0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
... läst här att "pumpen måste frosta av för att kompressorn ska få sin smörjning".Är det risk för haveri när det går dygn emellan? ...
Ifall utedelen helt isat igen under de 2 dygnen så borde det föreligga en oljebristfara.Det är ju först när utedelen blir en isbit som oljereturen blir lidande pga oljan tjocknar i tokkyla har jag förstått det som.
men kör man enbart på "quiet mode" så kan man väl nästan lika gärna stänga av pumpen helt tycker jag eftersom energibesparing och värmespridning blir näst intill försumbar.
Säger du det Cougar! Och var skriver han någonstans menar du att effekten räcker till för honom vid 0 ºC om han kör pumpen på quiet mode??
Hej!Men maskinen jobbar ej på max och detta innebär längre tid mellan avfrostningarna.... och detta i sin tur innebär totalt sett varmare i huset... till en lägre kostnad ... helt perfekt.
...Verkligen synd tycker jag att det inte informeras mera om detta av främst försäljarna (och ev installatörer) istället för att framhålla hur tyst pumpen är vid quiet mode-drift eller alt lägsta fläkthastighet, folk tror ju ofta att man kan köra pumpen allmänt på dessa fläkthastigheter vilket inte fungerar alls naturligtvis om man vill ha ett vettigt värmeutbyte av pumparna. Mvh Raffen.