0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja utan att göra någon roman här så kan man väl säga lite kortfattat att en pump som får gå ganska hårt för att upprätthålla värmen i huset får då också avsevärt snabbare påfrostning på förångaren och därmed klart kortare intervaller mellan avfrostningarna och via flera avfrostningar så tappar man uppvärmningskapacitet och effektivitet (cop).En pump som då går på dellast (kanske halvfart) får då omvänt fenomen, dvs det tar klart längre tid för att få motsvarande påfrostning på förångaren och därmed längre tid mellan de resp avfrostningarna, man höjer då givetvis pumpens värmekapacitet (mängd tillförd värme till huset) och effektivitet, dvs man får ett ökat cop. Mvh Raffen.
Men på p1'orna skiljer väl inget på utedelen mellan 10 och 13 ? När jag valde 10'an istället för 13, så tänkte jag att om 13 bara är en uppspeedad 10 borde man få mindre slitage och bättre hållbarhet i 10 . hoppas jag tänkte rätt
Jo då det skiljer naturligtvis en hel del mellan de här olika storlekarna på pumpar givetvis under förutsättning att man kör dem under realistiska förhållanden, dvs värmer upp ett hus med dem e.d. Däremot så har samtliga dessa pumpar med all sannolikhet precis samma slags effektbegränsning som då antagligen slår igenom negativt på mätresultatet för de här olika pumpmodellerna vid SP:s tester. Mvh Raffen.