0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Kul att se att det är fler än jag som har avslöjat:- styrning som mäter ute och försöker gissa hur det är inne- flytande kondensering- termostater som skall stå helt öppna- cirkulationspumpar som skall gå hela tiden- m.m., m.m.Listan över myter och legender inom energiområdet kan göras lång.
Vad skulle hända om du stänger cirk.pumpen på din VP en dag när huset redan är tillräckligt(eller kanske till och med lite för varmt).
@Raptor: När du gjorde dina försök med enbart innegivare styrde du en shunt då?Vilken logik använde du för att reglera shunten? Gick cirk.pumpen hela tiden?Hade du fungerande termostater? Hur gjorde du för att få stopp på värmepumpen?
Optimalt så skall cirkulationspumpen bara gå om huset kallar på värme, oavsett om det är-10 eller +10 ute.Vad skulle hända om du stänger cirk.pumpen på din VP en dag när huset redan är tillräckligt(eller kanske till och med lite för varmt). Min gissning är att VP omgående får "värmeslag"och stannar med ett larm. Den har ju ett behov av att göra sig av med all energi från varjekörningscykel.Men, som jag brukar säga: den som är nöjd behöver ju inte ändra på något. Om man lyckasköra en ON/OFF-pump direkt mot värmesystemet utan problem, så är det ju bara att gratulera.Det blir onekligen billigast så...
När jag skriver tänker jag mer på de nästan 1000 personer som läser denna trådän på några få som skriver....
Citat från: leifa.k skrivet 19 januari 2011, 00:38:37Ja, vi håller oss till fast eller flytande kond...Sorry leifa.k att jag citerar din post, men jag vill bara bygga vidare på den och stötta den. Glöm inte bort att vi i Sverige har ganska lång tid mellan December och värmebefriade månader Under alla dessa månader mellan DUT och paraplydrinkar tjänar vi på att använda flytande kondensering. Dessutom är det ju inte så att flytande kondensering kostar något.... Alla moderna pumpar har ju det inbyggt i sin reglering så då kostar det bara en temp-givare, och har de inte det inbyggt kostar det bara en termostat
Ja, vi håller oss till fast eller flytande kond...
Försöker koka ner mina alternativ Alt 1 1245 el likn.11-12kw på min bef 1000 L acc med bef shuntautomatik och fast kondenseringAlt2 1250 el likn inverterstyrd ,kasta ut min acc mtbh. Flytande kondenseringAlt3 1245 el likn 11-12kw byta ut min gamla tank mot en modern anpassad sådan med solslinga och vv slingor fast kondesering bef shuntautomatik inverter pump verkar kosta ca 20000 mer, frågan är om det är värt det, skulle naturligtvis helst vilja klara mig utan tillskott, en anpassad tank kostar säkert nåt liknandefinns det några andra vinster med att välja alt 2 eller 3?Systemet är lågtemp (45gr vid dut –25) nuv radiatoreffekt vid dt30 ca 11kw ,behöver komplettera med konvektor i källaren o strypa in alltVad tror ni?