0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det var just det Tokjan sa som jag menade, att tanken kan komma att innehålla massor av värme med "fel"temp
Termostater ska självklart sitta i varje rum. Vem vill inte ha det
kom igen Lexus, Termostater är bra. Du har det säkert hemma hos dig med. Jag skruvar på mina ibland Thumbsup
Där tänkte du ju fel i varje fall Termostater är bra Thumbsup
Optimalt så skall cirkulationspumpen bara gå om huset kallar på värme, oavsett om det är-10 eller +10 ute.Vad skulle hända om du stänger cirk.pumpen på din VP en dag när huset redan är tillräckligt(eller kanske till och med lite för varmt). Min gissning är att VP omgående får "värmeslag"och stannar med ett larm. Den har ju ett behov av att göra sig av med all energi från varjekörningscykel.
Citat från: bollocks skrivet 22 januari 2011, 20:37:17Det var just det Tokjan sa som jag menade, att tanken kan komma att innehålla massor av värme med "fel"temp1000 liter vatten uppvärmt 13 ºC innehåller ungefär 15 kWh värmeenergi. Vid de utetemperaturer ni nämner, -9,5 ºC i snitt, lär ett normalhus behöva höftat 5 kW effekt för värme och varmvatten. Det innebär att det kommer ta tre timmar att göra av med värmeenergin i tanken. Vet inte var ni bor, men senaste gången utetemperaturen gick upp 11 grader på tre timmar kommer iaf inte jag ihåg...Jag tror detta är ett ickeproblem. Eventuellt kanske det kan bli det om man skulle få extremt snabba temperaturstegringar vid varmare snittutetemperaturer, typ tidig vårdag då det är 2-3 plusgrader på natten och solen snabbt värmer när den kommer upp. Men jag tror inte ens på det. Utetemperaturen är trög, hustemperaturer är tröga.Du har nog rätt,men som jag har det nu med vedeldning är det dock ett problem om man inte passar sig, nu är ju temperaturerna mycket högre men om man inte slutar elda i tid blir tanken fulladdad, shunten försöker stänga men tanken är ju nästan lika varm i botten (det hände senst igår, någon var ned och la på en gång förmycket)
Man skall mäta där man styr och ingen annan stans. Ju bättre isolerade hus vi får,desto mindre påverkas tempen inne av förändringar ute. Vi gör ju allt vi kan för attdet system som huset utgör skall skiljas så mycket som möjligt från vädersystemetpå utsidan väggarna.Mät bara inne och slå stopp i maskin för alla VP som försöker trycka på huset energisom inte efterfrågas. Låt sedan inte VP få starta igen förrän det finns verkligt behov.