Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Fast eller flytande.  (läst 45489 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Fast eller flytande.
« Svar #90 skrivet: 22 januari 2011, 19:24:08 »
Tokjan.   Om det slår om så fort så stoppar ju pumpen.  Sedan står den still tills den behövs igen.  Termostater ska självklart sitta i varje rum.  Vem vill inte ha det Sc:,h

Utloggad bollocks

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fast eller flytande.
« Svar #91 skrivet: 22 januari 2011, 20:37:17 »
Det var just det Tokjan sa som jag menade, att tanken kan komma att innehålla massor av värme med "fel"temp

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Fast eller flytande.
« Svar #92 skrivet: 22 januari 2011, 21:02:38 »
Sätt en shunt då om du tycker att det känns bättre.  :)  Allt hänger på hur man kopplar in tanken *vinkar*

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Fast eller flytande.
« Svar #93 skrivet: 22 januari 2011, 21:18:21 »
Det var just det Tokjan sa som jag menade, att tanken kan komma att innehålla massor av värme med "fel"temp

1000 liter vatten uppvärmt 13 ºC innehåller ungefär 15 kWh värmeenergi. Vid de utetemperaturer ni nämner, -9,5 ºC i snitt, lär ett normalhus behöva höftat 5 kW effekt för värme och varmvatten. Det innebär att det kommer ta tre timmar att göra av med värmeenergin i tanken. Vet inte var ni bor, men senaste gången utetemperaturen gick upp 11 grader på tre timmar kommer iaf inte jag ihåg...

Jag tror detta är ett ickeproblem. Eventuellt kanske det kan bli det om man skulle få extremt snabba temperaturstegringar vid varmare snittutetemperaturer, typ tidig vårdag då det är 2-3 plusgrader på natten och solen snabbt värmer när den kommer upp. Men jag tror inte ens på det. Utetemperaturen är trög, hustemperaturer är tröga.

Sen fattar jag iofs inte vad man ska ha 1000-liters-tank som tar plats, och massa shuntar och kopplingar och prylar som kan gå sönder till? Köp en 1245-a och en volymtank så du har 20 liter per kW. Lägg ner lite jobb med värmekurvan under en vinter, komplettera sen med en innegivare, så får du fin värmekomfort. Keep it simple!
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4836
  • Karma +7/-5
SV: Fast eller flytande.
« Svar #94 skrivet: 22 januari 2011, 21:23:58 »

Termostater ska självklart sitta i varje rum.  Vem vill inte ha det Sc:,h

Usch....termostarer. Inget att ha.  ;D


Utloggad bollocks

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fast eller flytande.
« Svar #95 skrivet: 22 januari 2011, 21:32:53 »
anledningen till tusenliterstanken var att kunna fulldimensionera vp ,dessutom står den redan  där

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Fast eller flytande.
« Svar #96 skrivet: 22 januari 2011, 21:39:17 »
Blir en hyffsad knäpptank dom brukar ju rekomendera 20 liter per kw inga problem att klämma in en vp på 20 kw ;D
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Fast eller flytande.
« Svar #97 skrivet: 22 januari 2011, 21:54:33 »
kom igen Lexus, Termostater är bra.  Du har det säkert hemma hos dig med.  Jag skruvar på mina ibland Thumbsup

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Fast eller flytande.
« Svar #98 skrivet: 22 januari 2011, 21:58:31 »
kom igen Lexus, Termostater är bra.  Du har det säkert hemma hos dig med.  Jag skruvar på mina ibland Thumbsup

Mina barn har fått varsin rad-termostat som leksak.  :)
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Fast eller flytande.
« Svar #99 skrivet: 22 januari 2011, 22:06:43 »
 *roflmao*
Där tänkte du ju fel i varje fall ;D

Termostater är bra Thumbsup

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Fast eller flytande.
« Svar #100 skrivet: 22 januari 2011, 22:12:04 »
Om ni vet hur er anläggning fungerar, kör med termostater.

Om inte kör som installatören säger.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4836
  • Karma +7/-5
SV: Fast eller flytande.
« Svar #101 skrivet: 22 januari 2011, 22:28:02 »

*roflmao*
Där tänkte du ju fel i varje fall ;D

Termostater är bra Thumbsup

Du får köpa mina....billigt.  ;)




Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 722
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fast eller flytande.
« Svar #102 skrivet: 23 januari 2011, 09:42:19 »
Optimalt så skall cirkulationspumpen bara gå om huset kallar på värme, oavsett om det är
-10 eller +10 ute.

Vad skulle hända om du stänger cirk.pumpen på din VP en dag när huset redan är tillräckligt
(eller kanske till och med lite för varmt). Min gissning är att VP omgående får "värmeslag"
och stannar med ett larm. Den har ju ett behov av att göra sig av med all energi från varje
körningscykel.

Andra stycket känns inte så unikt för VP.
Alla värmesystem bygger väl på att en cirk pump kan skyffla undan den skapade värmen.
Oljepanna, vedpanna, pellets, solvärme, alla får väl krupp om inte värmen transporteras bort?
( utom luftsolvärme, som istället har en fläkt...)
Att man sedan byggt systemet så att det inte behövs ytterligare en CP för att distribuera ut den i huset är väl bra?
/E
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad bollocks

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fast eller flytande.
« Svar #103 skrivet: 23 januari 2011, 09:48:04 »
Det var just det Tokjan sa som jag menade, att tanken kan komma att innehålla massor av värme med "fel"temp

1000 liter vatten uppvärmt 13 ºC innehåller ungefär 15 kWh värmeenergi. Vid de utetemperaturer ni nämner, -9,5 ºC i snitt, lär ett normalhus behöva höftat 5 kW effekt för värme och varmvatten. Det innebär att det kommer ta tre timmar att göra av med värmeenergin i tanken. Vet inte var ni bor, men senaste gången utetemperaturen gick upp 11 grader på tre timmar kommer iaf inte jag ihåg...

Jag tror detta är ett ickeproblem. Eventuellt kanske det kan bli det om man skulle få extremt snabba temperaturstegringar vid varmare snittutetemperaturer, typ tidig vårdag då det är 2-3 plusgrader på natten och solen snabbt värmer när den kommer upp. Men jag tror inte ens på det. Utetemperaturen är trög, hustemperaturer är tröga.
Du har nog rätt,men som jag har det nu med vedeldning är det dock ett problem om man inte passar sig, nu är ju temperaturerna mycket högre men om man inte slutar elda i tid blir tanken fulladdad,  shunten försöker stänga men tanken är ju nästan lika varm i botten (det hände senst igår, någon var ned och la på en gång förmycket)


Utloggad Castrol

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av få med Eco Logic på forumet
SV: Fast eller flytande.
« Svar #104 skrivet: 25 januari 2011, 13:50:11 »
Man skall mäta där man styr och ingen annan stans. Ju bättre isolerade hus vi får,
desto mindre påverkas tempen inne av förändringar ute. Vi gör ju allt vi kan för att
det system som huset utgör skall skiljas så mycket som möjligt från vädersystemet
på utsidan väggarna.

Mät bara inne och slå stopp i maskin för alla VP som försöker trycka på huset energi
som inte efterfrågas. Låt sedan inte VP få starta igen förrän det finns verkligt behov.


Att huset påverkas mindre av förändringar ute när det är välisolerat är ju anledningen till att vi har olika lutning på våra huskurvor, dvs. inget konstigt med det. Själva tanken med utomhusgivare har väl alltid varit att jobba med sk. feedforward styrning istället för feedback styrning. Dvs att ligga steget före ev. inomhusgivare, och kompensera innan inomhusklimatete hunnit påverkas. Detta sker då genom att utomhusgivaren känner av en förändring i omgivningenstempraturer innan denna har påverkat inomhusklimatet.

En inomhusgivare jobbar ju enbart med feedback, dvs, den regerar på förändringen först när denna hunnit påverka hela byggnaden, och då är det ju lite sent. Framförallt borde detta missgynna stora tunga bygnader som hunnit kylas ned/värmas upp i utsidan av konstruktionen innan värmeanläggningen aktiveras/avaktiveras och där det då tar lång tid att återställa balans.

Håller däremot med om att en inomhusgivare kan fungera bra som komplement till utomhusgivaren för lätta konstruktione, och då i första hand för att hantera ev. övertempraturer som kan uppstå vid solsken, eller undertempratur vid kraftig vind.

"Det funkar dåligt att bara titta i backspegeln när man kör bil."
« Senast ändrad: 25 januari 2011, 13:52:00 av Castrol »
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!