0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: smurfen72 skrivet 09 februari 2011, 21:30:20Citat från: johan367 skrivet 09 februari 2011, 20:53:16Citat från: smurfen72 skrivet 09 februari 2011, 20:29:06Citat från: johan367 skrivet 09 februari 2011, 20:25:27Och med kylan kom...OLJUDET! Det som har varit SÅ skönt när det varit tyst... Jag ger f*n snart upp. Men pumpen måste ju gått en del när det varit varmare ute eller har ni haft sommar Ja den har gått, men vi har tidigare haft problem vid någon minusgrad och neråt. Runt nollgradigt har det varit mindre problem...Låter konstigt att det ska låta så mycket mera för att vp går mer gissar på att den går halva tiden vid 0 borde låta mycket då med kanske inte vp är helt frisk Nej, jag tror inte heller att vp är helt frisk... Men det verkar ju inte vara mycket man kan göra åt det...Den senaste serviceteknikern som var här sa att pumpen borde låta som mest när den producerar varmvatten, till hans stora förvåning blev pumpen tyst när den producerade varmvatten när han var här... Gissa om han kliade sig i skallen...
Citat från: johan367 skrivet 09 februari 2011, 20:53:16Citat från: smurfen72 skrivet 09 februari 2011, 20:29:06Citat från: johan367 skrivet 09 februari 2011, 20:25:27Och med kylan kom...OLJUDET! Det som har varit SÅ skönt när det varit tyst... Jag ger f*n snart upp. Men pumpen måste ju gått en del när det varit varmare ute eller har ni haft sommar Ja den har gått, men vi har tidigare haft problem vid någon minusgrad och neråt. Runt nollgradigt har det varit mindre problem...Låter konstigt att det ska låta så mycket mera för att vp går mer gissar på att den går halva tiden vid 0 borde låta mycket då med kanske inte vp är helt frisk
Citat från: smurfen72 skrivet 09 februari 2011, 20:29:06Citat från: johan367 skrivet 09 februari 2011, 20:25:27Och med kylan kom...OLJUDET! Det som har varit SÅ skönt när det varit tyst... Jag ger f*n snart upp. Men pumpen måste ju gått en del när det varit varmare ute eller har ni haft sommar Ja den har gått, men vi har tidigare haft problem vid någon minusgrad och neråt. Runt nollgradigt har det varit mindre problem...
Citat från: johan367 skrivet 09 februari 2011, 20:25:27Och med kylan kom...OLJUDET! Det som har varit SÅ skönt när det varit tyst... Jag ger f*n snart upp. Men pumpen måste ju gått en del när det varit varmare ute eller har ni haft sommar
Och med kylan kom...OLJUDET! Det som har varit SÅ skönt när det varit tyst... Jag ger f*n snart upp.
Gummibitar, specialfötter, flexslangar eller vad som helst hjälper inte mot lågfrekvensbuller.Ljudet kommer av att pumpen har ett lågfrekvent ljud med en resonans som överenstämmer med byggnaden och byggmaterialet.Du får inte bort det med annat än att ljudisolera rummet som pumpen står i.
Du ska inte behöva isolera rummet. Blir den inte tyst med slang på alla anslutningar så är den defekt och ska bytas.
Citat från: VP ORAKLET skrivet 10 februari 2011, 18:53:21Du ska inte behöva isolera rummet. Blir den inte tyst med slang på alla anslutningar så är den defekt och ska bytas. Säger en höger så säger en annan vänster... Jag går runt i cirklar känns det som!
Är det garanti 2år på pumpen? Nibe måste ju kunna göra nåt..måste ju och mäta upp pumpen, borde ju stå i spec. vilken ljudnivå den skall ha?
Citat från: johan367 skrivet 10 februari 2011, 21:13:04Citat från: VP ORAKLET skrivet 10 februari 2011, 18:53:21Du ska inte behöva isolera rummet. Blir den inte tyst med slang på alla anslutningar så är den defekt och ska bytas. Säger en höger så säger en annan vänster... Jag går runt i cirklar känns det som! tänk om de är så illa att pumpen inte är nåt fel på men att det normala ljudet o frekvensen från det får erat hur att gunga för det är huset de är fel på studssjälvklart skojar ja lite men ändå en tanke, om ni nu gjort allt detta o de inte funkar kanske man får se över andra problemlösningar. just att nåt i huset är galet.
Shit pitt vilket dödläge..! Synd det är så bökigt att byta och dyr apparat, svårt och ta ut och prova med en annan, finns det ingen möjliget att spåra vad det är som gör oljudet? Är det kompressorn? Går det ej att ta på hemförsäkringen? Finns det ingen annan duktig installatör som är erfaren?