0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Doggy: Ok...ska kolla upp denna och pris!Lexus:Finns det färdiga kit för att göra detta eller lär man pula hemma för att få ihop sådant?Är mätningen gjord på utblås från ACJ´n? Är detta med efter byte till EC-motor?MVHMartin
Vill inte på någotvis vara kaxig mot lexus här,men jag ser inte vinsten här..
Citat från: doggydoggen skrivet 22 januari 2011, 19:39:08Vill inte på någotvis vara kaxig mot lexus här,men jag ser inte vinsten här..Det beror väl lite på var i landet som huset finns. Finns den långt upp i landet, så funkar en värmeväxlare med roterande trumma utmärkt d.v.s. den hämtar tillbaka mer energi än om kåken finns i söder. Men i söder kanske en Nordenberedare hämtar tillbaka mer energi d.v.s. behålls den gamla värmeväxlaren och gratisenergin hämtas ur uteluften så får man både värme och varmvatten d.v.s. gratisenergi året runt.Lite svårt att göra något uttalande, då jag inte vet var kåken finns. Jo, nu ser jag att det efterfrågas installatör i Dalarna.....som känns rätt kall. Man kan väl ana att villan finns i det området.Ser heller inte att en 22 år gammal värmeväxlare med mindre än 50% verkningsgrad är något att satsa vidare på. Speciellt då den kräver avfrostningar och förvärmning.Min rekommendation står därför kvar. Det är aldrig fel att komplettera med en luft/luftare om så önskas. Det ger också den roterande växlaren funktion på sommaren, då den kan återvinna kylan och/alternativt ge nattkyla.
Intressant diskussion det här!För mig är ju investeringen kontra besparing intressant. Återbetalningstid.Jag vill minska mina 25 000 kWh till 15 000 - 18 000 kWh.Vad kostar en rotationsvärmeväxlare?Var hittar man en sådan?Byter man ut hela ACFén? eller bara värmeväxlarpaketet?Vilka motorer byter man ut? Dom i ACFén eller dessa + den i ACJ´n?Vad kostar dessa?Var hittar man dessa!Kan jag tjäna >5 000 kWh på bytet?Tack för stöttning och hjälp!Tittar under tiden vidare på LLVP:ar.