0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Oj..När man rekommenderar pumpar på detta forum så kommer det bli ett jäkla liv på vad som är bäst..*s*Men om jag får säga min mening så håller nog dom flesta värmepumps fatecister med mig när jag säger följande.Satsa på beprövade grejjer,dvs dom pump modeller som visat sig vara lite problem med,samt att du har ett så pass stort hus att du inte kan köpa "För" stor pump,och eftersom du har ACJ som flyttar runt värmen i huset så behöver den inte skotta särskilt mycke luft heller.Nu är det en av dom få gånger där man kan rekommendera en inte för hög fläkthastighet för att få så hög luft temp till ACJ:n Retur rör som möjligt.Alla märken har bra pumpar,men vissa märken har så många olika serier så dom bra pumparna drunknar av dom mindre bra som flurerar på marknaden.Jag skulle rekommendera en av dessa pumpar.Antingen toshiba Ras13 Nordic modell eller mitsubishi FD35 VABHDär toshiban vore att föredra därför att man kan styra fläkthastigheten manuellt även när pumpen slagit ifrån,detta kan du då utnyttja när duskall elda i din kamin,Så toshiban är nummer 1 i ditt fall tycker jag.Finns säkert andra bra val åxå,men dessa 2 pumpar är väl utprovade med få barnsjukdomar.ja kontaktorn klappar in 3kw som sedan thyristor styr uteffekten om jag nu inte missminner mig.och du lär tjäna mer än 6000kw,skulle tro uppåt 8-9000kwmen det kan ju bara tiden utvisa.=)Dogge
jag förstår att det är svårt att rekommendera något specifikt. Beslutsam om uppgradering är jag alla fall Det jag reagerade på var dogges skrivning typ "en annan parameter som kommer med i beräkningarna som heter COP så delar du även den eventuella besparingen med en rotationsväxlare med denna COP,så då blev besparingen i pengar än mindre."Innebär det att om man har ett FTX så blir besparingen mindre med en LLVP än om man inte haft ett FTX. 1. Jag antar att hus Z drar 15mwh uppvärmning utan vv med elelement och S-vent 2. Samma hus samma uppvärmning drar 20mwh med gammalt FTX 3. Samma hus med samma uppvärmning drar 17,5mwh med modern FTXOm vi säger att en LLVP i denna typ av hus ger besparing på 5mwh så gäller väl det på samma 3 fall ovan? Procentuellt i ovan exempel är besparingen sämst i alternativ 2 och bäst i alternativ 1. Tilläggsfråga blir om man någonsin tjänar på FTX, typ bättre värmedistribution. Tänker mig att en LLVP i ett givet hus kan vara effektivare kanske om dess fläkt fungerar bra/dåligt etc.
Citat från: doggydoggen skrivet 22 januari 2011, 15:34:00Oj..När man rekommenderar pumpar på detta forum så kommer det bli ett jäkla liv på vad som är bäst..*s*Men om jag får säga min mening så håller nog dom flesta värmepumps fatecister med mig när jag säger följande.Satsa på beprövade grejjer,dvs dom pump modeller som visat sig vara lite problem med,samt att du har ett så pass stort hus att du inte kan köpa "För" stor pump,och eftersom du har ACJ som flyttar runt värmen i huset så behöver den inte skotta särskilt mycke luft heller.Nu är det en av dom få gånger där man kan rekommendera en inte för hög fläkthastighet för att få så hög luft temp till ACJ:n Retur rör som möjligt.Alla märken har bra pumpar,men vissa märken har så många olika serier så dom bra pumparna drunknar av dom mindre bra som flurerar på marknaden.Jag skulle rekommendera en av dessa pumpar.Antingen toshiba Ras13 Nordic modell eller mitsubishi FD35 VABHDär toshiban vore att föredra därför att man kan styra fläkthastigheten manuellt även när pumpen slagit ifrån,detta kan du då utnyttja när duskall elda i din kamin,Så toshiban är nummer 1 i ditt fall tycker jag.Finns säkert andra bra val åxå,men dessa 2 pumpar är väl utprovade med få barnsjukdomar.ja kontaktorn klappar in 3kw som sedan thyristor styr uteffekten om jag nu inte missminner mig.och du lär tjäna mer än 6000kw,skulle tro uppåt 8-9000kwmen det kan ju bara tiden utvisa.=)DoggeNu börjar jag få in offerter (Alla inkusive installation och ROT):- Toshiba Ras13 Nordic - 24 900:- - Installation om en vecka- Sanyo Clover Inverter 124 (SAP-KCRV94-124EHDXN)- 21 900:- -Installation om en Vecka- IVT Nordic Inverter 12 KHR-N - 21 000:- - Installation om en vecka - ME Q HEAT 630 (MSZ-FD25VABH) - 19900:- - Installation i Mars- ME Q HEAT 660 (MSZ-FD35VABH) - ~22900:- - Installation i Mars Jag har ju fått rekomendationer av forumet att gå på ME eller Toshiba, hur står dom andra (IVT & Sanyo) i förhållande till dessa?ME säljaren säger att det räcker gott med FD25:an i stället för FD35:an.Toshiba försäljaren säger att det räcker med en Polar2:a i stället för Ras13 Nordic.Vad är hemligheten?? Vem tänker fel?Skiljer det i förbrukning av maskinerna?Är det inte intressant att ha en maskin som är väldigt billig i normaldrift och OK vid lägre temperaturer?Det jag menar är: Drar inte en större maskin mer vid låt säga -5 grader kontra en mindre?
Dogge hur tänker du?Varför räknar du endast EC-fläktens förbrukning i ACJ och inte energibesparingen i FTX?Anser du COP 3 är en vettig siffra för luft/luft i ort med DUT -24°?Hushållsel och varmvattenförbrukningen behöver 10 000 kWh/år.http://www.eon.se/upload/eon.se/bilder/privatkund/energiradgivning/forbrukning/forbrukning_villa.giffrånhttp://www.eon.se/templates/Eon2TextPage.aspx?id=47760&epslanguage=SV
Jag har ju också ett Team Boro hus med mycket tillfredställande värme om jag skulle slå på termostaten på min ACJ...... Skrotade min Minimaster för en 6-7 år sedan och satte in ett VM1 ventilationsvärmeväxlare från Systemair i tvättstugan...Den ska ju enligt instruktionsboken återvinna 90% av värmen som lämnar huset....Så till min fråga hur räknar man ut att den funkar som den ska.....tex hur kall ska luften vara som kommer ut ur "utblåset" om det är tex 23 grader inne......anar ju att det har med utetemperaturen att göra också...