0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej - upptäckte idag ett paradoxalt fenomen med min Split.Den har gått utmärkt under hela vintern och levererar inte sällan 47 gradig framtempvid -10 ute till mina 140 uppvärmda kvadratmetrar (beror lite på luftfuktighet, vind,månens och polstjärnans läge ). I morse var det +1 och hög luftfuktighet, ochefter att ha dragit upp temperaturen från natt till dagtemp (jag gör detta manuellt - har rumsgivare)ville inte temperaturen gå upp, den sjönk snarare. När jag tittade på min logger visadedet sig att den avfrostade var 30'e minut!! Den kom aldrig upp över 41 grader i framtemp!Jag drog då ner rumstempen till en kvarts grad över vad den verkliga tempen var och vippsblev intervallet mellan avfrostningarna 60-70 minuter och framtempen kom upp till ~46 grader.Anledningen till de korta avfrostningsintervallerna var förståss att när jag vred upprumstemperaturen med 2 grader över vad det verkliga rumsvärdet var ökade den beräknadeframtempen med 12 grader ock stack iväg till 55 grader, följdaktligen blev kompressorns börfrekvens85 Hz (max) och enorma mängder fukt kondenserade och frös på förångaren. När jag iställetsmög upp rumstemperaturen gick inte kompressorn på max - mindre fukt frös på förångaren.Paradoxen är altså att under vissa väderbetingelser levererar pumpen högre medeleffekt med lägrekompressorfrekvens (lägre önskad effekt) än med högre kompressoreffekt (högre önskad effekt).Detta beror inte på felaktigheter i pumpen utan helt enkelt vädrets makter, iofs skulle ett mersofistikerat reglersystem kunna räkna ut optimal kompressorfrekvens baserat på luftfuktighet ochtemperaturer - men så är det inte nu.Detta fenomen borde inte vara begränsat till Splitten utan gälla alla iverterpumpar? MVH/JonasPs. Kontinuerlig loggning av temperaturerna i pumpen är ovärderligt för att förstå sambandoch beteenden. Thumbsup Ds.
JonasB, jag brukar aldrig rekommendera nattsänkning på en värmepump, oavsett typ, de fenomen du noterat är en av orsakerna, en större mängd eltillskott, samt sämre COP är andra orsaker.Den tid på morgon, när man vill höja tempen sammanfaller dessutom som regel med dygnets kallaste timmar, och att med en värmepump tvärhöja tempen i ett utkylt hus när det är som kallast ute ger dålig COP och stor risk för eltillskott, eller att man inte får upp värmen så snabbt som man vill.En värmepump bör i normalfallet alltid arbeta med samma börvärde för att fungera så optimalt som möjligt med den rätt enkla typ av styrning som pumparna idag har.
Citat från: Rickard skrivet 17 januari 2011, 07:27:29JonasB, jag brukar aldrig rekommendera nattsänkning på en värmepump, oavsett typ, de fenomen du noterat är en av orsakerna, en större mängd eltillskott, samt sämre COP är andra orsaker.Den tid på morgon, när man vill höja tempen sammanfaller dessutom som regel med dygnets kallaste timmar, och att med en värmepump tvärhöja tempen i ett utkylt hus när det är som kallast ute ger dålig COP och stor risk för eltillskott, eller att man inte får upp värmen så snabbt som man vill.En värmepump bör i normalfallet alltid arbeta med samma börvärde för att fungera så optimalt som möjligt med den rätt enkla typ av styrning som pumparna idag har.Jag har ingen aning om detta är ditt problem, har tidigare frågat dig hu ofta den avfrostar när du har problem - utan svar.Alla siffror är utan eltillskott./Jonas
Hej JonasDen avfrostar cirka var 30min.Så som det är idag så är framledningen 38 grader och bör 44,det är nu -2 grader ute.Jag borde oxå kunna få 47 grader i framledning när det är -10 ute utan elpatron.Min elpatron ger som max 4kw och det värmer huset utan problem fast det är 10minus ute...Det måste ju vara något fel eller vad tror ni?Jim
Citat från: Jim80 skrivet 23 januari 2011, 14:07:52Hej JonasDen avfrostar cirka var 30min.Så som det är idag så är framledningen 38 grader och bör 44,det är nu -2 grader ute.Jag borde oxå kunna få 47 grader i framledning när det är -10 ute utan elpatron.Min elpatron ger som max 4kw och det värmer huset utan problem fast det är 10minus ute...Det måste ju vara något fel eller vad tror ni?JimAvfrostning var 30'e minut är väldigt mycket, vid extrema förhållanden avfrostar min var 45'e minutmer vanligt är var 60'e minut, vid goda förållanden varannan timme. Bor du nära någon sjö eller vattendragsom är öppet nu?Låter som det är något fel på maskinen, jag får just nu vid -7 grader ut 45 grader i framledning(dock inte kontinuerligt - straxt efter avfrostning är temperaturen betydligt lägre)./Jonas/Jonas
Är det fortfarande så att den går bra efter återställning till fabriksinställning?