0 medlemmar och 18 gäster tittar på detta ämne.
Ekonomi tror jag inte de hört talas om de som arbetar med styr och regler inom värmesegmentet.Det är ju lika dumt att börvärdet är prioriterat framför ekonomin i värmepumparna.Om kompressorn inte räcker till så går eltillskott in.Om eltillskott + kompressor gör att tempen blir högre än kompressorn klarar av så stoppas kompressornmjukvarumässigt, eller via driftspressostaten - istället för eltillskottet, detta ÄVEN om elpatronens maximala effekt är lägre än kompressorns effekt.
Det är något ruttet i Danmark
mja jag tror nog att det är enklare än så. Jag tror det helt enkelt är fel. Jag kan förstå om dom väljer att parkera några grader över det som krävs för att fort kunna ge lite extra om användaren önskar så. Men nu pratar vi ju minst 15 grader över. jag kollar medeltempen på raddarna och den ligger på typ 36-37 grader vilket är hyfsat i linje med vad min normala kurva skulle ge just nu. I vardagsrummet står en rad och bränner för fullt och i den delen av vardagsrummet är det riktigt varmt I andra änden är 1 halvpå och resterande avstängda helt. Köket ligger bredvid vardagsrummet (som tangerar 24 nu fast det är ställt på 23) så där är medeltempen över köksradden som är en 3-rörs fetobangradd på typ 25 grader. Tempen är satt till 23 men uppmätt ligger snarare kring 21.5. TV-rummet värms för närvarande mha rören som går till den rad i vardagsrummet som alltid kör på ganska hårt. Faktum är jag tror att det med nuvarande framledningstemp skulle fungera att värma huset med bara rör. -inga radd alls. lol
hehe Ja linken verkar mycket kompatibel med ThermIQ!!! dock inte så kompatibel med mig (link alltså). Jag har nu kopplat från detta mitt andra test sedan jag fått möjlighet att logga linken ordentligt. Det som är lite ruskigt är att om man tänker lite på det så räcker det med att en termostat är sönder så kan effekten bli denna som jag haft. Eller att det finns en bugg i koden för hantering av fler än 1 termostat i ett rum. Om det hade vart varmare ute hade jag kunnat tänka mig att hjälpa till med felsökningen i detta system. För det finns ju trots allt en avlägsen chans att systemet i grunden fungerar ok men att det är någon liiiten bugg som stör. Men nu när det är minusgrader ute så kan jag inte ha linken i gång. Jag blir helt knäpp av att veta att värmepumpen står och pangar på max samtidigt som alla termostater stryper typ max Hade bara protokollen för termostaten vart öppet hade man ju gjort sin egen link i stället... men jag antar man får skaffa andra termostater alternativt vänta snällt tills thermia (eller danfoss vilka det nu ligger på) börjar sakteliga fundera på att kanske börja ta in feedback från användare som upplever problem. Snarare än att säga att något är fel i kundens anläggning. Det är ju faktiskt så att om man kollar denna tråden, vilket vi väl får anta att thermia/danfoss har gjort, så finns det åtskilliga inviter från mig och andra skribenter. Folk som är högst villiga att få denna produkt att bli så bra som den faktiskt har alla förutsättningar att vara! Och nu då även möjlighet att logga i realtid och tillsammans med linken för att få fram ett vettigt underlag. och vill dom ha beta-testare är det också ok. Bara maila över en uppdatering så kör jag in den och drar igång ett nytt test. För som sagt. Man vill ju så gärna att det ska fungera som utlovat. klick nu åker vi bort kommer hem den xx. plopp nu är det helg då hängder david i garaget nu är det 20 grader där. plopp nu är klockan 2300 och fram till 0800 så kör vi skön sovtemp på 19 grader. poff nu är det helg och då kör vi lite extra varmt o gott i köket mellan 0700 och 1000.
Jag vill inte framstå som en besserwisser, men du bekräftar precis det jag sagt om termostater hela tiden, de är inexakta, reglerar med för stort P-band, och reagerar på mycket annat än rumstemperatur, och det är just detta som jag misstänker är en del av orsakerna till att det fungerar så pass dåligt som det gör.Det du kallar för "fel", är alltså enligt mig sedan länge kända brister.Lägg till detta att mjukvaran inte är uppbyggd på rätt sätt så får man ett system som löper amok.Jag kan ha fel, och om det visar sig att de kommer med ny mjukvara som fungerar klanderfritt kommer jag inte att vara sen att applådera, precis som med CTC:s nya värmepump finns det ingen vettig människa som inte vill se att utvecklingen går framåt, och att det kommer produkter som är bra och kan både spara energi och hålla en bra värmekomfort i huset.PS. i värsta fall kan en enda termostat som mäter fel göra att kurvan sticker iväg, för att kompensera för "den låga rumstempen"Detta sagt utan att jag ordentligt satt mig in i hur systemet fungerar.