Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Riktigt rejält med pulver  (läst 35905 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Riktigt rejält med pulver
« skrivet: 29 januari 2011, 00:09:55 »
Vilken pump skulle ni välja om man vill ha en med seriöst mycket pulver?

En sån pump.. hur pass mycket tror ni inomhusljudet skiljer mot en mindre mojäng. Vad är fördelen. Mängden värme den kan generera, vid jämförbart fläktljud, eller snarare att den kan kasta värmen längre bort, vilket då borde resultera i snefrilla och ordentlig ljudvolym?

Varför verkar så få köpa dom feta pjäserna? Är det pga ljudet eller inköpskostnaden eller är dom helt enkelt mindre effektiva?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad manche

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
SV: Riktigt rejält med pulver
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2011, 14:29:43 »
Hej.
Att inte fler väljer dem kraftigare pjäserna tror jag beror mycket på att försäljarna/installatörerna tror/tycker att en mindre pump räcker...

Exempelvis, "Har du bara 140kvm i ett plan, då räcker det med den här pumpen, den ger 6kw, det räcker gått och väl att värma 140kvm" (det dem inte talar om är att när det är -15 ute har man inte mycket av dem där 6kw:en kvar)
Är man då inte insatt så tror man ju på vad dem säger....

Samtidigt så är det ju många som frågat sina försäljare om man inte ska ta den lite kraftigare maskinen när man ändå ska investera i en ny pump och dem svarar att det är bara onödigt då den kraftigare kommer att dra mer ström...
Troligtvis så kommer en kraftigare pump inte dra mer ström så länge den går på dellast, men så fort den får jobba lite drar den mer ström.
Det är ju ett tecken på att värmen behövs, alltså hade du troligtvis blivit tvungen att dra på ett och annat elelement med den klenare pumpen.

mvh/Manche
 
Enplansvilla i närke på 140kvm med 4 meter takhöjd i vardagsrummet.
Sanyo SAP-CRV123EHN installerad dec 2004(har själv bott i huset sen hösten 2007)
Förbrukning 2008- 14500kwh
Ny elmätare inst. 2008-11-25
Förbrukning 081125-091125  12951kwh

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Riktigt rejält med pulver
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2011, 15:19:56 »
Hej David,

Med tanke på alla dina frågor och trådar så verkar du ha beslutångest.

Om du börjar med 1 st, pump så väljer du en överdimensionerad pump som är prisvärd ex , Fujitsu Nocria AWYZ14 LB 0,9 - 9,1kW
Sen kompletterad du med tysta värmeförflyttare mellan de rum där du får behov.
Eftersom pumpen inte behöver gå hårt belastad större delen av året får du en bättre ljudmiljö och har en större värmemarginal när det behövs.
Sen kan du efter något år komplettera med ytterligare 1 pump om du tycker att ex, ovanvåningen inte har tillräcklig värmekomfort eller för stora temperaturavvikelser.

MVH/Fidusen

Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Riktigt rejält med pulver
« Svar #3 skrivet: 29 januari 2011, 15:38:30 »
Alternativet till en feting-pump är 2 små-pumpar:

 - Priset är jämförbart
 - Effekten blir högre
 - Värmespridningen blir bättre
 - Ljudnivån blir lägre
 - Möjlighet till bredare effektreglering (min-max effekt) utan on/off-drift, om en av pumparna kan klara uppvärmningen höst o vår. (Beror på placeringar och spridning)

Under alla omständigheter större flexibilitet, och sannolikt bättre total-COP då 2 pumpar kan gå med lite mindre last.
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Riktigt rejält med pulver
« Svar #4 skrivet: 29 januari 2011, 16:33:07 »
Ja men med 183 m2 kanske alternativet är 2 fetingpumpar?

gissningsvis är fördelningen 120m2 i entreplan med öppen planlösning samt 63 i övre plan med 1 allrum och 3 sovrum.

Min tanke med 2 pumpar är att en pump på övervåningen gör att inte för mycket värme på nedervåningen sticker dit upp och därmed borde pumparna kunna gå lite tystare.

Men däremot kanske jag bör ha 2 feta i stället för 2 klena?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Riktigt rejält med pulver
« Svar #5 skrivet: 29 januari 2011, 18:03:52 »
Alternativet till en feting-pump är 2 små-pumpar:

 - Priset är jämförbart
 - Effekten blir högre
 - Värmespridningen blir bättre
 - Ljudnivån blir lägre
 - Möjlighet till bredare effektreglering (min-max effekt) utan on/off-drift, om en av pumparna kan klara uppvärmningen höst o vår. (Beror på placeringar och spridning)

Under alla omständigheter större flexibilitet, och sannolikt bättre total-COP då 2 pumpar kan gå med lite mindre last.

Ja helt rätt Pi.r! Thumbsup  Och en av anledningarna till att man får en avsevärt bättre effektivitet och värmeavgivning med flera pumpar som då går på dellast är bl.a att antalet avfrostningar minskar ganska dramatiskt på pumparna vilket höjer copet ordentligt, vilket du kanske glömde att nämna i sammanhanget här. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Riktigt rejält med pulver
« Svar #6 skrivet: 29 januari 2011, 18:35:58 »
Hej Raffen,

Kan du skriva några rader till om det där med att avfrostningen minskar när man har 2 pumpar så man förstår bakgrunden till det så att säga. Är det på grund av att dom frostar mer sällan om dom går på dellast. Ungefär som i exemplet med en RAS 13 mot en RAS M18 ute så att säga? Eller är det bara så att man blir mindre påverkad av avfrost p.g.a det inte sker samtidigt på båda maskinerna?

 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Riktigt rejält med pulver
« Svar #7 skrivet: 29 januari 2011, 18:52:28 »
Ja utan att göra någon roman här så kan man väl säga lite kortfattat att en pump som får gå ganska hårt för att upprätthålla värmen i huset får då också avsevärt snabbare påfrostning på förångaren och därmed klart kortare intervaller mellan avfrostningarna och via flera avfrostningar så tappar man uppvärmningskapacitet och effektivitet (cop).
En pump som då går på dellast (kanske halvfart) får då omvänt fenomen, dvs det tar klart längre tid för att få motsvarande påfrostning på förångaren och därmed längre tid mellan de resp avfrostningarna, man höjer då givetvis pumpens värmekapacitet (mängd tillförd värme till huset) och effektivitet, dvs man får ett ökat cop. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Riktigt rejält med pulver
« Svar #8 skrivet: 29 januari 2011, 19:10:25 »
Raffen,

Det spelar ingen roll hur mycket du skriver här, Du kan inte utbilda David till att bli Energiprofessor i vilket fall.

David, du har så många erfarenheter på forumet som svarat dig att du borde ha tillräckligt med Info för att fatta ett beslut!

Just nu känner jag det bara som att du vill hitta en syndabock att skylla på om du inte blir nöjd med din investering!
Läs igenom alla svar du fått, analysera, fatta beslut, kom till skott och gör din investering.

Det finns ingen här som kan bestämma vad du skall köpa, bara du själv som måste fatta ett beslut.
Är det kunskap på en högre nivå du törstar efter, mer än bara råd, så köp en kyltekniker utbildning.

Du har skapat 5 trådar och fått 141 svar, men fortfarande inte nöjd???

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Riktigt rejält med pulver
« Svar #9 skrivet: 29 januari 2011, 19:16:30 »
Känns som lite ordbajsare, vissa kommer aldrig till beslut! Så är det bara, ju mer de vänder och vrider och funderar, ju värre blir det! Säljer en del bilar, ser från sekund 1 vilka som bara funderar och velar, och ringer och funderar och tittat 3 ggr och ändå långt till avslut, lika bra att säga, bilen såld! Och andra typen som knappt ens provkör och gör affär..

Vi har 141 kvm i 2 plan, funkar bra med en pump till ca -18-20gr, sen beroende på hur länge det är kallt och vind det blåser, och hur petig man är, blir lätt golvkallt då, men dessa få dagar på med element, 2-3st som höjer temp från 18-21gr, ingen kostnad motför att handla till pump för 20´, men beror på hur många minusgrader.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Riktigt rejält med pulver
« Svar #10 skrivet: 29 januari 2011, 21:42:09 »
Hej Fidusen,

Du har troligen rätt i att Raffen et al inte kan utbilda mig till energiprofessor men jag måste säga att han gör ett försök! Det går inte att understryka nog hur mycket jag uppskattar all hjälp man får på det här forumet.

Läs några av mina tidigare inlägg så kanske du ganska snabbt noterar att jag inhämtar all denna information då jag står inför ett svårt beslut, saknar tidigare erfarenhet inom området samt vill själv stå ansvarig för mina beslut. Annars hade jag ju lyssnat på första bästa förståsigpåare eller säljare och köpt grisen i säcken :P

Jag är helt enkelt inte typen som åker till Apan och köper hans gamla bil utan att först tänka till både en och två gånger. Troligen visar det sig efter några kontrollfrågor att bilen i fråga, från hans sida, var ett överilat köp som gjordes med dåligt faktaunderlag och som han själv meckat med istället för att anlita folk som kan. Så jag går nog därifrån och köper någon annans bil i stället. :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Riktigt rejält med pulver
« Svar #11 skrivet: 29 januari 2011, 22:04:11 »
David Rinnan,

Jag bara konstaterar att du skrivit över 40 inlägg på ett dygn, där du i många ger råd till andra frågande!

Misstänker att du är ute efter något helt annat än att söka hjälp för val av din värmepump?

Men det är inte förbjudet att skriva, frågan är bara vad syftet är!

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Riktigt rejält med pulver
« Svar #12 skrivet: 29 januari 2011, 22:18:40 »
Hej Fidusen,

Jag har spenderat _mycket_ tid på att titta på hus och lära mig om hus då jag nyligen sålt mitt hus och köpt ett annat. Jag har lärt mig sjukt mycket om vad som är bra och dåligt med hus av olika typ. Jag har undvikit _många_ hus-minor och tycker mig också nu gjort ett mycket bra köp.

Jag är inte helt bakom flötet och när frågor kommer som jag tycker mig ha en åsikt eller kunskap om så svarar jag självklart i den mån jag kan. Jag skiljer mig inte från många andra i det fallet.

Jag gillar att lära mig nya saker och jag är väldigt teknikintresserad. Med en bakgrund som systemarkitekt vet jag att nästan allt går att förbättra. Det går att bygga engna tweaks och läsa sig till kunskap som gör att man, jämförelsevis, kan ta bättre beslut och göra bättre affärer. Och så är det kul på samma gång. Även om jag har råd och därmed borde investera i bergvärme så lockas jag helatiden tillbaks till luft/luft då det är en utmaning att kunna göra stora besparingar till en låg investeringskostnad. Mest för att det är KUL!

Jag har säkert ADHD eller någon annan bokstavskombination och är serieentrepenör och det skulle inte förvåna mig om det slutar med att jag har ett företag verksamt inom området.... good or bad..

Jag är kanske lite knasig. Men när jag kollar på mängden poster som andra här på forumet här så är jag kanske inte allt för konstig ändå. Jag har ingen dold agenda.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Riktigt rejält med pulver
« Svar #13 skrivet: 29 januari 2011, 22:30:10 »
Vilken pump skulle ni välja om man vill ha en med seriöst mycket pulver?

En sån pump.. hur pass mycket tror ni inomhusljudet skiljer mot en mindre mojäng. Vad är fördelen. Mängden värme den kan generera, vid jämförbart fläktljud, eller snarare att den kan kasta värmen längre bort, vilket då borde resultera i snefrilla och ordentlig ljudvolym?

Varför verkar så få köpa dom feta pjäserna? Är det pga ljudet eller inköpskostnaden eller är dom helt enkelt mindre effektiva?

Enkelt. Mitsubishi Electric FD50 (Qheat 820). 6 kW vid -15 grader.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Riktigt rejält med pulver
« Svar #14 skrivet: 29 januari 2011, 22:50:38 »
Och bra gjort att ställa frågan och svara på den i samma ämne, och verkar redan vara energiprofessor..

Och nej köper ingen överilad bil med dåligt faktaunderlag som jag skruvar i själv, och har inget att dölja, och köparen har självklart fri prövnings/undersökningsrätt, men säljer inte bil eller nåt annat till folk som bara tar tid..! Mailar ringer och frågar, ochkan komma och titta 3-4ggr, men är lika långt ifrån ett beslut ändå, sådana människor måste ha dåligt självförtroende.

David, hur värmde du ditt gamla direkt el hus? Eller åkte du samma resa då?
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!