Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Slänga ut pumparna?  (läst 21386 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ses

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
Slänga ut pumparna?
« skrivet: 29 november 2010, 08:47:16 »
Köpte för 5 år sedan Panasonic CUXE9CKE/CSXE9CKE, 2 st. Visst har jag "sparat" om man utelämnar inköpskostnaden. Jag fick från direktverkande el. Värmemiljön försvann däremot omg med pumparna. Vid, som nu, -11C skiljer det ca 2C från den ena till den andra ändan. Suterränghus, med en 1 pump/våning, monterad på gaveln. Rätt eller fel, fanns inga andra möjligheter. I övervåningen, i pumprummet, har jag nu 16,8C med pumpen ställd på 20C. Att öka är snudd på meningslöst. Till viss del är "kylan" förståeligt, eftersom den avfrostar för det mesta. Inte många driftsminuter/tim. Dessutom låter innerdelarna som motorprovningen på Arlanda. Kom redan efter något år.
Jag har ringt ett flertal ggr till en ledande grossist, som nog också kallar sig generalagent. Standardsvaret är "Å fy fan". Det har jag ju blivit mycket klokare av. Däremot har jag förstått att avfrostningstiden är "normal".
Träffade en kille där bl.a. värmepumpar ingår i hans yrke. Berättade att jag aldrig gjort betald service. Har själv rengjort alla flänsar med smutslösande medel. Enligt hans åsikt fanns ingen anledning till service när grejerna fungerar, bara ett sätt att tjäna pengar. Vad jag funderar på är mediat. I en bil fungerar ju inte ac´n om media fattas. Hur det blir i L/L känner jag inte till.

Vi betalade 39,900sek för 2 enheter, och har sparat ca 6000kr/år i elkostnad. Vi har en inomhusmiljö som är bedrövlig, så vi ser inte någon som helst vits med inköpet.

Min fråga är om ärrade veteraner ser något fel i min berättelse, eller om L/L inte är bättre än så här. I så fall återgår jag till min direktverkande el.

Tack, om ni orkade läsa hit.

Mvh

Ses

PS. Just nu -11,7C, pump ställd på +22, utblåsningsluft 49,6C.DS
« Senast ändrad: 29 november 2010, 09:26:53 av ses »

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Slänga ut pumparna?
« Svar #1 skrivet: 29 november 2010, 10:29:00 »
Är rädd för....
att det inte är mycket bättre än så.

Du betalade mycket för två små pumpar, som är behäftade med konstruktionsfel. Dessutom verkar din pump på övervåningen kanske litet klen. (kolla rimfrostband på baksidan vid avfrostning). Tillsammans räcker dom nog inte att värma huset under -10 ºC.

Vet inte hu öppen planlösning du har, men för att få en bra värmekomfort verkar det som du måste stötta med el-elementen, iallafall när det är rejält kallt.

Betalade själv 24.000 (inkl det VP-avdrag som fanns då) för motsvarande två pumpar för 4-5 år sedan, så pengarna är väl tillbaka, men inte mycket mer. Håller dom 10 år (utan reparationer eller service) så kan det vara en god affär.

Många medlemmar på forumet säger att dom tjänar in investeringen på LL pumpar på cirka 3 år. Nyare LL av några fabrikat är möjligen litet mer effektiva än Pana, tex vid avfrostning och del-last.

Mina E9DKE har två konstruktionsfel. Dels slits innefläktarnas lager i förtid, och fläktbullret ökar rejält. Dels kan en fjäder i kompressorn gå av (H16). Det första felet har jag fått åtgärdat genom lagerbyte på garantin, det andra felet har inträffat på en pump, där jag fick utedelen bytt på garantin.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad ses

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Slänga ut pumparna?
« Svar #2 skrivet: 29 november 2010, 11:37:20 »
Köpte av Luftmiljögruppen, som varit mer eller mindre oanträffbar tekniskt. Säljaren påstod att pumparna lätt skulle räcka till 2*100 m2. Jag har den dyrare kompressorn, så mycket vet jag, dvs inte den som blev omskriven. Har sett att någon fick lager utbytta på garantin, men då måste man ju kunna nå företaget. Det var nog många skojare i början när det blev populärt. Kanske inte företagen, men väl säljarna. Den jag rådgjort med jobbar på YIT, så han borde väl veta vad han pratar om. Men frågan om media återstår. Tyvärr har jag inte träffat killen på YIT igen, för han var villig att hjälpa till privat.

Är visst för stressad, men även här måste jag göra ett tillägg. Upplever att avfrostningstiden ökat.
« Senast ändrad: 29 november 2010, 13:20:02 av ses »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Slänga ut pumparna?
« Svar #3 skrivet: 29 november 2010, 16:02:16 »
Vad jag funderar på är mediat. I en bil fungerar ju inte ac´n om media fattas. Hur det blir i L/L känner jag inte till.

Inget kylmedia = ingen värme. Lite kylmedia = dålig värme. Kolla hur det ser ut på förångaren (kylelementet på utedelen) när pumpen går. Det skall byggas på frost jämnt över hela ytan på den.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ses

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Slänga ut pumparna?
« Svar #4 skrivet: 29 november 2010, 17:00:13 »
Skall försöka hitta visitkortet till YIT-grabben. Är ju enkelt att kolla mediat. Nu verkade iofs utblåsningsvärmen vara ok, enl andra trådar. Om allt är ok, så får man ju köpa läget. Eller så var det så här dåligt även förra vintern, minnet kan vara kort.

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Slänga ut pumparna?
« Svar #5 skrivet: 29 november 2010, 17:07:14 »
Tänk på att vi i många delar av landet har Januari temperatur just nu så jämför med en månad som har samma snittemp som denna om du ska kolla år till år.

Utloggad ses

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Slänga ut pumparna?
« Svar #6 skrivet: 29 november 2010, 20:31:03 »
Jämför bara med innetemp, inte förbrukning. Helt klart kallare inomhus vid motsv temp förra året. Svårt, det är ju subjektivt.

Utloggad Red Baron

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Slänga ut pumparna?
« Svar #7 skrivet: 29 november 2010, 20:38:12 »
Hoj!

Har aldrig haft med Panasonic att göra, om vi nu bortser från de kompisar etc. som har detta märke och för det mesta verkar tämligen nöjda.

Men beskrivning på det ljud som dina bägge pumpar uppvisar och att de avfrostar titt som tätt och dessutom ger dålig värme, är en beskrivning som jag känner igen från vår numera kasserade Toshiba RAS 13 YKV. Denna lät som sen lastbil på tomgång, avfrostade ungefär var 15e minut och gav mycket lite värme tillbaka. Vi hade inte vett nog att förstå att felet låg i för lite eller knappt någon gas i utedelen.

När vi fått service inkl. ny gas blev pumen mycket trevligare igen, dock inte som ny, vilket så här i efterhand får mig att misstänka att inte tillräckligt med gas fylldes på vid servicen.

Men detta är nu preskriberat.

Så be någon kontrollera hur mycket media som egentligen finns kvar. Då har du i alla fall uteslutet en möjlig felkälla.

Red Baron  8)
Bor i tvåplans kåk byggd 1974 av SIAB = lite eller ingen isolering i väggarna, tyvärr. Två-glas fönster som är otäta runt om, men tycker att det är för dyrt att byta till bättre... Kan ju diskuteras. Har haft VP från Toshiba sedan 2002, först en RAS 13 YKV-E från V U och nu en RAS SKVP-16-ND. Annars består uppvärmning medelst el-radiatorer och olje-dito i några rum. Förbrukade innan VP ca.25000kw/år. Ligger lägre nu, vet dock inte exakt hur mycket. Kostar vad det kostar med uppvärmning och anser att komfort går före priset. Vem vill frivilligt frysa i detta kalla land???

Utloggad ses

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Slänga ut pumparna?
« Svar #8 skrivet: 29 november 2010, 21:03:02 »
Känner mig mer stärkt i mina misstankar. Skall be någon att kolla upp det. Precis, då är åtminstone en felkälla avbetad.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Slänga ut pumparna?
« Svar #9 skrivet: 29 november 2010, 21:13:13 »
Om det är fläkten i innerdelen som väsnas....

på en Panasonic, så är det lagerfel, no discussion! (Du kan kolla hur ljudet förändras när du ändrar fläkthastigheten).

Även vissa modeller av Toshiba har haft samma felaktiga fläktmotorer/lager från Panasonic.

Men det kan naturligtvis finnas flera fel, tex gasläcka.
« Senast ändrad: 29 november 2010, 21:16:06 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
SV: Slänga ut pumparna?
« Svar #10 skrivet: 29 november 2010, 21:41:13 »
Köpte för 5 år sedan Panasonic CUXE9CKE/CSXE9CKE, 2 st. Visst har jag "sparat" om man utelämnar inköpskostnaden. Jag fick från direktverkande el. Värmemiljön försvann däremot omg med pumparna. Vid, som nu, -11C skiljer det ca 2C från den ena till den andra ändan. Suterränghus, med en 1 pump/våning, monterad på gaveln. Rätt eller fel, fanns inga andra möjligheter. I övervåningen, i pumprummet, har jag nu 16,8C med pumpen ställd på 20C. Att öka är snudd på meningslöst. Till viss del är "kylan" förståeligt, eftersom den avfrostar för det mesta. Inte många driftsminuter/tim. Dessutom låter innerdelarna som motorprovningen på Arlanda. Kom redan efter något år.
Jag har ringt ett flertal ggr till en ledande grossist, som nog också kallar sig generalagent. Standardsvaret är "Å fy fan". Det har jag ju blivit mycket klokare av. Däremot har jag förstått att avfrostningstiden är "normal".
Träffade en kille där bl.a. värmepumpar ingår i hans yrke. Berättade att jag aldrig gjort betald service. Har själv rengjort alla flänsar med smutslösande medel. Enligt hans åsikt fanns ingen anledning till service när grejerna fungerar, bara ett sätt att tjäna pengar. Vad jag funderar på är mediat. I en bil fungerar ju inte ac´n om media fattas. Hur det blir i L/L känner jag inte till.

Vi betalade 39,900sek för 2 enheter, och har sparat ca 6000kr/år i elkostnad. Vi har en inomhusmiljö som är bedrövlig, så vi ser inte någon som helst vits med inköpet.

Min fråga är om ärrade veteraner ser något fel i min berättelse, eller om L/L inte är bättre än så här. I så fall återgår jag till min direktverkande el.

Tack, om ni orkade läsa hit.

Mvh

Ses

PS. Just nu -11,7C, pump ställd på +22, utblåsningsluft 49,6C.DS
Det är nog sällsynt att man klarar hela huset på luftvärmepumpar. Så jag råder dig till att slå på elementen igen så får du varmt, du kommer ändå spara pengar då pumparna hjälper till så gott dom kan....

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Slänga ut pumparna?
« Svar #11 skrivet: 29 november 2010, 22:48:58 »
Om det är fläkten i innerdelen som väsnas....

på en Panasonic, så är det lagerfel, no discussion! (Du kan kolla hur ljudet förändras när du ändrar fläkthastigheten).

Även vissa modeller av Toshiba har haft samma felaktiga fläktmotorer/lager från Panasonic.

Men det kan naturligtvis finnas flera fel, tex gasläcka.

Och vissa modeller av IVT och vissa modeller Fujitsu och vissa modeller Sanyo :)
Öppnat masvis med pumpar och mötts av panasonic f.motorer, tydligen en av världens största tillverkare.

Utloggad ses

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Slänga ut pumparna?
« Svar #12 skrivet: 30 november 2010, 05:33:46 »
Att det är lagerfel har jag konstaterat för flera år sedan, men jag har bara vänt upp det lite döva örat när jag sover. Men det är ju ett sekundärt problem för oss.
Pumparna har räckt till, även om det varit diff på temp i huset. Det är inget som varit från början. Sen är det en fråga hur varmt man vill ha. Vi vill inte ha varmare än +18 i huset, +16 när man sover. Vi har väl bra blodcirkulation, smile. Nädå, nog har de räckt, men något har hänt. Kallraset vid avfrostning har iofs alltid varit ett stort minus. Tyvärr måste de flesta av våra eltermostater o smällande element bytas ut, om man skall stötta pumparna.
När vi satte in pumparna, installerade i stort sett varendra granne bergvärme. Visst kan grundvattnet sina om många borrar på samma ställe, men eftersom huset inte hade vattenradiatorer avstod vi. Det hade nog varit värt det med facit i hand. Borrhålet kostade 24000sek för 5 år sedan, påstods vara billigt. Jag hade grossistpriser på all hårdvara + installationsbehörighet i huset. För att inte tala om andrahandsvärdet på huset.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Slänga ut pumparna?
« Svar #13 skrivet: 30 november 2010, 05:58:26 »
Att det är lagerfel har jag konstaterat för flera år sedan, men jag har bara vänt upp det lite döva örat när jag sover. Men det är ju ett sekundärt problem för oss.
Pumparna har räckt till, även om det varit diff på temp i huset. Det är inget som varit från början.

Bidrar inte dåliga lager i inomhusdelen att det blir sämre luftflöde från inomhusdelen, fläkten snurrar väl saktare med dåliga lager vilket förmodligen bidrar till den ökade difftempen i huset?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad ses

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Slänga ut pumparna?
« Svar #14 skrivet: 30 november 2010, 06:38:04 »
Så dåliga är de inte. Diffen har alltid funnits, är som från början, däremot har jag tvingats öka graderna på fjärren, i jämförelse med samma utetemp vid tidigare år. Lite slarvigt uttryckt, så har verkningsgraden försämrats. Nä, det här är än så länge en förlustaffär, pris kontra sparad kWh. Men, hittade visitkortet till en tekniker. Han får kolla upp pumparna.
Jag har för mig att det fanns en bra beskrivning av lagerbyte, tänker göra det själv. Tar gärna emot en länk, så slipper jag göra egna misstag. Har också läst att en del köpt keramiska lager på Biltema. Hur har det gått? Biltemas kvalité är minst sagt variabel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!