig är att den aldrig släpper till på strypningen. Om den bara gjorde det i 5 minuter på ett element skulle den ju direkt märka att den ligger skyyyyyhögt med kurvan.

Fortfarande är det vissa rum med fler radiatorer där den inte använder alla. I morse var det bara ett element i vardagsrummet som var på. Det verkade vara helt öppet och höll utan problem värmen med framledningen på 50 grader.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad JockeB

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
De vill väl att man ska få mycket HGW med en G2'a  >:D
kör ut hög kurva så man får riktigt hett vatten  *roflmao*
kul att se hur kurvan rusade när du slog på Link'en
Tur att jag väntade med den ....... har bara living connect än så länge
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
hah ja 15 grader gick böret upp. Och som sagt utan max-gränsen på 50 hade nog bör:et legat på 55 eller så under natten när det var minus 8. lol.

Mitt nästa test kommer bli att bara köra living connect termostater. Utan att ha centralpanelen igång alls. Då ska varje termostat bli som en vanlig hederlig termostat som inte syftar att upprätthålla balans osv.

Jag har ett svart moln över mig hela tiden. Alltså så svårt är det inte att hantera logiken styret kring termostaterna och värmepumpen. Bara att göra en så dum grej att man ökar kurvan och samtidigt stryper termostater. Det tyder ju på något rejält fel.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad JockeB

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det brukar vara jag som sitter med svarte petter dvs köpa en produkt för tidigt.
Jag är så glad att du hann före  Thumbsup för jag hade nog givit upp redan.
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35998
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
hah ja 15 grader gick böret upp. Och som sagt utan max-gränsen på 50 hade nog bör:et legat på 55 eller så under natten när det var minus 8. lol.

Mitt nästa test kommer bli att bara köra living connect termostater. Utan att ha centralpanelen igång alls. Då ska varje termostat bli som en vanlig hederlig termostat som inte syftar att upprätthålla balans osv.

Jag har ett svart moln över mig hela tiden. Alltså så svårt är det inte att hantera logiken styret kring termostaterna och värmepumpen. Bara att göra en så dum grej att man ökar kurvan och samtidigt stryper termostater. Det tyder ju på något rejält fel.

All rumsreglering har korrekt temperatur och snabb reglering som prioriterat mål.
Det betyder alltså att de vill ha "övertemp" tillgänglig för att snabbt kunna reglera temperaturen både uppåt och nedåt.
Ekonomi tror jag inte de hört talas om de som arbetar med styr och regler inom värmesegmentet.

Det är ju lika dumt att börvärdet är prioriterat framför ekonomin i värmepumparna.

Om kompressorn inte räcker till så går eltillskott in.
Om eltillskott + kompressor gör att tempen blir högre än kompressorn klarar av så stoppas kompressornmjukvarumässigt, eller via driftspressostaten - istället för eltillskottet, detta ÄVEN om elpatronens maximala effekt är lägre än kompressorns effekt.  huvuddunk
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!