0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men jag skrev ju att SPs ev. kommentar går till uppdragsgivaren... SP har sekretesskrav som dom måste uppfylla för att få behålla sin ackreditering att utföra dessa tester. Det är Ventilationsutveckling du måste vända dej till om du vill veta något om test-rapporten för deras pumpar.Du har sett belägg för att man har tillämpat rutiner att hämta slumpvis utvalda provexemplar (Sanyo-testet). Eller hur..?Har du något som helst belägg för att man skulle ha ändrat dessa rutiner..?Om inte - vem är det då som har "önsketänkande"..?Att se några missnöjda Pana-kunder, kontra fina resultat i SP-test, som belägg för att dom skulle ha "manipulerat" test-pumpen, tänker jag inte ens kommentera.
apropå rejält pulver och llvp (on topic) så tycker jag mig ha kommit fram till följande. Det finns inga bra lösningar där man byggt in i apparaterna möjligheten för flera llvp att på ett intelligent sett samverka om uppvärmningen. MEd möjlighet för plugin-tempgivare som kan placerar var stans och baserat på detta blåsa luft i rätt riktning (mer värme behövs där uppe osv osv - mer tryck i maskin 3 tack osv). Inte heller finns det riktigt pyttesmå luft luft som gör att man kan konvertera den vägen och att varje rum kan välja sin egen temp! här tänker jag mig enheter som kan gå ner rejält i lägsta effekt och som genererar kanske 500w vid -15 och copet behöver ju inte vara så fett just då. Kostnad typ 3500 per enhet. Självklart ska det även gå att centralt programmera de olika enheterna. Komplett system för ett hus landar på kanske 100 000 med central styrning och lokal override. Fast avstånd rakt utanför "elementet" med enkelt håltagning och bara klicka ihop själv. komunikation via wlan eller elnätet. Inte heller finns det inne-enheter som är jättestora i syfte att så tyst som möjligt kunna vräka ut så mycket värme som möjligt. Jag gissar att man då är hänvisad till svindyra kanalaggregatsanläggningar där man bygger egna utblås exempelvis längs golvlisten på en större vägg eller hall osv. Kan man förvänta sig något av detta i framtiden?
David Rinnan,Ja, så som du beskriver har du kommit till helt rätt ställe Här finns en mycket stor samlad kunskap och jag lär mig något nytt varje dag!Självklart skall man fråga, ifrågasätta och diskutera, annars blir man varken klokare, rikare eller lyckligare.Som ett komplement till din kunskapstörst så kan du ha till kvällsläsning "Handbok om indirekta kyl- och värmepumpsystem" Handbok 20, som du kan köpa här:http://www.kyltekniska.se/Men fortsätt att skriv på forumet, det är alltid berikande att ta del av andras frågeställningar och hur man till slut löser sina behov.MVH/Fidusen
Känns som lite ordbajsare, vissa kommer aldrig till beslut! Så är det bara, ju mer de vänder och vrider och funderar, ju värre blir det! Säljer en del bilar, ser från sekund 1 vilka som bara funderar och velar, och ringer och funderar och tittat 3 ggr och ändå långt till avslut, lika bra att säga, bilen såld! Och andra typen som knappt ens provkör och gör affär..
... När det gäller testen av den här Sanyopumpen så tog jag del av den ja, men den länken har numera försvunnit ifrån nätet och det kanske finns någon anledning till detta också ev. ...
... Hur den här hämtningen av pumparna gick till egentligen vet man ju inte exakt även om det lät ganska bra ...
Värmepumpen är slumpvis utvald av polismyndigheten i Örebro för SPs räkning och enligtkonsumentverkets fastlagda kriterier för val av provföremål.
... Där framgick det ju att man under pågående test bl.a fyllde på extragas inkl gjorde en hel del finjusteringar för att efter en stund när detta ändå inte lyckades bra för dem så bytte man ut hela pumpen mot en 2:a pump istället som man då fortsatte testkörningen med. ...
Provningsresultaten avser endast den provade värmepumpen vid angivna förhållanden och med dess utrustning. Representant från uppdragsgivare och montör var med vid installation och uppstart av värmepumpen. Efter inledande uppstart med provexemplar nr 1 beslutade uppdragsgivaren att fylla ca 100 g R410A pga. att resultat från prestandaprov inte var enligt tillverkarens data. Jämförelse av resultaten, före och efter fyllning, visade på minimala skillnader varför uppdragsgivaren beslutade att byta till provexemplar nr 2. Bytet utfördes av tidigare nämnda montör och tekniskt handläggare från SP.
... Så den rapporten ingav inte mig ivf något större förtroende för hur de här testerna verkligen fungerar i praktiken måste jag säga. ...
... Jaså du tänker inte ens kommentera SP-testet för HE9 LKE här alltså?? Grubblar Det har jag för mig att du redan har gjort tidigare eller, och i den här tråden tror jag: Winkhttp://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=34945.msg336282#msg336282
Provningsresultaten avser endast den provade värmepumpen vid angivna förhållanden ochmed dess utrustning.
... Det kanske kan vara på det sättet att de inte riktigt fick med de här ändringarna i mjukvaran på alla övriga pumpar som går ut på marknaden även om dessa korrigeringar fanns med vid testen hos SP eller vad tror du?? Smiley ...