0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Raffen, det var längesedan, kul å höra från dig igen, fint att du inte gav upp när det var som hetast runt öronen! Nej då inte har jag lagt ner lvvp inte. Värmer källaren till 15 ºC och vv med EC pumpen till 55 ºC och det går också bra det orkar den så långt i alla fall. Nu är jag alltså medlem i flera pumpklubbar samt också pelletsklubben och kaminklubben, tror jag har allt som går att få nu i energiomvandling saknar väl bara berg och flvp!! Men nu får det räcka tycker jag.Tillbaka till mina frågor, skall jag nöja mig med 5-7 min, sugning eller begära ny sugning? Verkar det ok, med 24kwh/dygn utifrån mina förutsättningar och utetemp??Josefin från norra Bohuslän minsann!
Tack för svar. Fint med 5 års garanti!!Just nu så är det +4,5 ºC här i norra Bohuslän och pumpen drar 600-700w. När det var lite kallare här ca: -3 har Jag lagt märke till att när jag kör den på fläkt 4 och vingarna rätt ut genom dubbeldörrar på 5 m avstånd så drar den mer om jag inte har horisontella vingarna aktiverade. Värmen skjuts iväg från värmekanonen och försvinner ut i resten av undervåningen och upp till övervåningen och det blir för kallt i rummet där den är installerad och den jobbar för fullt. Funkar mycket bättre med horisontella vingarna aktiverade och helt säkert ca 300w mindre i förbrukning. Pumpen var faktiskt uppe i ca: 2000-2100w och 9.5A vid -3 ºC innan jag testade med aktiverade vingar. Jag lurar på om mitt hus är våldsamt värmeslukande. Skall väl inte behövas maxfart när det är -3 ºC eller? Nattetid kör jag med fläkt 4 och horisontvingar aktiverade och börvärde +22 ºC och dagtid fläkt 3. Besväras inte av fläkten på läge 3 och utedelen har jag inte hört ett ljud ifrån. Hittills har pumpen förbrukat 307kwh sedan 7/1. Nu när det är lite varmare här så räcker det med fläkt 3 och börvärde 21. Varmt överallt är det. 1½plan 140m2.För övrigt så är pumpen ansluten till en 10A propp, installatören sa att det räckte gott? Kommentarer?Josefin
"Pluttas" -horisontvingar menar jag är Wide Vane. Där finns en markering som ser ut som en dubbel hängande pil. Den justerar automatiskt luftströmmen sidledes och det fungerar bra för mig i alla fall. Vane har jag ställt in 1 steg ner och det funkar också bra för mig. Fläkt steg 3 dagtid och 4 nattetid.