0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
Lasse T Ett objekts avskrivningstid är efter dom förutsättningar som dom installeras mot. Gör du och jag rätt i projekteringen och skapar dom förutsättningarna som behövs bör vi få mer än 70 000 timmars drift ur kompressorn , visst någon slitage del kan vi behöva byta men det är som i alla installtioner med rörliga delar , cocacola
Ok,ska vi ta lite slutsatser och kanske avsluta denna diskussion??- Ingen kan tala om ifall din anläggningen kommer att fungera när det blir kallt, förutsättningarna varierar alldeles för mycket.manställningar av de svar & inlägg som finns på denna tråd, så skjut inte budbäraren
Tyvärr,jag tröttnade nu!Tråden handlar om " Allt fler värmepumpar havererar"jag försöker föra en seriös diskussion om varför så många kunder är de facto missnöjda (att sedan kanske majoriteten av alla anläggningar fungerar är iofs bra) och att en del av förklaringen kan vara - dåliga maskiner- dåliga installationer- glädjekalkylerSom svar på mina frågor på punkterna 2 & 3 så får jag ständigt undanflykter eller goddag yxskaft svar. I i stort sett alla inlägg kring installationer och dimensionering så har jag fått reda på hur komplext det hela är och att inga kunder är ändå beredda att betala, sen kommer " Och det är inte svårt att justera in systemet om det skulle vara "dåligt". Nähä ?? Och varför byts de då ut på försäkringstagarnas bekostnad???När jag börjar fråga om totalkostnad och avskrivningstider så ifrågasätts varför! Och om jag räknar totalkostnad när jag köper ett kylskåp??Och sen helt plötsligt så kommer "Avskrivnings/återbetalningstid finns med i alla kalkyler som görs med tillverkarnas kalkylprogram." Va det så j...a svårt att skriva? Och om det nu är så att det finns i alla dessa kalkyler, är det då så svårt att klämma ur sig den förväntade livslängden eftersom det är (ungefär) samma sak.Nån som funderar på varför vissa jämför vp-installatörer med hästhandel?? Och jag hoppas att ingen här tar åt sig personligen för det är inte er jag blir f......d på, utan den allmänna inställningen till en investering på 60-250.000:-Min allmänna inställning är- vp är bra- vp är troligen bra för miljön- vp är överskattat (det är inte svaret på jungfruns bön)- vp är i många fall lönsamt- vp-installationer görs väldigt ofta mer komplicerade än nödvändigt (spetslast från annat håll är inte fel utan ska vägas in i totalkostnaden)- vp-installatörer kan alltför ofta väldigt lite om värmesystem i allmänhet och känns mer som rörmontörer- vp-installatörer säljer allt för ofta hellre "sin pryl" än det som passar kunden- alldeles för få vp-installationer går att mäta- åt h...e för många installationer uppfyller inte det man förespeglat kunden- åt h....e för många kunder är missnöjda!Det finns världens potential för seriösa installatörer, men försvara inte & bortförklara inte att så många kunder är missnöjda, gör nåt åt det istället!!!Tänk när kunderna börjar skriva om er på olika rekommendationssiter istället, "jag anlitade Oraklet, han var inte billigast men han levererade en anläggning som med råge uppfyllde det ha sa", det borde vara målet för er!@cola,verklig livslängd är inte samma sak som förväntad livslängd eller avskrivningstid, sluta dumma dig nu! Om nånting håller längre än förväntat/avskrivningstiden kan det räknas som ett plus men är inget som finns i den ekonomiska kalkylen. Gjutjärnspannorna hade en förväntad livstid på 30år, gick de sönder fortare så var det en förlust som fick tas som en nyinvestering (alltså inte i driftbudgeten) höll de längre så var det ett plus men ett utbyte kunde ändå motiveras med att det kommit mer ekonomiska lösningar.Att fungera betyder nåt så enkelt som att uppfylla den funktion som den levererades för! -OM den sades ha en års-cop på 3 och levererar det så funkar den-OM den sades kunna täcka hela effektbehovet (och därmed energibehovet) till -? och gör det så funkar den-OM den sades leverera ett cop på över 1 ned till -?? och gör det så funkar den-OM det behövs spetslast p.g.a exceptionell vinter så är det inga problem eftersom det har du redovisat i ovanstående Jag kommer inte att svara på några mer inlägg i denna tråd (men säkert i andra) eftersom jag tycker att det börjar spåra ur nu.