Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Riktigt rejält med pulver  (läst 37819 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Riktigt rejält med pulver
« Svar #15 skrivet: 29 januari 2011, 23:15:16 »
Tjena Apan,

Jag har bott i 7 år här med direktel. Nog aldrig haft någon plan på att bo just här hela mitt liv och inte brytt mig om så mycket mer än tomten då huset var nybyggt när jag flyttade in. Har således inte gjort någon VP resa ännu.

Men nu när vi flyttar och har en 5 dagars och en 2,5 åring lär vi sitta kvar ett tag i huset och jag vill välja rätt lösning. Men jag blir inte riktigt klok på alla olika alternativ som finns.

Jag skojade bara och vet att du har en av de bättre bilarna pengar kan köpa enligt min mening, även om jag inte håller med om subarus 4wd. :)


Hittills har jag fått 2 vettiga svar i denna tråd (säkert fler men ni förstår säkert vad jag menar)...

Gano rekar en pump med rejält med pulver, precis som efterfrågades. samt att diverse dignitärer har rekommenderat att gå på 2st pumpar, vilket jag håller med om, men vill fortfarande förkovra mig lite i dom feta pjäserna då jag tror att mitt nya hus kan dra ordentligt med sås kalla dagar. Det är inte inköpskostnaden som oroar mig (när det kommer till llvp) utan att den klarar uppgiften och gör det på ett så komfortabelt sett som möjligt. Billigt är det hur man än gör med llvp känns det som, jämfört med bergvärme så att säga.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Riktigt rejält med pulver
« Svar #16 skrivet: 29 januari 2011, 23:27:41 »
Subaruns 4wd och haldex mfl är mest för lek i stan och uppfarten till huset, funkar inte när den verkligen behövs.

Vi lånade en ny forrester för vi köpte Landcruisena, nervös automatlåda som växlar konstigt och vill varva motorn så man blir nervös, och drar länge på växlarna, och när man fastnar slirar bara ETT hjul, borde bara ett hjul/axel.

På Landcruisern, lågväxel med mittendiff, och bakdiff, så alla 4hjulen driver stumt, helt galet vad denna bil klarar snö, och är måste på nätterna efter vägar som ej vart plogade på flera månader, och ibland ett 3tons elverk efter..

Och skön automatlåda som är luugn, växlar på 1000-1200varv, och drar mindre bränsle än manuella lådan enligt spec, men vem vill sitta och växla? Nej tack..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Riktigt rejält med pulver
« Svar #17 skrivet: 29 januari 2011, 23:40:40 »
Ja det är ingen tvekan om att din bil, för att jämföra, är en bergvärmepump av ganska grov kaliber! :)

jag har bara kört diesel subarus och dom har alltid manuell låda (vilket i och för sig inte är bra i terrängkörning). Jag har också kört många av haldex lådor och tycker inte att det går att jämföra.

Gasade du upp den ordentligt, bromsade? Spelar i och för sig ingen roll för om du ska dra 3 ton i djup snö så är det inte en subaru man ska ha men det gör den inte dålig för sitt syfte samt inte jämförbar med haldex enligt min mening.

Jag menar jämför man lexus 4wd (inte den gamla som gick på 2 och bara 4 när det halkade (för den var kriminellt usel) utan den nyare i samband med "nya" karossen, som faktiskt alltid driver på 4) så är den värdelös i jämförelse med subarus.

Det är ju samma företag som gör din bil och lexus men dom har ju stoppat i olika grejer beroende på hur bilen kommer brukas. Och utifrån det perspektivet menar jag att forester har bland marknadens bästa awd. Men inte att den är bäst :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Riktigt rejält med pulver
« Svar #18 skrivet: 30 januari 2011, 02:05:42 »
Ja utan att göra någon roman här så kan man väl säga lite kortfattat att en pump som får gå ganska hårt för att upprätthålla värmen i huset får då också avsevärt snabbare påfrostning på förångaren och därmed klart kortare intervaller mellan avfrostningarna och via flera avfrostningar så tappar man uppvärmningskapacitet och effektivitet (cop).
En pump som då går på dellast (kanske halvfart) får då omvänt fenomen, dvs det tar klart längre tid för att få motsvarande påfrostning på förångaren och därmed längre tid mellan de resp avfrostningarna, man höjer då givetvis pumpens värmekapacitet (mängd tillförd värme till huset) och effektivitet, dvs man får ett ökat cop. :)

Mvh Raffen.

Fetingar, typ FD50, har större värmeväxlare i ute-delen som är anpassade för större effektuttag. Skillnaden blir då inte så stor.

Gäller dock inte Polar2 RAS18 som har samma värmeväxlare i ute-delen som RAS13 och RAS16.

Jag undrar dessutom om RAS13/16/18 verkligen har så värst mycket mer att ge än RAS10, som Toshiba hävdar. Titta på och jämför Energimyndighetans tester på gamla Polar RAS10/13/16...
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad nikitalord

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
SV: Riktigt rejält med pulver
« Svar #19 skrivet: 30 januari 2011, 09:37:52 »
Jag undrar dessutom om RAS13/16/18 verkligen har så värst mycket mer att ge än RAS10, som Toshiba hävdar

Undrar samma sak efter att lustläst allt på nätet om skillnaderna mellan ras 10 och ras 13
verkar bara vara en uppvarvning av kompressorn med om jag minns siffran rätt 10rps
men 10'an verkar behöva mindre ström vid lågt effektutag ca 1 amp mindre i förbrukning dvs runt 250 watt mindre om båda går ner lika lågt vid lågeffektutag tyder detta väl på att utväxlingen bara ökats upp lite på ras 13.

Så om jag förstår det rätt blir det inte kortare intervaller mellan avfrostningarna om man går upp från en ras 10 till en ras 13.    Räcker inte 10 till så finns ju turbo knappen på fjärren  8)   (fast den egentligen bara innebär samma sak som om man bör värdet med någon grad och under tiden får kompressorn att gå på max varv)

Fick även en uppgift från en säljare att polar 1 kommer att bli den man i första hand kommer att hålla i lager trots att p2 är en nyare modell orsakerna har jag inte fullt bekräftade och det hela kanske bara är tycke , smak, funktion och inköpspris fråga.   P1 finns med rätt rejält rabatterat pris ink montering om man letar lite.

Tips: Vi flyttade från 3 vån totalt insynskyddat till 70 tals markplan med många dåliga fönster full insyn så det första som gjorde var att frun ville ha rullgardiner vid alla fönstren såna där svarta blendout med utsida med folie sälj på jysk mm. , skillnaden i gången från värmepumpen när man på kvällen rullar ner är enorm jag sänker ner den till 3'an och minskar ner 2 grader trots det är det ändå varmare i hela huset.   Dessa rullgardiner gör nog mer än vad något 3 glasfönster skulle kunna göra.



Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Riktigt rejält med pulver
« Svar #20 skrivet: 30 januari 2011, 15:07:24 »
David Rinnan,

Ja, så som du beskriver har du kommit till helt rätt ställe  ;)
Här finns en mycket stor samlad kunskap och jag lär mig något nytt varje dag!
Självklart skall man fråga, ifrågasätta och diskutera, annars blir man varken klokare, rikare eller lyckligare.
Som ett komplement till din kunskapstörst så kan du ha till kvällsläsning "Handbok om indirekta kyl- och värmepumpsystem" Handbok 20, som du kan köpa här:
http://www.kyltekniska.se/

Men fortsätt att skriv på forumet, det är alltid berikande att ta del av andras frågeställningar och hur man till slut löser sina behov.

MVH/Fidusen
 
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Riktigt rejält med pulver
« Svar #21 skrivet: 30 januari 2011, 15:20:51 »
Det är ett nummer större värmeväxlare i ute-delan på P2 RAS13/16/18 än på dom mindre. Vilket borde ge lite bättre avfrosningsintervall på RAS13 och större än på RAS10 (och mindre). Sorry... Var lite otydlig i min förra post. Den skillnaden kan kanske även förklara diffen i el-förbrukning (om den verkligen finns).

Det är även ett nummer större värmeväxlare i inne-delen på RAS16 och RAS18.

Det är samma kompressor i alla, med lite olika max-varv som du säger:
93 rps för RAS10/13
98 rps för RAS16
100 rps för RAS18

Större värmeväxlare i RAS16/18 gör att dom kan leverera högre effekt vid +7°C utan att överhetta kondensorn, vilket annars begränsar kompressorns varvtal och därmed uteffekten. Men vid låga temperaturer, när man behöver högre effekt, finns inte överhettnings-problemet, och då är det mest skillnaden i varvtal på kompressorn som gör skillnad i uteffekt...

Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad nikitalord

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
SV: Riktigt rejält med pulver
« Svar #22 skrivet: 30 januari 2011, 17:43:02 »
Men på p1'orna skiljer väl inget på utedelen mellan 10 och 13 ?

När jag valde 10'an istället för 13, så tänkte jag att om 13 bara är en uppspeedad 10 borde man få mindre slitage och bättre hållbarhet i 10 . hoppas jag tänkte rätt  :D

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Riktigt rejält med pulver
« Svar #23 skrivet: 30 januari 2011, 18:01:06 »
Hej Fidusen,

Tack för tipset, boken är beställd!

Hörde även någon nämna någon gratisbok som någon tillverkare ger bort men jag kommer inte i håg vilket företag..

mvh
david
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Riktigt rejält med pulver
« Svar #24 skrivet: 30 januari 2011, 23:08:08 »
Men på p1'orna skiljer väl inget på utedelen mellan 10 och 13 ?

När jag valde 10'an istället för 13, så tänkte jag att om 13 bara är en uppspeedad 10 borde man få mindre slitage och bättre hållbarhet i 10 . hoppas jag tänkte rätt  :D

Vad jag minns är det ingen motsvarande skillnad. Men enligt SP verkar det inte heller vara någon skillnad i "speed". Dom ger ju samma effekt...

Det mesta man "får" om man väljer en "ner-speedad" pump (ovasett märke), är lägre topp-effekt när det är kallt, så man måste stötta med "något" tidigare. Och lite lägre pris förstås...
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Riktigt rejält med pulver
« Svar #25 skrivet: 30 januari 2011, 23:36:43 »
Jo då det skiljer naturligtvis en hel del mellan de här olika storlekarna på pumpar givetvis under förutsättning att man kör dem under realistiska förhållanden, dvs värmer upp ett hus med dem e.d. Däremot så har samtliga dessa pumpar med all sannolikhet precis samma slags effektbegränsning som då antagligen slår igenom negativt på mätresultatet för de här olika pumpmodellerna vid SP:s tester.
Tittar man bara på den nominella effekten inkl den nominella driftförbrukningen för de resp polar1-modellerna så är den ju för RAS10:an 3,2 kw och 630 watt, för RAS13 4,2 kw och 950 watt och för RAS16 5,5 kw och 1490 watt, så med större pumpar/modeller så får man klart mkt mer pulver givetvis. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 02 februari 2011, 12:40:54 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Zyber

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Riktigt rejält med pulver
« Svar #26 skrivet: 30 januari 2011, 23:40:37 »
Jag tycker David Rinnan gör helt rätt !

För att lära sig måste man fråga  
och när han ska köpa pump och vilken avgör han väl ändå själv.
Sedan spelar det väl ingen roll hur många trådar han skapar eller frågor
han ställer.
Att svara är väl ändå valfritt?
Och dessutom är det inte det vi gör här på forumet
lär oss, ut byter erfarenhet, ställer frågor och svarar?
Ras M18 Multisplit 2010 Mitsubishi Electric Meh-09 AV-E1 1994
Mitsubishi Lossnay Lgh-25rs 1994  1 1/2 plan villa 144 m2

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Riktigt rejält med pulver
« Svar #27 skrivet: 30 januari 2011, 23:47:50 »
Jo då det skiljer naturligtvis en hel del mellan de här olika storlekarna på pumpar givetvis under förutsättning att man kör dem under realistiska förhållanden, dvs värmer upp ett hus med dem e.d. Däremot så har samtliga dessa pumpar med all sannolikhet precis samma slags effektbegränsning som då antagligen slår igenom negativt på mätresultatet för de här olika pumpmodellerna vid SP:s tester. :)

Mvh Raffen.

Kanske det... eller inte...

Du gör ett antagande - SP har provat. Lite märkligt att man inte hanterat det "fenomenet" vid provningen, eller åt minstonde kommenterat det..?
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Riktigt rejält med pulver
« Svar #28 skrivet: 31 januari 2011, 00:25:21 »
Hej Pi.r!  SP kommenterar aldrig sina mätresultat för testerna på de resp pumparna eller fabrikaten, de utför dem bara på precis samma sätt för alla pumpar och redovisar sedan bara resultatet. Jag har själv försökt att ställa lite intelligenta frågor (tyckte jag själv iaf ;)) till dem, men de svarar inte på dem heller nämligen. Det kan säkert också skilja en hel del på de här effektbegränsningarna mellan de olika resp pumpfabrikaten inkl att det säkert micklas en del också på vissa håll med dessa ibland inför testerna hos SP för att kunna uppvisa ett bra resultat.
Det är ju också på det sättet såvitt jag förstår att Toshibas effektbegränsning som fungerar på 2 olika sätt kan påverka mätresultatet påtagligt negativt vid testen, och om de nu har exakt samma slags effektbegränsning i de 3 modeller av polar1 (vilket jag inte kan svära på men känner mig ganska övertygad om) som är testade så kan detta säkert visa sig i detta fenomen som vi har sett att det inte skiljer mkt alls i resultaten mellan pumpmodellerna. :)

Mvh Raffen.
 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Riktigt rejält med pulver
« Svar #29 skrivet: 31 januari 2011, 02:08:04 »
SP Kan mycket väl kommentera sina tester. Men om Beställaren (Ventilationsutveckling) eller Energimynndigheten väljer att inte förmedla den, kan vi inte få reda på den, eller om den finns. Om det som du säger finns ett "fenomen" som påverkar resultaten grovt, är det lite märkligt att inte åtminstånne Ventilationsutveckling skulle vidarebefordra en dylik kommentar. Det är dom helt fritt att publicera SPs rapport på samma sätt som Sanyo gjort. Så frågan är om det finns en kommentar... eller om det inte finns något att kommentera..?

Ingen av dom skyddsfunktioner som begränsar kompressorns varvtal som finns omnämnda i service-manualen, har någon inverkan vid provning i lägre temperaturer. Det kan naturligtvis finnas odokumenterade funktioner. Men att hänvisa till det, betraktar jag som "hörsägen"... Eller kan du referera till någon dokumenterad funktion..?

Om någon skulle känna till dom så vore det väl Ventilationsutveckling. Som i så fall borde ha bett SP göra kompletterande provningar för att kringgå problemet. Men det kanske bara inte gjordes pga okunskap om möjligheterna hos Ventilationsutveckling... Vad vet jag..?

För att vara extra tydlig: Jag påstår inte att en dylik funktion inte existerar. Jag är bara sunt skepisk... tills jag hör eller ser någon slags "konkret" indikation på att den finns.

Jag fattar inte att du fortfarande går omkring och tror att SP skulle tillåta att det "micklas" med pumparna, varken före eller under provning... Du vet tex. att en oberoende part hämtar slumpvis utvalda provnings-exemplar. Om man först har bemödar sej med det - tror du då att SP sen tillåter leverantören att fritt "mickla" med pumpen, för att byta vilka komponenter man vill..? Glöm det... Man tillåter att en av leverantören utvald installatör utför installationen hos SP och göra justeringar som är "normala" vid en installation. Du kan lita på att dom är övervakade...
« Senast ändrad: 31 januari 2011, 02:21:07 av pi.r »
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!