0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Hur det än är måste man tas energin från någon stans.Vi kan räkna att om vi med min kompr och 2500m3 luft + kompressor energin kan krama ut 6 kW vid ex vis +-0 grader ute.Då skall vi höja temp på vatten på från 30 till 40 grader med flöde på 500l/h. det gör att vi behöver 6kW värme av luft+kompressor som kan ge oss den energin.Samma princip är det för vilken som kompressor oberoende av "vad som är i burken".. Vi måste tillföra en viss energi för att tillgodogöra oss en annan med högre temp.../Janne
Anledningen till att potatisen blir färdig fortare i en tryckkokare är att man där inte har någon förångning som gör att vattnet ej kommer över kokpunkten, utan bara till den. förångning kostar mycket energi. Alltså mer energi till potatisen.Varför skulle man inte ha någon glide i R410? Är det R134a som ställer till det i R407? Båda är ju annars blandgaser.
Intressant info på Essen men hur kan den ge 6 kw vid +7/45 med den gasmängden?? 45 kg på utedelen låter verkligen "spartanskt" till den effekten.... COP på 3 vid -15 låter som en fantasi med tanke på vad en luft/luft ger. Detta tarvar en förklaring.
Det stämmer lite med min teori den Vp från essen som är på 6KW tar 4kW VP förbrukn med av givande värme 6000W.och 3.7 vid 0 gr ute med 5500W värme ut.Min kompr tar ca 2,1kW i full effekt och då får jag ut ca 5.5-6kW vid 0 grader ute. Så den nya VP tar en hel del kompressor effekt vid den avgivna effekten. Hoppas det bara stämmer med avgivna effekten och det ej bara blir kompressoreffekt tillbaka i värme.Hur har de klarat av frostning exvis.. har vi en ny Co2 Vp avfrostnings problem här?I Nibes lånar VP mitt VV vid avfrostning för att få snabbare isfri VP är principen lika här?
Kompressorn går i avfrostningsläge ca: 3min på en dryg timme vid utetemperatur kring 0 grader.
Förlåt en yngling, men...är det egentligen något fel på Sanyo CO2, mer än förväntningarna och priset.? (möjligen avfrostningstermostatens placering.)Jag skulle mycket väl tänka mig att köpa en för cirka 25.000 monterad och klar. Och köra den enbart för värme på vintern och VV på sommaren.Tror att tillverkningskostnaden räcker för detta.
CiteraKompressorn går i avfrostningsläge ca: 3min på en dryg timme vid utetemperatur kring 0 grader.Det verkar vara för lite, ingen luftvärmepump jag hört talas om avfrostar mindre än 5-10 minuter. 3 minuter kan vara den miss som fäller denna produkt i ett skarpt läge.Men vad vet jag.I vanlig ordning så möter en produkt som marknadsförs i detta forum med en rejäl dos skepsis av andra insatta/kunniga personer.Gemensamt för de flesta uppstickare på marknaden är att de helt enkelt inte är lika bra som de bästa befintliga tillverkarnas produkter.Varför anges t.ex. COP vid +45 grader?Tappvarmvattnet måste ju värmas högre, de flesta hus kräver högre temp än så när det blir kallt ute.Alla seriösa tillverkare anger uteffekt vid framledningstemp 35 och 50 grader, varför inte denna? Kan det vara för att den inte kan värma vattnet till högre temp än så? Vem vill då köpa värmepumpen.Citat från: larryd skrivet 09 januari 2006, 19:46:33Förlåt en yngling, men...är det egentligen något fel på Sanyo CO2, mer än förväntningarna och priset.? (möjligen avfrostningstermostatens placering.)Jag skulle mycket väl tänka mig att köpa en för cirka 25.000 monterad och klar. Och köra den enbart för värme på vintern och VV på sommaren.Tror att tillverkningskostnaden räcker för detta.Håller med dig om att den förmodligen fungerar ganska bra i många fall, den värmer huset , och att det är marknadsföringen och förväntningen hos kunderna som har varit/är alldeles åt pipan.
(Läser i reklambladet hos Essen) Utetemperaturbegränsning Nån som vet vad det betyder? Stänger den av sig själv om det blir kallt ute, och i så fall vid vilken temp?Om den stänger av sig själv, när startar den om igen?Har den oljevärmare på under stilleståndstiden?
Vadå läs på??? Skärpning på dig själv med tanke på ditt senaste uttalande. Kolla en Sanyo luft/luft 123:a med 1,2 kg gas och nominell effekt vid +7/20 på 4,2 kw och väger 42 kg!! Vid +7/45 motsvarar det max 3-3,5 kw. Hur 1,5 kg kan bli 6,0 kw nominell effekt är en gåta, låter som en luft/luft 15 kbtu-Airwellmed den vikten. Har du aldrig märkt att en stor maskin har en tung kompressor??! Ang. bergvärme kan du ju för inte jämföra det med en som använder uteluft, nu pratar du om äpplen och päron för arbetsområdena är totalt olika! 1000 g R407c har energiinnehåll på ca 3,3 kw vid +7/20 för info.Nej, om nåt så är detta en maxeffekt om dom kör en inverterutedel, absolut inte nominell effekt.Ang. flytande kondensering vidhåller jag absolut detta med en luft/vatten och oljan, dessutom kan man aldrig jämföra en lv-pumps arbetsområde med berg/mark/frånluft-vp. Varför?? Enkelt, lv-maskinens förångare arbetar mellan -20 och +30 grader utetemp, hur är det för frånluft/bergvärme? Alltid samma rumstemp som arbetstemp för förångaren där, alltså mycket enklare maskin och mindre oljeproblem faktiskt.
Om den: 1. ger COP 3 vid - 15, 2. kan installeras av en seriös och kunnig firma, 3. har en fungerande serviceorganisation, 4. har ett garantiåtagande som är i paritet med de stora aktörerna, och 5. har de priser som framgår av nordic trä och byggs hemsida så skulle jag omedelbart köpa den. Tills någon bevisar motsatsen är min utgångspunkt att 1-4 ovan inte existerar. Värmepumpsexperten, som jag antar inte står helt utan anknytning till Essén, får gärna fortsätta argumentera. Det skulle verkligen behövas en ny uppstickare som kan tampas med de stora etablerade och tråkiga drakarna (CTC, Nibe Thermia, IVT). Men då måste det faktiskt funka, i alla avseenden (prestanda, service, installation, garantier, kvalitet) - annars blir det ännu ett fiasko á la Kw Smart och Sanyo CO2. Sistnämnda såg jag förövrigt nån firma som numera sålde ut till "reapriser". Kanske har för många läst vad som sägs på detta forum om CO2?