Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: THERMIALINK - ny centraldisplay med trådlösa sensorer/motorventiler  (läst 565898 gånger)

0 medlemmar och 9 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Jag verkar ha haft samma erfarenheter som ni andra med Link:en (Hög kurva (45-47), 15-16 grader skillnad mellan fram/retur, flesta radiatorer strypta). Pumpen startade ungefär 2ggr i timmen när det var strax över 0. Klagade då hos min ÅF.

Enligt supporten på Thermia så höjer Link kurva och rum om något rum inte når upp till sitt värde. Dvs det räcker med att ett rum anser det är "kallt" för att höja kurvan även om det är OK i övriga rum.
Jag kan se en risk att man kanske har kalldrag vid väggen som termostaten känner av och då kallar på mer värme, även om det är varmt i rummet.

Link beräknar börvärdet från det rum med högst temperatur. Har man satt 22 i ett rum och 20 i övriga så kommer Linken att anpassa efter 22. I rummen med 20 kommer termostaterna vara stängda och pumpen arbetar med en liten volym (framledningen åker upp fort och räknar av Integralen snabbt / Hysteres slår till)

Jag har ett osunt intresse för teknik och har experimenterat med lite olika inställningar och nu går mitt system med Rum 20, kurva 41, trots att vi har -14 grader ute. Den har pendlat mellan 38-42 i några veckor  nu efter jag har gjort nedanstående:
 - Tagit bort termostaten på 2 element (av 16) och dessa står nu helt öppna (enligt Thermias rekommendation)
 - Har samma temp i alla rum (20), förutom sovrum som är någon grad kallare. Borde leda till att fler termostater är öppna och att något rum inte sätter onödigt hög rum/kurva
 - Dragit upp Integralvärdet något (startvärdet 165 (har en G2 som har 150 som standard (tror jag)) och satt hysters till 15 för att får ned antalet starter/stop.

Jag har sett att temperaturen är högre än vad termostaterna är inställda på, trots det är elementen varma (i vissa rum). Jag har därför gjort så att rum är för varma och där elementet är varmt, så har jag satt inställningen i termostaten till att radiatorn är "överdimensionerad" (P1).
I ett rum där det gnölats att det är kallt och då radiatorn var kall så har jag satt termostaten till P3 (underdimensionerat).
Är lite oklart på vad detta har för implikation på Link-systemet, men det verkar få effekten av att temperaturen i rummet blir det önskade.

Sen undrar jag över halvgrader. Det verkar som om Pumpen avrundar uppåt (pumpen går ju inte att ställa i halvgrader), dvs om man sätter 20,5 grader så blir det 21 i rumvärde. Om pumpen tror att man skall ha 21, men termostaterna har redan börjat strypa (eftersom de skall hålla 20,5) , borde detta då inte bli problem?
Jag har därför undvikt halvgrader för de rum som har högst temperatur (de som anger vilken temp som pumpen skall sträva efter).

Är tyvärr en glad amatör inom detta område, så användande av ovanstående tips sker helt på egen risk.  ::)

P1 P3 osv påverkar troligen temperaturhysteresen alternativt avläsningsfrekvensen (också en typ av hysteres) alternativt att den helt enkelt gör en intern korrigering med säg 1 grad upp respektive ner från börvärdet kontra ärvärdet.

Jag kör linken utan kopplingen till tillvärmepumpen aktiverat då jag anser att denna inte fungerar väl i mitt system. Däremot har jag linken aktiv just nu som vanliga danfoss / thermia link termostater med centralenhet. Dvs precis som går att köpa oavsett vilken värmepump man har.

Det underliga jag noterar är att trots att jag ställer vissa rum till olika temp så landar alla rummen på ungefär 20 grader. I garaget testade jag att sätta till 17.5 och det är precis vad det blir. Tvättstugan 20 vilket det blir. Hallen 22 vilket det inte blir. Vardagsrummet 22 vilket det inte blir. Kontoret 23 vilket det inte blir. Överallt blir det 20.

Då tänker ni... well det är ju för att du snålar så hårt med kurvan att det faktiskt inte blir varmare. FEL tänkte ni då :)

För praktiskt taget samtliga radiatorer är mer eller mindre strypta. Vissa är i mellan åt helt strypta.

Även om jag sätter upp alla rum till 25 så öppnar den inte fullt. Till viss del bygger detta troligen på att linken försöker upprätthålla någon typ av balans. Syftet skulle då vara att ett rum inte får det den kräver då det skulle ske med konsekvens för något annat rum. I alla fall tror linken det.

gissningsvis lider den även här av någon typ av bugg som gör att den överkorrigerar något. Precis som den gör med värmestyrningen när man kopplar in värmepumpen.

Den verkar helt enkelt lura sig själv till att strypa upp mha av termostater fast det inte behövs.

Det lustiga i det hela är att det rum som är svårast att värma upp, i förhållande till samtliga övriga rum, är vardagsrummet. Då skulle man kunna tänka sig att den kör fullt öppet där och stryper ner på andra ställen och inte vågar öppna på andra ställen då det skulle göra vardagsrummet ännu kallare.

Men icke... även i vardagsrummet stryper den ganska hårt och ofta är något av de 4 sammakopplade elementen helt frånkopplat.

Kan det vara att jag kör för lågt flöde? Att den jobbar utifrån strypningsgrad snarare än temperatur på något sätt?

Kan det vara att jag har en tryckstyrd cirkulationspump? Den är ju normalt sett bra för termostater men i detta fall kanske det blir fel?

Eller är det bara en i raden av buggar?


Vad var anledningen till att du blev ombedd att köra vissa radiatorer utan termostat? Är det för att du inte har en tank? Jag har 1 rad utan termostat samt en golvvärmeslinga på 7m2 utan termostat. Därutöver är flödet garanterat av en tank så problem borde inte kunna uppstå.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Habbe77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
Jag har haft liknande problem. Jag fick skruva ut mina termostater en liten bit, raddarna var helt kalla fast tempen var långt under bör, nu funkar det mycket bättre och dom stryper ner vid behov så radden blir är kall under en körning. Gällde 3st av mina mindre raddar.


Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
hm skruva ut? Jag antar att det finns lite olika kopplingar. Min sätter man fast mha insex.

Funderar på följande:
1. linken är just nu fortfarande kopplad till värmepumpen men den gör inget. Jag ställer manuellt in börvärdet och värmepumpen får just göra ingenting. MEN linken känner ju till vilket bör jag har valt på värmepumpen. Den ser ju att det står 20 där nu.. kanske därför den vägrar släppa något rum över 20 (fast det är 21 på övre plan, men i alla fall). Jag ska nu testa att helt koppla bort värmepumpen från linken, trots att jag redan har valt "ingen systemintegration" i installationsmenyn.

2. En annan tanke utifrån analys av hur den reglerar termostaterna är att den alltid verkar vilja vara tongivande. Den vill helt enkelt nå en punkt där den vet att den påverkar, på det ena eller andra sättet. Den verkar ytterst sällan vilja släppa lös helt och hållet. Om det är så är det en inidkation för att man inte bör strypa ner sina radiatorer manuellt i för stor utsträckning. Alltså ender att man lämnar det helt ostrypt, vilket jag har testat en gång och det fungerade fint. Alternativt att man ställer upp alla radiatorer 2-3 snäpp i strypningen så att säga.

Om man inte vill ha det så gissar jag (om nu mitt antagande är korrekt) att man ska köra helt utan central panel och därmed låta termostaterna bara jobba som helt vanliga individuella termostater.

tankar på det?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
den omedelbara och som jag ser det mest logiska tanken är denna - om det funkade fint, why fuck with it ;) ;D

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Ja självklart håller man med!

Nu vet man ju inte om punkt 1 stämmer. Om det stämmer så måste det vara enkelt åtgärdat i en kommande uppdatering. Jag kan exempelvis önska att värmepumpen är ansluten till linken utan någon systemintegration. Jag får ute-tempen på displayen samt att jag kan lägga in enkelt veckoschema avseende rumsbör vilket kan vara trevligt i vissa fall. Exempelvis förra veckan när jag var borta var rum kalendersänkt till 17 medans jag var borta och jag ger mig tusan på att det var ganska prick 17 i alla rum :) (fast termostaterna stod inställda på 25).

Däremot ska ju då inte termostaterna vara sammankopplade med "värmepumpen" i detta läget anser jag. Men jag kan samtidigt förstå varför. Deras tanke är i så fall att även om systemintegration av den anvancerade typen INTE är vald så kan jag ju via linken ändra bör-värde och då vore det olyckligt i fall termostaterna helt fritt fick försöka uppnå sina respektive börvärden då det skulle kunna resultera i att vissa rum blir för kalla.

Nackdelen blir då att det i praktiken aldrig går att ha en rumstemp som överstiger rum bör i värmepumpen, även utan systemintegration - med mindre än att man helt kopplar bort värmepumpen via installationsmenyn.

Således skulle det finnas 4 lägen kan man säga
1. bara living connect termostater (borde då fungera som helt vanliga termostater fast bättre)

2. living connect termostater med cental link panel utan att någon värmepump är tillagd. Även här bör då termostaterna fungera ungefär som vanliga termostater men man kan enkelt lägga upp scheman och flera termostater går att koppla ihop i ett rum. Gissningsvis kommer linken att upprätthålla någon typ av balans. Men genom att ingen koppling finns till värmepumpen så har den inget att gå på annat än att den kan märka att genom att höja ett rum blir ett annat kallt och så vidare - och då försöka motverka detta i möjligaste mån.

3. Link med koppling till värmepumpen men utan full systemintegration. Detta bör då fungera precis som alternativ 2 ovan med skillnaden att linken är medveten om rum-bör i värmepumpen och har då detta som en övergripande parameter för hur högt rumstempen tillåts gå, även om termostatvärdet anger en högre temp. Till viss del verkar det gå att förklara för linken vad man önskar. Sätter jag alla termostater till 20 och en till 25 så kommer det bli liite varmare i 25 rummet.

Vill man använda detta läge på bästa sätt så bör man justera sin kurva. Dvs om man normalt sett har kurva 40 och rum 20 och vill att linken ska tillåta rumstemp på 23 så bör man sätta rum till 23 och kurva till typ 30, ja eller något i den stilen, ni förstår vad jag menar.

4. Full systemintegration. Detta innebär att linken styr kurvan. Rum sätts utifrån den termostat som har högst värde. Kurvan justeras löpande utifrån behov. Detta är så klart det bästa läget under förutsättning att thermia / danfoss släpper en uppdatering som inte lurar sig själv att löpande höja kurvan och löpande strypa termostaterna med en extremt hög kurva som resultat. I mitt fall under ett kortare test blev framledningen vid 0 ca 16 grader högre och ännu mer vid lägre temperatur. Det enda som begränsade linkens framfart var max framledning som var satt till 50 i värmepumpen.


Jag testar nu alternativ 2. När jag testar alternativ 3 och 4 kommer jag ta bort all instrypning från termostaterna för att se om det då blir bättre.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Habbe77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
Finns lite matnyttig information här http://forum.micasaverde.com/index.php/topic,8609.msg61345.html#msg61345.

Detta är ju lite intressant.


Question - Thanks Morten, could you also confirm that the device supports the full 7*9 switchpoints in the CLIMATE_SCHEDULE_COMMAND class?
Answer - Yes it does – but please be aware that we are talking about Switchpoints so 9 switchpoints only gives you 4 setbacks per day.
For instance lowering temperature during night time uses 2 switspoints one for reducing temperature and one for increasing it again in the morning

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: THERMIALINK - ny centraldisplay med trådlösa sensorer/motorventiler
« Svar #426 skrivet: 14 februari 2012, 18:16:22 »
hm skruva ut? Jag antar att det finns lite olika kopplingar. Min sätter man fast mha insex.

Funderar på följande:
1. linken är just nu fortfarande kopplad till värmepumpen men den gör inget. Jag ställer manuellt in börvärdet och värmepumpen får just göra ingenting. MEN linken känner ju till vilket bör jag har valt på värmepumpen. Den ser ju att det står 20 där nu.. kanske därför den vägrar släppa något rum över 20 (fast det är 21 på övre plan, men i alla fall). Jag ska nu testa att helt koppla bort värmepumpen från linken, trots att jag redan har valt "ingen systemintegration" i installationsmenyn.


Jag tror inte på den teorin. Värdet "Rum" på pumpen har noll och inget att göra med temperatur. Det påverkar inte och låter sig inte påverkas av en innegivare. Det är en ren parallellförskjutning av vald kurva. Inget annat.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Om vi tänker oss de 4 lägena som stöds av link, såsom beskrivet i mitt senaste inlägg innan detta.
I läge 4 så är rumsbör fullständigt avgörande för linken. Den termostat som står högst kommer hela tiden styra rumsbör i värmepumpen. Det kommer linken säkerställa.

Står din högsta termostat på 23 så är rumsbör 23. Ändrar du till 24 på termostaten så ändrar link till 24 på värmepumpen. Linken kommer därefter, utifrån värmebehovet, löpande justera kurvan upp och ned - på ett sätt som man normalt sett inte gör själv - för att få rätt drift/värme. (nu pratar jag om vad som är tanken med link och berör inte det faktum att den även lurar sig själv att strypa för mycket och höja kurvan för mycket). Detta är ett konstaterat faktum och är även beskrivet i manualen.


Det jag nämnde i det inlägg du citerar är att även i läge 3. Alltså värmepumpen inkopplad men utan full systemintegration. Så kommer rumsbör vara en av de faktorer linken tar till sig i sin reglering av termostaterna (detta är min tes då detta läge inte är beskrivet i detalj i manualer etc). Anledningen till detta är att du i detta läge fortfarande kan låta linken styra rumsbör mha exempelvis dags/veckoschema. Tanken är då, troligen, att en termostat som står på 24 när de övriga står på 20, inte ska kunna förstöra värmebalansen. Därför så väljer den att jämna ut och göra detta med rumsbör som sin ledande faktor.

Helt enkelt förutsätter linken, vad det verkar, att värmepumpen är inställd så att rumsbör inte bör överskridas i ett givet rum. Tanken är alltså att du har en kurva som ger en jämn innetemperatur oavsett ute-temperatur. Rumsbör har du satt till den temp du avser ha inomhus. I fall jag går och ändrar en termostat till 28 så kan det förstöra värmebalansen och linken kommer därför bibehålla strypningen så vida du inte ökar rumsbör i värmepumpen till ett högre värde.


I dag testade jag att gå över i läge 2. Dvs att jag gick in i installationsmenyn och tog bort värmepumpen ur link. Kort därefter började temperaturen gå upp inomhus. Så vitt jag kan se var innebörden att link inte längre känner till rumsbör för värmepumpen. Den känner inte ens till en värmepump :) och därmed reglerar den termostaterna på vanligt vis.

Däremot förutsätter jag att om den märker att den inte klarar av att hålla, säg 23 i ett rum och 20 i övriga, så kommer den försöka jämna ut. Dvs den kommer inte straffa övriga rum på ett rums bekostnad. För detta krävs troligen läge 1, dvs att man stänger av centralpanlen helt. (gissar jag).
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Finns lite matnyttig information här http://forum.micasaverde.com/index.php/topic,8609.msg61345.html#msg61345.

Detta är ju lite intressant.


Question - Thanks Morten, could you also confirm that the device supports the full 7*9 switchpoints in the CLIMATE_SCHEDULE_COMMAND class?
Answer - Yes it does – but please be aware that we are talking about Switchpoints so 9 switchpoints only gives you 4 setbacks per day.
For instance lowering temperature during night time uses 2 switspoints one for reducing temperature and one for increasing it again in the morning

Ja det tråkiga är att living connect termostaterna är inte en certifierad z-wave produkt. Den implementerar ett privat protokoll som gör att vissa funktioner är helt gömda. Som jag ser det så måste man jobba med ett annat fabrikat av termostater om man vill göra en egen link med koppling till värmepump.

Däremot så ska det vara fullt möjligt, om än krångligt, att via andra z-wave kontrollers skicka börvärden och scheman med börvärden till termostaterna. Men i inget fall får man danfoss framräknade "är"-värde.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Habbe77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
Just termostaterna är z-wave certifierade, även om dom har sitt egna påhitt.

Men angående switchpoints så kanske det är en begränsning oavsett vilket protokoll man använder, det kan ju förklara varför man upplever att vissa termostater inte hänger med riktigt.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
enligt mårten från danfoss i forumet du länkade till är termostaterna inte en fullt ut z-wave certifilerad produkt, även om dom till stor del bygger på den standarden.

Switchpoints är antalet punkter per dag då en sänkning av temperaturen kan programmeras via schema.
Varje sänkning ska ju efterföljas av en höjning vilket innebär att det i praktiken är hälften av det antal som anges. När ett schema ändras på terminalen så kommer detta skjutas över till termostaten som också har en inbyggd klocka som ställs utav terminalen. Detta gör att terminalen inte behöver kommunicera en temperaturändring till termostaten, termostaten känner redan till den.

Link termostaten lever ju ett eget liv när den sover. Dvs den justerar sig utifrån den temperatur den försöker hålla. Då och då, en gång i halvtimman har jag förmig, så vaknar den upp och kollar med terminalen i fall det finns några nya instruktioner och rapporterar in data till terminalen.

Därför kan man uppleva viss fördröjning om man gör en ändring på terminalen innan det får genomslag i termostaten. Gör man ändringen på termostaten så sker det omedelbart. Därmed inte sagt att termostaten i sig gör någon reglering. Men den löpande regleringen har som sagt inget med link att göra i normalfallet.


Vidare är det så att danfoss beräkning för är-temperatur inte är känd eller publicerad och enligt dom inte kommer att publiceras. Termostaten har en givare i sig men denna visar av förklarliga skäl fel temperatur då termostaten sitter fast i radiatorns koppel. Någon hemlig algoritm omvandlar detta temperaturvärde till ett antaget rumstemperaturvärde som alltså inte skickas publikt på z-wave. Därav problemet med att bygga en egen motsvarande link-terminal. För detta skulle då krävas rumsgivare i varje rum.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Frank a

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
Nån som varit med om att en link tappar kontakten med värmepumpen väldigt ofta sitter typ 3meter från varandra vet inte vad som är fel fiR:


Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
skumt. Jag har inte det problemet.

Testa att ta bort värmepumpen ur link via installationsmenyn.
Därefter drar du ur kontakten till "antennen" på värmepumpsdelen.
Håller inne stora knappen på antennen när du stoppar in sladden igen ett tag sedan släpp.
Testa sedan att koppla upp värmepumpen på nytt och se om det hjälper.

Jag märkte när jag skulle ansluta värmepumpen att (det fungerade inte först) det fungerade bättre när antennen stod med sidan mot den riktning där linken står. Alltså att en kortsida pekade mot den plats där linken står.

Alterantivt, snarare än att koppla från och ansluta på nytt, kan du testa att ändra placering på antennen och se om det blir bättre.

Innan jag skaffade danfoss on/off mockapär för att styra enheter via eluttag hade jag problem med att vissa termostater tappade kontakten ibland. När jag la till denna on/off pryttel så fungerar den även som en repeater. Den ligger dock inte där värmepumpen är. Men det verkar som att denna gjorde kommunkationen med termostaterna bättre och därmed fick nätverket i sin helhet att bli stabilare.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
mitt enda problem  *roflmao*
med link  knUp
just nu  :'(


är att börvärdet vid -4 ute är 50 grader. Händelsevis är ju detta också maxvärdet som är inställt i värmepumpen. Jag vågar inte slå vad men skulle nog kunna tänka mig att göra det ändå.. att om jag ändrar maxvärdet till 60 grader så kommer bör inom kort ligga på just 60.

Kurva 42 rumsbör 22. Det ger 48 i framledning vid 0 grader ute-temp. Nu har jag tänkt köra med linken ett par dagar och se hur det går. Låta den få tid att acklimatisera sig. Man kan ju tycka den borde förstå liiiite redan med tanke på att jag kört den utan värmepump.

Det jag också gjort är precis som under mitt första test att jag har tagit bort alla strypningar på entreplan (där majoriteten av alla radiatorer sitter). Precis som tidigare noterar jag att detta hanterar den med bravur. Så det är egentligen bara kopplingen till värmepumpen som verkar helt gaaalen.

Kollar man på bilden borde det framgå med önskvärd tydlighet när linken kopplades till värmepumpen....  Men visst det blir ju inte så många starter i alla fall :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
borde kanske tillägga att några problem att nå bör-temperaturen i rummen finns inte.
Tvärt om är det så att den i vardagsrummet nu gått över till att bara köra 2 raddar i stället för alla 4.

En radiator i garaget och golvvärme i badrum på övreplan är utan termostater så vi kan ju konstater att det är varmt där nu. Men jag har kvar minishunten till badrummet så det är ingen risk i alla fall.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!