0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jim - jag går bet på ditt problem Så som jag ser det beror den usla effekten du får ut av splitten på de ständiga avrostningardu har. Med 30 minuters mellanrum får du nog inte ut mer energi än du tillför.Den första frågan att utreda är om det finns ett faktiskt avfrostningsbehov var 30 minut eller ej!Att det finns frost på förångaren betyder inte att det är dags för avfrostning!Det skulle kunna vara förångarens temperaturgivare, elektroniken eller fläkten som felar så attavfrostning startar allt för tidigt Om det istället är så att avfrostning verkligen behövs var 30'e minut (deltatempen över förångaren går undertröskelvärdet för avfrostning) är det svårare att förstå vad som kan vara fel. Mycket påfrysning tyder påhögt effektuttag (som inte är negativt), för liten förångare, eller väldigt fuktig omgivningsluft med hög daggpunkt.Det enda fel på värmepumpen som skulle kunna ge detta fenomen (som jag kan komma på ) skulle vara att inte helaförångaren är aktiv (någon sektion är tilltäppt eller liknande) som gör att effektutaget på den återstående fungerande delenav förångaren blir väldigt stort. Men nu är jag ute på hal is, utanför mitt kompetensområde, och jag har aldrigläst om liknande problem vilket talar emot denna teori.Du bor ju inte runt något vattendrag vilket talar emot att du skulle ha extrema förhållanden som ej lämpar sigför LVP.I din vidare felsökning skulle jag dock fokusera på de frekventa avfrostningarna, med305 minuter emellan avfrostningarnakommer du aldrig att få en effektiv drift! Jag startade denna tråd för att jag en enda gång fick avfrostningar med 30 min mellanrumvilket jag anser som exceptionellt extremt, har aldrig sett det förr eller därefter. Min pump avfrostar normalt var 90'e minut, dåliga dagar var 45'e minut och bra dagar som i kväll varannan timme. Om det är så att pumpen går bra efter det att du har återställtden bör du ta fasta på det och (tillsammans med någon kyltekniker) försöka reda ut vad som skiljer sig från det att den gårdåligt till det efter återställning. Alternativt reklamera anläggningen.Någon annan som har något uppslag?MVH/Jonasdu
HejIngarö Värmdövad händer om man ökar avfrostningsintervallet o minskar tiden har väl ungeför samma förutsättningarhus ca 150 kvm förbrukning ca 20000 kwhny pump Nibe 2025-8 installerad 100920tid r22 pump havererad 100320//husse
Denna tråd handlade främst om Splitten, 2025 har helt andra förutsättningar så jagkan inte ge dig något råd, vad betyder tex. " tid r22 pump havererad 100320 "Har pumpen havererat eller??/Jonas
Ska man kanske dra ner fläktens max frekvensen när man ligger runt nollan och har hög luftfuktighet?Själv bor jag 100m från en stor å som aldrig fryser, har nästan alltid en fuktighet mellan 80-90%.http://www.vackertvader.se/v%C3%A4derstation/k%C3%A4vlingeHur har ni sån koll på när spliten frostar av? För de kan man väl inte se i någon meny? Sitter ni o stirrar på fläkten hela dagen
Jeg henger meg på denne tråd.Bor selv i ett veldig fuktig område med en åpen elv rett ved.Har hatt EKSTREMT mye is under pumpen i vinter, men ble litt overasket ovet at det ble så mye is på selve viften (se bilde)Det var også en 2 kg is klump inne i pumpen under viften!!! Min defroster ca hver 45 min. Har i gjennomsnitt 30 stopp pr 24 timer.Har ett hus på ca 180m2 oppvarmet flate. Maks fremledningstemp ved -5 ute er 39 grader fra kun kompressor. Bruker el tillskudd fra ca -2 grader ute.Varmekurve 8, forskyvning +2.Så langt ser det ut som t det var billigere å fyre med en gammel olje panne fra 1982!!!!!!!Split bruker ca 140kw/h per døgn ved -5 ute.Det kan virke som at luften er så fuktig at det ikke er noe energi overskudd å hente fra Split i hele tatt. Nå virker det som jeg har byttet oljepanne mot el-kolber.Spirit49