0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja då måste det väl ha varit något annat som har börjat värma huset isf, för med quiet mode-drift på en pump så värmer man inget hus det kan jag försäkra dig, så det här måste Pelle-A ha missuppfattat totalt alltså eller tror du verkligen på detta själv Cougar?? Om pumpen minskar i elförbrukning från ca: 1200 w/h till ca: 800w/h och att man då helt plötsligt skulle få varmare i huset?? Quiet mode-funktionen eller alt lägsta fläkthastigheten på pumpar är egentligen bara att betrakta som ganska onödiga skrytlägen som man möjligtvis kan använda om man vill imponera lite på grannen t.ex när det gäller ljudnivån. Man kan inte använda detta i rent uppvärmningssyfte eftersom det är rena ebberöds bank när det gäller både driftskostnad/effektivitet och värmespridning/värmeutbyte från pumpen, så då är det klart lönsammare att man stänger av pumpen helt istället, och om pumpen är helt avstängd så avfrostar den ju inte heller. Mvh Raffen.
eller tror du verkligen på detta själv Cougar??
Citat från: Raffen skrivet 08 januari 2011, 13:25:12 eller tror du verkligen på detta själv Cougar?? Tror DU att Pelle har dragit på varenda elradiator i huset för att få en fin graf bara för att reta dig?titta på grafen och läs inlägget, en avfrostning sänker cop värdet drastiskt, kan man undvika onödiga avfrostningar och det funkar för TS i hans hus med hans effektbehov så är det väl bara att säga grattis ist för att argumentera emot???
Ja nu är det väl inte bara frågan om att spela Allan här och tro sig veta, och alla är väl lyckliga i sin egen tro, och det är det ingen som missunnar någon av er på något sätt. Men man behöver väl normalt inte vara så särskilt intelligent för att kunna förstå att om pumpen arbetar på 800 watt istället för 1200 watt så lär man inte kunna få ut mera värme ur pumpen vid 800 watt som påstås här eller hur?? Sen får ni gärna presentera vilka kurvor ni vill i ärendet alltså. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 08 januari 2011, 15:00:55Ja nu är det väl inte bara frågan om att spela Allan här och tro sig veta, och alla är väl lyckliga i sin egen tro, och det är det ingen som missunnar någon av er på något sätt. Men man behöver väl normalt inte vara så särskilt intelligent för att kunna förstå att om pumpen arbetar på 800 watt istället för 1200 watt så lär man inte kunna få ut mera värme ur pumpen vid 800 watt som påstås här eller hur?? Sen får ni gärna presentera vilka kurvor ni vill i ärendet alltså. Mvh Raffen.när har någon sagt att den presterar MER värme, den presterar TILLRÄCKLIGT med värme för att värma huset vid 0 ºC ute.
Varför snackar du om "lägsta" fläkthastighet hela tiden. Jag har aldrig i denna tråd nämnt lägsta.Vad som gäller är: Quiet Mode Max fläkthastighet vilket motsvarar 3 eller 4 vid normal mode.Pelle-A
För övrigt kan jag nog tycka att den som inte kan ta in och förstå fakta i både text o bild, tenderar nog att föra sig sjäv bakom ljuset en aning .Pelle-A
Citat från: Pelle-A skrivet 08 januari 2011, 15:56:52Varför snackar du om "lägsta" fläkthastighet hela tiden. Jag har aldrig i denna tråd nämnt lägsta.Vad som gäller är: Quiet Mode Max fläkthastighet vilket motsvarar 3 eller 4 vid normal mode.Pelle-AJa jag funderade också lite förut vad det är du talar om här egentligen när jag såg att du i ett tidigare inlägg skrev citat: Sedan hör ju till saken att på min E9DKE så är Quiet-mode fläktläge 5 (låter som fläktläge 3 eller 4) istället för 1 som flera påstår. Slut citatDet är ju på det sättet att Panasonics quiet-funktion regleras av att man trycker in den här quiet-knappen på fjärren, pumpinnerdelen går då omg ned på den här lägsta fläkthastigheten som har en ljudnivå på ca 21-22 db (A) och motsvarar väl ett luftflöde ungefär som en fis i rymden.När du nu pratar om fläkthastighet 3 eller 4 så pratar vi om ju om helt andra saker givetvis, vänligen förklara dig lite närmare isf. Mvh Raffen.