0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kanske skulle fråga din installatör hur många maskiner han har med 10-11m rörlängd som han inte fyllt på !!!har du nästan 11m så får han pytsa i 80g istället.Är förmodligen din installatör det är fel på och inte maskinen om han/hon inte fyllt på med soppa.Problemet med alla luft/luft värmepumpar är att när det blir snorkallt så får man mindre effekt från dom och förra vintern samt delvis denna vinter så har det varit ovanligt kallt så det finns många värmepumpar som är dimensionerde för mer "normala" vintertemperaturer och därmed får problem nu när vi har vargavintrar.Fortsätter det så här kommande vintrar så kan man inte köpa för stor värmepump Vi hade -29 grader igår och jag trodde jag såg fel på termometern !!
Jag hoppas dom 10 eller 15 med HE9 som har problem har kontaktat sin leverantör för att få det utrett.Inte någon av alla dessa har kontaktat mig så det verkar inte vara mina kunder så jag måste då ha fått helt andra maskiner än där ni har handlat.Har en NE12 som ger dåligt med effekt som finns i en tråd men den är det med största sannolikhet gasbrist i.Varför använder du inte dom andra värmekällorna som fanns innan så du slipper vakna i 11-15 grader tills din tekniker har varit hos dig ?
En tanke jag alltid haft..Om pumparna är förfyllda upp till 7m längd så borde dom enligt logiken vara exakt fyllda för 3,5 meter längd,och för att då hamnapå en perfekt fylld pump efter 7m så borde ifyllningen vara 50g + 20g metern så 10m borde bli 110gom nu inte dessa 20g metern är beräknade med ett överskott?,visserligen kan man ju sätta sig och räkna ut exakt vad rören rymmer för att få klarhet i det. Dogge