Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Fast eller flytande.  (läst 45451 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Fast eller flytande.
« Svar #75 skrivet: 21 januari 2011, 17:03:35 »
Det är helt riktigt att jag ofta förespråkar att ta ett extra steg i rätt riktning när man ändå
håller på. Ang. utvecklingen av energipriserna kan man vara ganska säker på att det
bara går åt ett håll (=uppåt). De investeringar jag föreslår är ofta långsiktiga och tilltalar
ofta den som värnar om miljön. Den som har betydligt kortare horison än jag kommer då
naturligtvis till andra slutsatser.

Dessutom är det ju alltid svårt på ett forum att uttrycka precis vad man menar eftersom
det alltid är en lång rad förutsättningar som skall vara uppfyllda för att ett visst resonemang
skall gälla. Därför är det alltid en bra idé att utgå ifrån att man faktiskt menar samma sak
och att det är förutsättningarna som är olika.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Fast eller flytande.
« Svar #76 skrivet: 21 januari 2011, 17:05:06 »
Kul att se att det är fler än jag som har avslöjat:
- styrning som mäter ute och försöker gissa hur det är inne
- flytande kondensering
- termostater som skall stå helt öppna
- cirkulationspumpar som skall gå hela tiden
- m.m., m.m.

Listan över myter och legender inom energiområdet kan göras lång.

Undrar vad du menade med cirkpumpar som går hela tiden de flesta moderna vp går väl över till sommar läge och stoppar cirkpumpen när det blir varmt ute. är väl snarare så att med de system som jag (tror) att du förespråkar så blir det en till cp med sämre cop som resultat Sc:,h
Angående styrningen så är det inte så många vp som använder bara ute givare de flesta har eller kan kompletteras med en innegivare som man kan justera känsligheten på.
Tror det är lika bra utan termostater finns liksom ingen anledning att ha dom i en vanlig villa med en bra reglering ska nog ha dåligt justerat system om dom ska göra nytta blir bara en onödig kostnad (mina har stått fullt öppna i några år saknar dom inte).
Hade du några exempel på billiga värmepumpar från kina.
Misstänker att ett sånt bygge med tank shuntstyrning extra cirkpump elpatron växelventiller för vv man vill ju ha billigt vv blir dyrare än en standard vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Fast eller flytande.
« Svar #77 skrivet: 21 januari 2011, 17:58:47 »
Optimalt så skall cirkulationspumpen bara gå om huset kallar på värme, oavsett om det är
-10 eller +10 ute.

Vad skulle hända om du stänger cirk.pumpen på din VP en dag när huset redan är tillräckligt
(eller kanske till och med lite för varmt). Min gissning är att VP omgående får "värmeslag"
och stannar med ett larm. Den har ju ett behov av att göra sig av med all energi från varje
körningscykel.

Men, som jag brukar säga: den som är nöjd behöver ju inte ändra på något. Om man lyckas
köra en ON/OFF-pump direkt mot värmesystemet utan problem, så är det ju bara att gratulera.
Det blir onekligen billigast så...
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fast eller flytande.
« Svar #78 skrivet: 21 januari 2011, 18:12:06 »
Vad skulle hända om du stänger cirk.pumpen på din VP en dag när huset redan är tillräckligt
(eller kanske till och med lite för varmt).

Varför skall VP'n gå om det är för varmt inne?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
SV: Fast eller flytande.
« Svar #79 skrivet: 21 januari 2011, 18:24:02 »
@Raptor: När du gjorde dina försök med enbart innegivare styrde du en shunt då?
Vilken logik använde du för att reglera shunten? Gick cirk.pumpen hela tiden?
Hade du fungerande termostater? Hur gjorde du för att få stopp på värmepumpen?

Jag var nog lite otydlig  :)
Jag styr en inverter-maskin.
Vilken logik jag använde? Ja, det kan jag inte välja. Jag kan inte ställa reglerparametrar för invertern tyvärr.
Jag hade termostater i 2 st rum men jag ser inte hur det skulle påverka utan att jag måste öppna upp min injustering. Jag förstår vad du syftar på, att flytta effekten till dit den behövs.
Jag har provat att styra min vattenmantlade kamin efter det tänket. Termostater på alla radiatorer och styra shunten mot retur. Inte innegivare dock. Den regleringen fungerade bra.
Returstyrning är nog den enda styrning (förrutom innegivare) som ger lite feedback till reglercentralen.
Cirkpumpen stoppar när rumstemperaturen varit över börvärdet i 30 minuter.
Sista frågan är inte relevant då det är en inverter.

/Raptor

Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Fast eller flytande.
« Svar #80 skrivet: 21 januari 2011, 18:50:29 »
Optimalt så skall cirkulationspumpen bara gå om huset kallar på värme, oavsett om det är
-10 eller +10 ute.

Vad skulle hända om du stänger cirk.pumpen på din VP en dag när huset redan är tillräckligt
(eller kanske till och med lite för varmt). Min gissning är att VP omgående får "värmeslag"
och stannar med ett larm. Den har ju ett behov av att göra sig av med all energi från varje
körningscykel.

Men, som jag brukar säga: den som är nöjd behöver ju inte ändra på något. Om man lyckas
köra en ON/OFF-pump direkt mot värmesystemet utan problem, så är det ju bara att gratulera.
Det blir onekligen billigast så...

Varför skulle det vara för varmt inne då har jag en dålig reglering. Vad händer om du stänger av cirkpumpen när din innegivare säger att det är varmt nog blir det inte kallt i de andra rummen. Förstår att du vill stänga cirkpumpen så ofta som möjligt efter som du byggt med en extra ofta onödig ;)

Tackar för gratulationerna
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Fast eller flytande.
« Svar #81 skrivet: 21 januari 2011, 22:25:16 »
När jag skriver tänker jag mer på de nästan 1000 personer som läser denna tråd
än på några få som skriver....

Mycket bra skrivet, själv så skriver jag "reflexmässigt" utan tanke på hur många som läser, och hur många man kan påverka. Tyvärr, ska försöka förbättra mig!
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Fast eller flytande.
« Svar #82 skrivet: 21 januari 2011, 22:46:52 »
Ja, vi håller oss till fast eller flytande kond...

Sorry leifa.k att jag citerar din post, men jag vill bara bygga vidare på den och stötta den.

Glöm inte bort att vi i Sverige har ganska lång tid mellan December och värmebefriade månader  :) Under alla dessa månader mellan DUT och paraplydrinkar tjänar vi på att använda flytande kondensering. Dessutom är det ju inte så att flytande kondensering kostar något.... Alla moderna pumpar har ju det inbyggt i sin reglering så då kostar det bara en temp-givare, och har de inte det inbyggt kostar det bara en termostat   :)

Var inte sorry, jag tackar dig så hemskt mycket över att någon överhuvudtaget vill stötta mina resonemang....
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad bollocks

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fast eller flytande.
« Svar #83 skrivet: 22 januari 2011, 10:39:22 »
Godmorgon mina vänner, jag går tillbaka en bit i diskussionen
ponera att jag nu gör ett system där min 1m3 gammtank laddas flytande, får jag inte då 1000l eventuellt feltempererat vatten,för kallt om behovet ökar
eller tvärt om, vilket ju shunten kan ta hand om .jag måste uppenbarligen skaffa en ny shuntreglering som kan prata med vp på det sätt sobris beskrev tidigare : öppen shunt- vp startar och värmer mot en temp den fått av givare (inne eller ute)
vid något mellanläge jag själv bestämmer: vp stannar och shunten jobbar mot öppet igen
finns det nån shuntstyrning som fixar detta, eller måste man bygga en

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Fast eller flytande.
« Svar #84 skrivet: 22 januari 2011, 10:54:55 »
Skippa shunten.  VP sköter allt det där.  Och den laddar mot huset först, finns det överskott hamnar det i tanken Thumbsup

Utloggad bollocks

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fast eller flytande.
« Svar #85 skrivet: 22 januari 2011, 11:11:01 »
riskerar jag inte att göra massor av onödigt varmt eller för kallt vatten om jag inte vid nått tillfälle stoppar vp

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Fast eller flytande.
« Svar #86 skrivet: 22 januari 2011, 11:13:05 »
det är ju det som är den flytande kondenseringen.  Den stoppar när det behövs.  Sedan står den längre för din tank är varm.  Du kan koppla som du vill med en tank,  20K i delta på raddarna Thumbsup  VP får sitt ändå.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 722
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fast eller flytande.
« Svar #87 skrivet: 22 januari 2011, 11:46:33 »
Försöker koka ner mina alternativ
Alt 1 1245 el likn.11-12kw på min bef 1000 L acc med bef shuntautomatik och fast kondensering
Alt2 1250 el likn inverterstyrd ,kasta ut min acc mtbh. Flytande kondensering
Alt3 1245 el likn 11-12kw byta ut min gamla tank mot en modern anpassad sådan med solslinga och vv slingor fast kondesering bef shuntautomatik
inverter pump verkar kosta ca 20000 mer, frågan är om det är värt det, skulle naturligtvis helst
vilja klara mig utan tillskott, en anpassad tank kostar säkert nåt liknande
finns det några andra vinster med att välja alt 2 eller 3?
Systemet är lågtemp (45gr vid dut –25) nuv radiatoreffekt  vid dt30 ca 11kw ,behöver komplettera med konvektor i källaren o strypa in allt
Vad tror ni?

Jag vet inte hur du resonerat för att komma fram hit, men 1.a frågan att fundera på är kanske om du vill ägna dig åt hur det skall lösas, eller om det räcker att få en bild över vad som skall lösas.
Har du någon egen åsikt om hur lösningen skall se ut?

Kanske räcker det att tala om att du vill ha 21ºC inne, och jag har dessa förutsättningar idag, och fråga leverantörerna vad de vill leverera, och vilken årskostnad de kan visa upp.

Annars, om du vill sätta ihop det själv, så tycker jag...
Värdet av alla värmande komponenter bestämms av styrsystemet. Dvs, blanda inte styrsystem.
Och, keep it simple...
Ett hus kostar 10-25 ksek per m2, ställ inte in en ack tank i onödan ;)
/E
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Fast eller flytande.
« Svar #88 skrivet: 22 januari 2011, 17:20:39 »
Man ska inte köra flytande kond på 1000l vatten om man inte har shunt eller termostater.

Tänk att det är -4 ºC ute och du behöver 32 ºC VBf sedan sjunker tempen till -15 ºC och då har du 1000l vatten att ladda till 45 ºC.

Sedan sjunker tempen igen till -4 ºC och du har 1000l 45 ºC gradigt vatten som har en onödig +diff på 13 ºC som du skall göra av med vart? Du har ju flytande kond så det går ut i elementen.

Kan inte bara vara trögt utan oekonomiskt.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Fast eller flytande.
« Svar #89 skrivet: 22 januari 2011, 18:26:48 »
Tycker det är helt okej att vissa vill ha en ack tank i systemet bara man är medveten om nackdelarna som högre driftkostnad och installations kostnad sen får var och en avgöra om det är värt det.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!