0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Sitter här i kylan och ångrar att jag inte gjort något åt värmen i huset i sommras!Vi har ett värmesystem av typ Bacho som installerades 1989 då vårat Boro-hus byggdes.Antar att detta har fungerat bra, men 2006 inredde tidigare ägare vinden och om värmesystemen nu är underdimensionerat är bara en gissning.Vi flyttade in 2008 Jan och har haft väldigt varmt på sommrarna och kallt på vintrarna. Dessutom är systemet väldigt trögt och hänger inte med i temperaturväxlingarna.Systemet har en spiskåpa med en värmeväxlare och värmesystemsenheten sitter i tvättstugan.Inställningsmöjligheterna är minimala och energiförbrukningen maximal. Elräkningen för december hamnade på 6700:-. På tok för mycket oavsett elavtal.Mina funderingar då:1. Är detta ett system som är värt att satsa på?2. Kan man byta ut delar av systemet och få en flexiblare reglering.3. Vilka alternativ har jag om jag vill byta/investera system?4. Kan jag sänka min elförbrukning? Hur mycket?5. Vilka leverantörer finns för detta? (Södra Dalarna)Tacksam för alla svar jag kan få!
HmmmDen där inredningen av vinden, hett på sommaren och kallt på vintern.....hur är det med isoleringen däruppe egentligen ?MVH/Gano
Hej!Isoleringen kanske inte är som den var från början, men den är OK.Sommarluckan är stängd!Filtrena är rengjorda!Värmeväxlare är rengjord!Förvärmaren klickar när jag vrider på den och om den matade för fullt skulle jag dock ha lite trevlig värme! ;o)Fläktar går!Det känns ändå som att jag har något problem med systemet!Det är ingen direkt värme på tilluften i ventilerna eller ut från ACJ´n. Kör på läge 2 som kör fläkten för fullt, men inte mycke till värme!Jag körde tidigare på läge 1 men då slog överhettningsskyddet till allt som oftast. Tror inte det sker nu, då ACJ´n inte är varm över huvud taget.Gammalt elände! ;o(Vad kan jag göra?Byta vissa delar, riva ut allt, ......Hjälp!
December månads förbrukning var 3828 kWh. Jag tycker det är alldeles för mycket. Boytan är på 172 kvm + 10 kvm garage.Kanske är en naturlig förbrukning??Jag har varit hemma med sjuka barn i veckan och passat på att elda så jag har ju haft varmt i huset. Igår var första dagen ingen varit hemma.När jag kom hem för lunch var det bara 17 grader i huset. Med andra ord fungerar inte värmen över huvud taget!Fläktarna gick men jämnade bara ut värmen i huset. Den värme vi har ni är golvvärme i hall och en liten toalett (el) och braskamin. Hade kunnat bli en kall helg.Jag tog dock en biltur till en ventilationskille i Borlänge och fick låna två styrkort.Efter ett litet byte var värmen igång. Det gamla kortet hade några brända komponenter.Dock verkar det som att problemet kvarstår. Jag kan inte med värmesystemet få 25 grader i huset nu hur jag än bär mig. 21 grader går.Kan det vara igensatta kanaler??? (Det kommer dock ljummen luft ur kanalerna.)Jag litar inte på detta system!!
ACJ´n är ställd på läge 2. Ska kolla över kontaktorerna. Är det ON/OFF reglering på värmaren via kontaktorerna?3828 är med hushållsel, så då kanske det inte är så tokig elförbrukning då! Hamnar på året på 24 500 kWh.Har varit inne på lösningen med LLVP placerad centralt i våran öppna planlösning nära återluften till ACJ´n.Kan jag tjäna 6000 kWh så betalar det sig på 2-3 år.Hur stort LLVP ska jag ha??Vilka fabrikat är mest pålitliga?Vilken modell rekommenderar du?MVHMartin
Tack för bra information.Visst är det en uppsjö av pumpar på marknaden.Har tittat på FD25VABH, varför rekommenderar du FD35VABH?Är den bättre? Ska kolla på toshibas pump.