Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Svd: Allt fler värmepumpar havererar  (läst 60382 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gaia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Svd: Allt fler värmepumpar havererar
« Svar #210 skrivet: 21 januari 2011, 14:07:06 »
Den kommer när du som kund vill att den ska komma.
helst skall den aldrig komma innan -15 och leverera 12 kW när det är -15. Drömma kan man innan man sett vad det kostar.

Jag som kund vet sÃ¥ lite om pumpar att jag  inte vet vad jag kan vilja eller välja. Att diskutera en teknisk lösning med en installatör blir inte det lättaste för mej. Inte för en installatör heller :).   

Dock en värmemätare/COPmätning skulle jag uppskatta. Bekvämt att se svart pÃ¥ vit vad pumpen presterar och reagera innan en skyhög elräkning dumpar in.  DÃ¥ slipper jag kanske bläddra i styrsystemets undermenyer när jag fryser och känna mej dum?

Har fÃ¥tt en känsla att tillverkare skryter högt med sina COP värden när pumpen ska säljas men när man har köpt en sÃ¥ är COP plötsligt helt oviktig och onödig för lilla kunden att veta. Kunden har inget att förhÃ¥lla sej till och reagerar först när han fryser eller pumpen dör eller när felet avslöjas till sist av en skyhög elräkning. 
Användarvänligt?
 Jag väntar nog med mitt pumpköp tills energimätning blir standard i alla villapumpar.
gaia
 

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Svd: Allt fler värmepumpar havererar
« Svar #211 skrivet: 21 januari 2011, 14:37:40 »
Om du vet lite, sÃ¥ mÃ¥ste du ju säga  - jag vill inte köpa spets förrens -15.  DÃ¥ räknar man pÃ¥ det.  Sedan kan det bli att den hoppar in vid -12 om det blÃ¥ser eller, ja du vet.  Men om den hoppar in vid -5 varje gÃ¥ng, sÃ¥ är det bara att reklamera.

Värmemätare finns till bla Viessman och Thermia.  De har färdiga grejer som bara stoppas dit.  Bara att beställa det *vinkar*

Utloggad gaia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Svd: Allt fler värmepumpar havererar
« Svar #212 skrivet: 22 januari 2011, 18:54:43 »
ORAKLET, jag tänker avvakta några år i hopp om att utvecklingen på pumpfronten fortsätter.
Den bästa lösningen för mej idag är en jordvärmepump med rent vatten i kollektorslangar - ej omöljigt men skrämmande dyrt - så jag får smälta investeringskostnaden först javascript:void(0);
Luftvatten är också ett frestande alternativ .... något att fundera på medan man hugger ved ....
gaia

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Svd: Allt fler värmepumpar havererar
« Svar #213 skrivet: 22 januari 2011, 19:52:44 »
Det kan ju vara värt en del att bara behöva elda med ved tre månader om året. Det är inte så mycket mer än så en luft/vattenvärmepump behöver tillskott om den är vettigt dimensionerad.
Om du eldar med ved och har ackumulatortank så kan man utan vidare dessutom överdimensionera värmepumpen ett par steg utan att få nackdelarna med för hög uteffekt sommartid.
Man ska tänka på vid dimensioneringen av en luft/vattenvärmepump att den ger ca halva effekten vid -15 ºC mot vad den ger vid +7 ºC. Så ska du dimensionera den för 12 kW vid -15 ºC blir den i största laget övriga året.
Utvecklingen brukar för det mesta ta små steg allteftersom och den som väntar på det revolutionerande får oftast vänta för gäves.


Mvh
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad gaia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Svd: Allt fler värmepumpar havererar
« Svar #214 skrivet: 23 januari 2011, 09:39:52 »
du har rätt att det blir inget revolutioneradne imorgon men .... jag har läst en trÃ¥d om en  pumpsystem 2x12 kW och det var i mina ögon en onödigt komplicerad ihopplock av 2 standardpaket.
Önskar mej, som alla andra köpare , ett värmepump  som fungerar med befintlig värmesystem i mitt hus. Att koppla in en pump är ju det enklaste jobbet av det hela - dra nÃ¥gra rör och sladdar enl. tillverkarens anvisningar. Val av fabrikat gör varken av eller till för de flesta kända märken presterar lika.
Det är att välja rätt effekt och  koppla rätt till befintlig värmesystem som är det svÃ¥ra och kräver en kunskap om värmesystem som helhet. Jag fÃ¥r kanske nÃ¥gra förslag av installatören men det är jag som ska välja vilket är bäst för mitt hus.
Har jag kunskaper för att göra ett klokt val idag? Nej. Hänger här i trådarna för att bli lite klokare :).

Kan mitt val påverka att pumpen havererar i förtid? ???
gaia

Utloggad LasseT

  • Kan inte ett skit om vp, men vill lära mig. Kan en del om värme.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Svd: Allt fler värmepumpar havererar
« Svar #215 skrivet: 24 januari 2011, 13:26:11 »
Utifrån min begränsade kunskap så tror jag att man alltid ska ha en ackumulator i systemet som värmepumpen/vedpanna/solfångaren eller vad det nu är jobbar mot och varifrån man shuntar ut värme till systemet. Har man det så bör man kunna ha en relativt enkel värmepump som kan jobba optimalt mot denna.

En annan bra förutsättning är väl att ha radiatorer dimensionerade för låg framledningstemp (max ~45C), har man ett gammalt hus (byggt före ~1960) så är väl det inget problem annars kan man nog få byta en del radiatorer. En injustering av radiatorer (med ett ev. byte av radiatorventiler), borde ligga som en standard punkt i en vp-installation.

För att få varmvatten och inte behöva ha en massa komplicerade vp-styrningar som pressar upp temperaturen så kan man ju bara placera en liten el-vvb i serie med varmvattnet man får ut ifrån ackumulatorn, som toppar detta. Driftkostnaden för att höja vv-temp från ~45-65C är inte så hög så att den förskräcker, däremot förenklar det vp-styrningen högst avsevärt.

Som sagt var, det är utifrån mina begränsade kunskaper om vp, jag har dessutom ingen själv, men det kommer nog en så småningom.
Villa Varm byggt 2005, 1½plan 235m2. 2pers. I Gnesta trakten
Uppvärmt med vattenmantlad pelletskamin ifrån CMG 9kW, ack 750l (med 6kW elpatron med mätning).
FTX Systemair VX700
På tomten finns också en :
"Lagård" på 36m2 tomställd & kall. Egen mätning för detta hus.
Renoverat & isolerat torp på 36m2 där en son bor, värms med Coolix 3.8kW l/l-pump.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Svd: Allt fler värmepumpar havererar
« Svar #216 skrivet: 24 januari 2011, 18:08:47 »
Du vill ha fast kondensering mot en ack då eller?

Utloggad LasseT

  • Kan inte ett skit om vp, men vill lära mig. Kan en del om värme.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Svd: Allt fler värmepumpar havererar
« Svar #217 skrivet: 24 januari 2011, 23:14:30 »
@oraklet,

om det ska vara fast eller flytande vet jag inte (för begränsade kunskaper), men det ska vara enkelt!
Jag kan tänka mig flytande så till vida att det är högre temp till acken när det är varmt och lägre (till en inställbar min temp) när det är kallt för att hålla uppe COP'en.

Allt handlar ju om en kompromiss av installationskostnad/driftskostnad/spetskostnad/bekvämlighet som totalt sett ska hamna på så låg peng per kWh som möjligt
Villa Varm byggt 2005, 1½plan 235m2. 2pers. I Gnesta trakten
Uppvärmt med vattenmantlad pelletskamin ifrån CMG 9kW, ack 750l (med 6kW elpatron med mätning).
FTX Systemair VX700
På tomten finns också en :
"Lagård" på 36m2 tomställd & kall. Egen mätning för detta hus.
Renoverat & isolerat torp på 36m2 där en son bor, värms med Coolix 3.8kW l/l-pump.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Svd: Allt fler värmepumpar havererar
« Svar #218 skrivet: 25 januari 2011, 06:56:51 »
I min värld finns ingen bättre/effektivare/utrymmeseffektivare/prisvärdare lösning är en standard konstruktion typ de som säljs i stöst omfattning idag, med kompressor, VVB och cirkpumpar i en kompakt enhet, typ Nibe 1245, IVT E9 o.s.v.
Om tillverkarna bara satte in riktiga kulventiler i trevägsventilen, och lite mer påkostade tempgivare skulle de vara helt OK, eventuellt med möjlighet att lägga till en volymtank för de som har plats och vill dimensionera för 100% (eller närapå) effekttäckning.

Att krångla till det med shuntar, acktankar, elberedare o.s.v. kommer bara att öka behovet av utrymme, minska COP, och fördyra tillverkning, transporter och installation.
Det enda som blir bättre/billigare med den typen av lösning är som jag ser det eventuella utbyten/reparationer av de separata enheterna.
« Senast ändrad: 25 januari 2011, 06:58:47 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad gaia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Svd: Allt fler värmepumpar havererar
« Svar #219 skrivet: 26 januari 2011, 17:37:38 »

Att krångla till det med shuntar, acktankar, elberedare o.s.v. kommer bara att öka behovet av utrymme, minska COP, och fördyra tillverkning, transporter och installation.
Rickard, det finns mÃ¥nga vedeldare/pelletseldare som gÃ¥r i pumptankar :). Oftast finns ju övannämnda  delar redan pÃ¥ plats och det river man inte sÃ¥ gärna. Acktank med elpatroner har större livslängd än en värmepump.
Ett pannrum i källare behöver inte pyntas med en kompakt modul i kylskÃ¥psdesign sÃ¥ jag kanske klarar mej med enbart en utedel  av L/V pump?
Sitter man i eller planerar ett  standardhus med plats för pump i ett trÃ¥ngt hörn i tvättstugan sÃ¥ är det ju klart att man väljer en kompakt och snyggt lösning men min källare är pÃ¥ 110m2 sÃ¥ ...
gaia

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Svd: Allt fler värmepumpar havererar
« Svar #220 skrivet: 26 januari 2011, 19:18:08 »
COP blir ofta lidande om man kopplar en värmepump mot ett befintligt vedalternativ, men det finns ju tiotals olika dockningslaternativ till olika befintliga system, så att det skulle vara någon brist på alternativ är ju inte sant.
Det jag ville få fram var vad jag anser vara den effektivaste lösningen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad gaia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Svd: Allt fler värmepumpar havererar
« Svar #221 skrivet: 28 januari 2011, 14:55:27 »
jag planerar inte att koppla en pump till  till vedpanna . Jag tänker ersätta ved med pump och använda dom delar som jag redan har  fex  vvb, acktank, cirkpump, elpatroner. Kommer det att försämra COP?
gaia

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Svd: Allt fler värmepumpar havererar
« Svar #222 skrivet: 28 januari 2011, 15:00:03 »
Det gÃ¥r att fixa en jättefin anläggning med dina saker och en VP.  Lycka till med det *vinkar*

Utloggad gaia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Svd: Allt fler värmepumpar havererar
« Svar #223 skrivet: 29 januari 2011, 21:06:18 »
roligt att få veta det :).
gaia

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Svd: Allt fler värmepumpar havererar
« Svar #224 skrivet: 29 januari 2011, 21:16:40 »
Naturligvis går det bygga en bra och effektiv anläggning av det, mitt resonemang är mer generellt, och på marginalen.
Ju större anläggning, ju fler rör, ju fler ventiler, ju fler cirkpumpar, o.s.v. - desto mer energiförluster får man, och detta påverkar COP.
Säg att en kompakt enhet, optimerad för max COP kanske ger ett årsmedel-COP på 3.8, då kanske en anläggning med en massa fristående delar kan ge ett årsmedel-COP på 3.6.
Skillnaderna är inte så stora, men de finns där.

En dåligt projekterad anläggning (med t.ex. fast kondensering och två eller fler cirkpumpar) med de delar du avser använda kan få en årsmedel-COP på långt under 3.0, så se till att projektera det hela ordentligt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!