0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad har du provat för fläkt? Man behöver flytta ganska mycket luft för att komma upp i märkbar överförd energimängd.
Citat från: ses skrivet 30 november 2010, 06:38:04Så dåliga är de inte. Diffen har alltid funnits, är som från början, däremot har jag tvingats öka graderna på fjärren, i jämförelse med samma utetemp vid tidigare år. Lite slarvigt uttryckt, så har verkningsgraden försämrats. Nä, det här är än så länge en förlustaffär, pris kontra sparad kWh. Men, hittade visitkortet till en tekniker. Han får kolla upp pumparna.Jag har för mig att det fanns en bra beskrivning av lagerbyte, tänker göra det själv. Tar gärna emot en länk, så slipper jag göra egna misstag. Har också läst att en del köpt keramiska lager på Biltema. Hur har det gått? Biltemas kvalité är minst sagt variabel. Jag hade gjort rent värmeväxlarna i innerdelarna, där har du förmodligen källan till den lägre verkningsgraden. Först dammsugare, sedan blås rent försiktigt med tryckluft. Dåliga lager betyder inte att de rullar nämnvärt tyngre.MVH/Gano
Så dåliga är de inte. Diffen har alltid funnits, är som från början, däremot har jag tvingats öka graderna på fjärren, i jämförelse med samma utetemp vid tidigare år. Lite slarvigt uttryckt, så har verkningsgraden försämrats. Nä, det här är än så länge en förlustaffär, pris kontra sparad kWh. Men, hittade visitkortet till en tekniker. Han får kolla upp pumparna.Jag har för mig att det fanns en bra beskrivning av lagerbyte, tänker göra det själv. Tar gärna emot en länk, så slipper jag göra egna misstag. Har också läst att en del köpt keramiska lager på Biltema. Hur har det gått? Biltemas kvalité är minst sagt variabel.
Citat från: Raffen skrivet 01 december 2010, 14:09:05Citat från: purjo__ skrivet 01 december 2010, 13:53:13Citat från: Raffen skrivet 01 december 2010, 13:48:23Ja den här Pax värmeförflyttaren 250 flyttar väl i allra bästa fall ca 90 m3 luft/timma så det går åt ett antal sådana om man vill uppnå lite resultat iof. Mvh Raffen.Vad hade/har du för kapacitet på fläktarna i ditt värmeflyttarbygge?Hej Purjo! Jag tror att maxkapaciteten friblåsande var ca 975 m3 luft/timma för fläkten, och jag körde den då på knappt halvfart eller ca 400-450 m3/timma. Mvh Raffen.Intressant RaffenFläktar är mitt liv.Vad är det för fläkt du har watt lite fakta vore trevligt. 270 liter per sekund..inte så illa låter inte den en hel del...? Även vid halvfart?Varför köper man en fläkt som pumpar på så mycket och kör den sen på halvfart?Antar att det är en sån där som sitter på spirorör eller?Typ:
Citat från: purjo__ skrivet 01 december 2010, 13:53:13Citat från: Raffen skrivet 01 december 2010, 13:48:23Ja den här Pax värmeförflyttaren 250 flyttar väl i allra bästa fall ca 90 m3 luft/timma så det går åt ett antal sådana om man vill uppnå lite resultat iof. Mvh Raffen.Vad hade/har du för kapacitet på fläktarna i ditt värmeflyttarbygge?Hej Purjo! Jag tror att maxkapaciteten friblåsande var ca 975 m3 luft/timma för fläkten, och jag körde den då på knappt halvfart eller ca 400-450 m3/timma. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 01 december 2010, 13:48:23Ja den här Pax värmeförflyttaren 250 flyttar väl i allra bästa fall ca 90 m3 luft/timma så det går åt ett antal sådana om man vill uppnå lite resultat iof. Mvh Raffen.Vad hade/har du för kapacitet på fläktarna i ditt värmeflyttarbygge?
Ja den här Pax värmeförflyttaren 250 flyttar väl i allra bästa fall ca 90 m3 luft/timma så det går åt ett antal sådana om man vill uppnå lite resultat iof. Mvh Raffen.
Jag tror att du har missförstått tekniken???Man måste flytta luften från rum till rum genom ett hål i väggen så långt borta från VP som möjligt exvis i hörn.Det går alltså inte att sätta en stor byggfläkt som skall blåsa genom huset, och tro att det hjälper MVH/Fidusen
Citat från: BosseBus skrivet 01 december 2010, 15:50:29Citat från: Raffen skrivet 01 december 2010, 14:09:05Citat från: purjo__ skrivet 01 december 2010, 13:53:13Citat från: Raffen skrivet 01 december 2010, 13:48:23Ja den här Pax värmeförflyttaren 250 flyttar väl i allra bästa fall ca 90 m3 luft/timma så det går åt ett antal sådana om man vill uppnå lite resultat iof. Mvh Raffen.Vad hade/har du för kapacitet på fläktarna i ditt värmeflyttarbygge?Hej Purjo! Jag tror att maxkapaciteten friblåsande var ca 975 m3 luft/timma för fläkten, och jag körde den då på knappt halvfart eller ca 400-450 m3/timma. Mvh Raffen.Intressant RaffenFläktar är mitt liv.Vad är det för fläkt du har watt lite fakta vore trevligt. 270 liter per sekund..inte så illa låter inte den en hel del...? Även vid halvfart?Varför köper man en fläkt som pumpar på så mycket och kör den sen på halvfart?Antar att det är en sån där som sitter på spirorör eller?Typ:Hej Bossebus! Här kan du läsa lite om mitt värmeförflyttarprojekt om du vill: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=20540.msg201351#msg201351Jag har då en kanalfläkt som heter Östbergs kanalfläkt 160 C och den var visst på 972 m3 luft/timma, jag köpte den på Soliduct vid det tillfället men de försvann en tid efteråt, idag finns istället där en motsvarande som heter Kanalfläkt 200B och den har ett max luftflöde på 270l/s (974m³/h), men då måste man gå upp till 200 mm spirorör förstås. Anledningen till att jag valde så stora rör som fick plats med i utrymmet ned till källaren (160 mm spiro) och en fläkt med stor kapacitet var just därför att man skall kunna köra fläkten på ca halvfart mest pga ljudnivån, detta eftersom när min fläkt gick för fullt så lät det nästan som ett reaplan i utblåsventilerna, men på halvfart var det inga bekymmer alls med ljudet trots att jag inte hade satt dit några ljuddämpare. Mvh Raffen.
I mitt fall, inget vetenskapligt, bara en jämförelse typ före/efter lagerbyte så fick jag bättre värmespridning i bostaden, likadant hos svågern i Katrineholm, vi hade rent mellan lamellerna och filtret bägge två. Våra lager var förmodligen så dåliga att fläktens fart bromsades av dem.
Tack för info Raffen.Är det bättre menar du att köpa stor fläkt och köra den sakta än en lagom?för ljudet skull alltså?Kör du med detta system nu? MvH BB
Citat från: BosseBus skrivet 01 december 2010, 17:45:29Tack för info Raffen.Är det bättre menar du att köpa stor fläkt och köra den sakta än en lagom?för ljudet skull alltså?Kör du med detta system nu? MvH BBHej Bossebus! Ja skall man ha värmeförflyttare så skall man ha rejäla don annars kan det kvitta, och anledningen till rejäla don inkl kanalfläkt är att man då har riktig kapacitet att flytta luft inkl ljudnivån på det hela. Man kan räkna med att det behövs minst ca 400-500 m3 luft/timma om man skall få ett bra resultat, och en ev kanalfläkt bör kunna gå på ca halvfart för att man skall kunna få en ljudnivå som är acceptabel.Nej jag använder inte min fina värmeförflyttare längre pga att jag investerade i ytterligare 1 st pump uppe i bostadsvåningen under våren 2008 och då behövdes den inte längre, den används numera endast som ett rekorderligt friskluftsintag utifrån och in till källaren i huset.Till Ses: Självklart så är alla luftkanaler och kanalfläkten väl isolerade uppe på kallvinden, annars kan man inte flytta varmluft med dem naturligtvis. Jag tog bilderna när jag hade hängt upp alltihop för att visa hur det såg ut utan isolering, så isolerade gjorde jag efteråt givetvis. Mvh Raffen.
Nu har du fel igen Raffen. Det var 1981
Citat från: purjo__ skrivet 30 november 2010, 15:47:48Nu har du fel igen Raffen. Det var 1981 Hej Purjo! Nej det vet du väl att jag aldrig har fel. Var har du fått det ifrån förresten att det skulle ha varit 1981?? Mvh Raffen.