0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur många år har värmepumpar varit vanliga i villor? Är det 10 eller 20 år?
Oraklet,nu (om jag förstår rätt) så är du installatör & inte den som driver företaget eller säljer pumpar så det kan jag acceptera, men nån på forumet borde kunna svara på :Vad är förväntad avskrivningstid?Vad är förväntad servicekostnad per år?kan man förvänta sig någon större rep. under avskrivningstiden? Vad?Eftersom detta borde vara standardfrågor/svar som ingår i varje seriös offert/kalkyl!!!Vad är förväntad avskrivningstid?Det är en fruktansvärd skillnad på om den förväntas fungera 10 eller 15år! eller ännu längre, och det bör den som säljer anläggningen kunna svara på. Om jag gör en investering på 150' som ska skrivas av på 10 eller 15 år kan stjälpa hela den ekonomiska delen av kalkylen, sen kanske jag ändå väljer en vp av miljöskäl eller nåt annat, men det är en annan sak.Jag har aldrig varit med om nån lite mer komplex teknisk apparat (och det säger ni ju att vp är) som har klarat sig utan service i 10-15år! Om inte annat så borde den väl kontrolleras med x antal års mellanrum för att konstatera om den fungerar som avsett (jämför serviceavtalen som man hade på oljebrännare)? Och detta är väl inte gratis?Kan man förvänta sig någon större rep. under avskrivningstiden? Att döma av försäkringsstatistiken så händer det ju en del och nån form av "snittvärde" borde ni ju veta om? Även om det "bara" är en växelventil per 20 installationer så är det en snittsumma på xx :-/år
@Smurfenså, du räknar inte ett dugg på andrahandsvärde när du köper ny bil??? Du räknar med att köra den tills den är skrotfärdig, ok, och då spelar det ingen roll för dig om den håller 1 eller 15år. Så mycket pengar skulle jag också vilja ha!!!!!
@SmurfenLäste ditt inlägg en gång till. Ville du ha reda på andrahandsvärdet på en vp var inte så jag tolkade inlägget Nä, men totalkostnaden :,v(Och eftersom det var DU som gjorde jämförelsen med en bil, så antar jag att i det fallet (bilen) så är andrahandsvärde intressant Det fantastiska inom bilindustrin är att de kan tala om den FÖRVÄNTADE totalkostnaden för t.ex. Volvo V70 under 10.000mil inkl service & normala utbyten av slitagedelar. Gissa vad taxi-killarna tittar på när de köper bil?