0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Hur är det tänkt att man skall köra den, fast kondensering?45 grader i acken lär kräva en elpatron som toppar upp vattnet i toppen av acktanken för att kunna legionellasäkra det hela, eller har acktanken slingor i sig istället för mantelberedare, eller saknas vv-beredare helt och hållet?Jag tycker en sådan här typ av värmepump behövs på marknaden, men att försöka sälja den med så uselt faktaunderlag att inte ens jag, som ändå kan en hel del, inte kan förstå hur de tänkt att det hela skall fungera. En rörkrökare av normalsnittet som kan mycket mindre än mig, kan ju aldrig någonsin våga sig på att remkomendera en sådan värmepump. Och om han gör det så beror det på dennes okunnighet och inte tvärt om.OBS: Jag säger inte att det är en dålig värmepump, jag säger bara att det är helt omöjligt att utifrån de fakta som presenteras bilda sig en uppfattning om huruvida den är bra eller dålig, eller riktigt usel.Och vad var priset, jag hittar det inte.
Citat från: Rickard skrivet 10 januari 2006, 10:12:18Hur är det tänkt att man skall köra den, fast kondensering?45 grader i acken lär kräva en elpatron som toppar upp vattnet i toppen av acktanken för att kunna legionellasäkra det hela, eller har acktanken slingor i sig istället för mantelberedare, eller saknas vv-beredare helt och hållet?Jag tycker en sådan här typ av värmepump behövs på marknaden, men att försöka sälja den med så uselt faktaunderlag att inte ens jag, som ändå kan en hel del, inte kan förstå hur de tänkt att det hela skall fungera. En rörkrökare av normalsnittet som kan mycket mindre än mig, kan ju aldrig någonsin våga sig på att remkomendera en sådan värmepump. Och om han gör det så beror det på dennes okunnighet och inte tvärt om.OBS: Jag säger inte att det är en dålig värmepump, jag säger bara att det är helt omöjligt att utifrån de fakta som presenteras bilda sig en uppfattning om huruvida den är bra eller dålig, eller riktigt usel.Och vad var priset, jag hittar det inte. Hej fick priset på E-Posten LVP 6000 37,000 brutto LVP 7500 42,000 brutto LVP 9000 44,000 brutto 500 liters ack tank & slingor och fyrstegs elpatron 9 KW 35,000 brutto Och två års matrialgaranti om den var installerad av ackrediterad kyl firma Den var provkörd i stockholms trakten & Boråsm.v.h. Kjell
Citat från: hplp skrivet 09 januari 2006, 21:30:49Anledningen till att potatisen blir färdig fortare i en tryckkokare är att man där inte har någon förångning som gör att vattnet ej kommer över kokpunkten, utan bara till den. förångning kostar mycket energi. Alltså mer energi till potatisen.Varför skulle man inte ha någon glide i R410? Är det R134a som ställer till det i R407? Båda är ju annars blandgaser.Om det nu är potatiskokning som är ämnet så är det nog snarare så att potatisen blir klar fortare eftersom temperaturen är högre än 100 grader vilket den ju kan bli eftersom vattnets kokpunkt blir högre vid högre tryck. (I viss mån kanske det även pressas in värmt vatten i potatisen också till följd av det förhöjda trycket jämfört med vad potatisen är van vid)Angående gliden så har du till viss del rätt, R410A är också en Blend och har därför också en glide men den är bara någon tiondels grad och märks därför knappt jämfört med R407C där gliden är omkring 6 grader och ställer till det ordentligt i vissa fall. För R410A bortses vanligen helt från gliden eftersom den saknar betydelse.För övrigt kan nämnas för den intresserade att det av bokstaven i slutet på köldmediets benämning går att läsa ut om det är en blend (blandning av olika köldmedier) eller ett homogent köldmedium. Liten bokstav som R134a = ingen blend, Stor bokstav som R407C eller R410A = blend.
Anledningen till att potatisen blir färdig fortare i en tryckkokare är att man där inte har någon förångning som gör att vattnet ej kommer över kokpunkten, utan bara till den. förångning kostar mycket energi. Alltså mer energi till potatisen.Varför skulle man inte ha någon glide i R410? Är det R134a som ställer till det i R407? Båda är ju annars blandgaser.
Vill inte vara oborstad men praktisk kylteknik är à priori inte en bibel för mig när det gäller teoretiska beräkningar... Sorry vi läser helt olika böcker på kvällarna.Hursomhelst, vadå -10 grader??? Ute/innetemp, framledningstemp, kondensering/förångning eller vad menar du egentligen??? Skit samma, ger som vanligt inget.Jag pratade om +7/20 för jag kan inga effektsiffror i skallen för +7/45 och pallar inte kolla just nu, däremot säger mitt förnuft att den maskinen ger mindre än 6kw vid +7/45 grader för uppskattningsvis ger den max 5-6 kw vid +7/20. Jag går på sunt förnuft, bara en grundtanke jag har i livet. Till er övriga läsare:Ytterligare ett litet tips om flytande/fast kondensering/förångning. Har ni tänkt på att en lv-pump har flytande förångning året runt medan berg/mark/frånluft alltid står i rumstemp dvs fast förångning eller nästan iaf, alltså helt andra förutsättningar än lv, det tycker jag är en intressant vinkling, men ursäkta för att jag skriver för jag är ju ingen självutnämnd "Värmepumpsexpert" utan har bara lite hum om prylarna..... Hursomhelst innebär flytande kondensering till lv att man har flytande kondensering´plus helt flytande förångning, l/l-pump har ju bara flytande förångning och nästan fast kondensering(man håller ju cirka 20-25 grader rumstemp i de flesta fall). Ang. oljebalansen är detta skitintressant tror jag fastän jag är idiotförklarad.. . PS: Jag vet inte om Essen är en dålig pump, har ingen aning om detta.
Vill inte vara oborstad men praktisk kylteknik är à priori inte en bibel för mig när det gäller teoretiska beräkningar... Sorry vi läser helt olika böcker på kvällarna.
Citat från: Värmepumpsexperten skrivet 09 januari 2006, 23:03:02Citat från: hplp skrivet 09 januari 2006, 21:30:49Anledningen till att potatisen blir färdig fortare i en tryckkokare är att man där inte har någon förångning som gör att vattnet ej kommer över kokpunkten, utan bara till den. förångning kostar mycket energi. Alltså mer energi till potatisen.Varför skulle man inte ha någon glide i R410? Är det R134a som ställer till det i R407? Båda är ju annars blandgaser.Om det nu är potatiskokning som är ämnet så är det nog snarare så att potatisen blir klar fortare eftersom temperaturen är högre än 100 grader vilket den ju kan bli eftersom vattnets kokpunkt blir högre vid högre tryck. (I viss mån kanske det även pressas in värmt vatten i potatisen också till följd av det förhöjda trycket jämfört med vad potatisen är van vid)Angående gliden så har du till viss del rätt, R410A är också en Blend och har därför också en glide men den är bara någon tiondels grad och märks därför knappt jämfört med R407C där gliden är omkring 6 grader och ställer till det ordentligt i vissa fall. För R410A bortses vanligen helt från gliden eftersom den saknar betydelse.För övrigt kan nämnas för den intresserade att det av bokstaven i slutet på köldmediets benämning går att läsa ut om det är en blend (blandning av olika köldmedier) eller ett homogent köldmedium. Liten bokstav som R134a = ingen blend, Stor bokstav som R407C eller R410A = blend.Oj då, trodde ALLA föstod att vattnet är varmare över kokpunkten.Och nej, ämnet är inte potatiskokning, det är ej heller fast eller flytande kondensering, frågan var vilket media som är det bästa i en LV-värmepump.