0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad jag funderar på är mediat. I en bil fungerar ju inte ac´n om media fattas. Hur det blir i L/L känner jag inte till.
Köpte för 5 år sedan Panasonic CUXE9CKE/CSXE9CKE, 2 st. Visst har jag "sparat" om man utelämnar inköpskostnaden. Jag fick från direktverkande el. Värmemiljön försvann däremot omg med pumparna. Vid, som nu, -11C skiljer det ca 2C från den ena till den andra ändan. Suterränghus, med en 1 pump/våning, monterad på gaveln. Rätt eller fel, fanns inga andra möjligheter. I övervåningen, i pumprummet, har jag nu 16,8C med pumpen ställd på 20C. Att öka är snudd på meningslöst. Till viss del är "kylan" förståeligt, eftersom den avfrostar för det mesta. Inte många driftsminuter/tim. Dessutom låter innerdelarna som motorprovningen på Arlanda. Kom redan efter något år.Jag har ringt ett flertal ggr till en ledande grossist, som nog också kallar sig generalagent. Standardsvaret är "Å fy fan". Det har jag ju blivit mycket klokare av. Däremot har jag förstått att avfrostningstiden är "normal".Träffade en kille där bl.a. värmepumpar ingår i hans yrke. Berättade att jag aldrig gjort betald service. Har själv rengjort alla flänsar med smutslösande medel. Enligt hans åsikt fanns ingen anledning till service när grejerna fungerar, bara ett sätt att tjäna pengar. Vad jag funderar på är mediat. I en bil fungerar ju inte ac´n om media fattas. Hur det blir i L/L känner jag inte till.Vi betalade 39,900sek för 2 enheter, och har sparat ca 6000kr/år i elkostnad. Vi har en inomhusmiljö som är bedrövlig, så vi ser inte någon som helst vits med inköpet. Min fråga är om ärrade veteraner ser något fel i min berättelse, eller om L/L inte är bättre än så här. I så fall återgår jag till min direktverkande el.Tack, om ni orkade läsa hit.MvhSesPS. Just nu -11,7C, pump ställd på +22, utblåsningsluft 49,6C.DS
Om det är fläkten i innerdelen som väsnas....på en Panasonic, så är det lagerfel, no discussion! (Du kan kolla hur ljudet förändras när du ändrar fläkthastigheten).Även vissa modeller av Toshiba har haft samma felaktiga fläktmotorer/lager från Panasonic.Men det kan naturligtvis finnas flera fel, tex gasläcka.
Att det är lagerfel har jag konstaterat för flera år sedan, men jag har bara vänt upp det lite döva örat när jag sover. Men det är ju ett sekundärt problem för oss. Pumparna har räckt till, även om det varit diff på temp i huset. Det är inget som varit från början.