0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
Ringde ventutv.. ida, Han kunde inte svara på vad utblåstemperaturen skulle ligga på med mina värden.. Lite dåligt av en säljare som inte kan svara på frågor men men.Han skulle iallafall ringa sina servicekillar så får vi se om de kan komma ut o mäta upp pumpen. Skulle få svar imorgon på det.Själv tycker jag att en utblåstemp på +30-35 ºC båda innedelar igång är väldigt dåligt för en modern pump vid -10 ute. Men det kanske ska va så???Men som sagt får se vad servicekillarna har att säga.......Återstå att se
Citat från: fujix skrivet 15 februari 2011, 16:22:34Ringde ventutv.. ida, Han kunde inte svara på vad utblåstemperaturen skulle ligga på med mina värden.. Lite dåligt av en säljare som inte kan svara på frågor men men.Han skulle iallafall ringa sina servicekillar så får vi se om de kan komma ut o mäta upp pumpen. Skulle få svar imorgon på det.Själv tycker jag att en utblåstemp på +30-35 ºC båda innedelar igång är väldigt dåligt för en modern pump vid -10 ute. Men det kanske ska va så???Men som sagt får se vad servicekillarna har att säga.......Återstå att se Utblåstempen är inget som man kan titta på bara för att jämföra effekt,allt beror på vad för luftflöde du harett teoretiskt exempel.låt säga att du har 20 grader in på 2 olika beräkningar,men har olika luftflöden i dessa beräkningaren beräkning med 500m3/h och en beräkning med 750m3hom man då har 34 grader ut i beräkningen med 750m3/h så motsvarar deten ut-temp på 41 grader med 500m3/hAllt beror på hur högt flöde du får på fläkten vid den specifika temperaturen man mäter på,många fabrikat stegar exempelvis ner fläkthastigheten i styrningen/programmen och det i sin tur ökar då ut-tempen,därför blir det svårt att jämföra modeller eller fabrikat om man inte vet med säkerhet vilket fläktläge/luftflöde pumpen tillåter innerdelen att prestera.sen får man ju tänka på att din multisplit igentligen blir 2 små pumpar eftersom varje innerdel får dela på pumpens totala effektsen ser jag att i en av dina mätningar så har du väldigt högt AT i det rum som är 10 grader och det beror nog på att pumpen styr ut mer effekt där pågrund av diverse anledningar som större värmebehov för att hålla aktuell temp.sedan så får alla pumpar på marknaden en betydligt svårare uppgift när dom ska hålla låga inomhus temperaturer,som i ditt fall är 12 grader.sen att du bara fick 34 grader på ena innerdelen beror ju på att pumpen prioriterade den pump som var i utrymmet med 12 grader.där var ju AT riktigt bra "22",det är nog detta kalla utrymme som ställer till det för pumpen.Vet inte om jag missat nå´t i tråden?,men slå av ena innerdelen (ras 10:an)maxa sedan ut Ras13 innerdelen och gör mätning som förklarats förut i tråden,så får vi se vad resultatet blir.=)Dogge
Det tror jag är för lågt för den pumpensen får alla säga vad dom vill.Mvh Zyber
Om det är 22 in och 48 ut med maxfläkthastighet 640m3/h så blir det ca 6000W (6kW) i momentan avgiven värmeeffekt. Det är inte fy skam vid -10 ºC.Frågan är hur mycket kåken behöver? Vad var elförbrukningen med annan uppvärmning t.ex.
Förlåt om jag lägger mig i, men vad verkar rimligast enl. "patb"s utförliga beräkning?...att "fujix"s pump(ar) levererar ca 7kW vid -10 ºC...att "Zyber"s pump(ar) levererar ca 15kW vid -15 ºC