0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vet nån hur man gör så att enbart elpatronen går? Måste få sova på nätterna... Och måste kunna få vara i mitt hem på helgerna utan att få panikångestattacker...
Spännande men tråkig läsning...Då de inte verkar vara fel på "VP'n" enligt nibe. och det mesta är testat.Det det verkar som om stomljuden leds inte vidare via ledningarna (rören) men hur är det med vattnet ?Det är ett lång skott och vild ide men alla andra verkar ju ha tagit slut.Kan det inte vara så att stomljuden fort plantar sig i vattnet Ta bara exemplet med tryckslag i vattenledningar där det smäller/dunkar iledningarna när du stänger kranen fort. Och är det ett missljud i vp'n som är lite kraftigare än normalt kan det inte också fortplanta sig i vattnet. Det är väl så att du också har ett visst tryck i värme systemet (ca 1 bar).kompressorn jobbar hårdare när hägre temperaturer skall skapas...Men som sagt en JÄTTE vild ide från min sida, tänkte bara dela med mig om den
Kan kanske vara så men först ett klargörande om stomljud: Stomljud är ljud i husstommen, de delar i huskonstruktionen ...
CiteraKan kanske vara så men först ett klargörande om stomljud: Stomljud är ljud i husstommen, de delar i huskonstruktionen ...[/quoteAlldeles rätt , blev lite fel där tur att de finns de som är vassare än mig, så här på kvällen Men som du väl förstått var tanken mer att det kanske är vattnet som för ut ljuden... Det kan inte är så lätt att få bort sådana ljud.Frågan är om det blir någon skillnad i ljudet om man sänker trycket i värmesystemet ?Jodå vatten leder ljud väldigt bra, (möjligt att ljudhastigheten i vatten påverkas av trycket och därmed frekvensen), Men det måste finnas nåt typ membran som påverkas av ljudvågerna och skickar ut dom i luften så vi hör dom med örat. Lägger du örat mot ett rör så hör du säkert att det låter om CPn när den går. Och VPn med för den delen. Men för att få ut ljudet i rummet måste det finnas nån klangbotten ("resonanslåda") Och det kanske är det Johan367 har i sitt hus.....
Kan kanske vara så men först ett klargörande om stomljud: Stomljud är ljud i husstommen, de delar i huskonstruktionen ...[/quoteAlldeles rätt , blev lite fel där tur att de finns de som är vassare än mig, så här på kvällen Men som du väl förstått var tanken mer att det kanske är vattnet som för ut ljuden... Det kan inte är så lätt att få bort sådana ljud.Frågan är om det blir någon skillnad i ljudet om man sänker trycket i värmesystemet ?
Men för att få ut ljudet i rummet måste det finnas nån klangbotten ("resonanslåda") Och det kanske är det Johan367 har i sitt hus.....
Om man stryper ventilerna(?) på framledning & retur blir huset helt tyst, trots att pump & kompressor går. Så ljudet följer ju antagligen med vattnet på något vis.Om det inte finns något sätt att få bort det så är det väl bara att sälja pumpen och sätta in en vedpanna igen. Kul.
Citat från: johan367 skrivet 11 februari 2011, 16:51:22Om man stryper ventilerna(?) på framledning & retur blir huset helt tyst, trots att pump & kompressor går. Så ljudet följer ju antagligen med vattnet på något vis.Om det inte finns något sätt att få bort det så är det väl bara att sälja pumpen och sätta in en vedpanna igen. Kul. Hur mycket ströp du ventilerna går det inte att ha så hela tiden .
Förändras ljudet om om du sänker övertrycket i systemet ?