0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejTyvärr går det inte riktigt att läsa ut vad huset drar och sedan översätta det direkt på en LL-värmepump. Det beror på att radiatorerna som sitter under fönstren kommer att ge mer värmeförluster från huset än vad en mer centralt belägen punktformig värmekälla ger. Ökad temp vid fönstret och mot väggen under fönstret ger ökade värmeförluster. Jag försökte räkna ut detta och fann att det borde röra sig om 70-100W per kvadratmeter fönster vid -15 grader.Pratar vi om RAS13 Polar-1 ? Jag skulle tippa att den ger strax över 3 kW.MVH/Gano
... monterar man in en luftvärmepump kontra vattenburen bergvärme "med element" så har man med luftvärmepumpen 1kw försprång i genomsnitt(vid -15) innan man överhuvudtaget bör starta en jämförelse..Nu sprang jag iväg i andra banor.=)Dogge
Citat från: thpagu skrivet 16 december 2010, 14:38:31Hejsan!Så länge det inte FINNS ett oberoende institut som klarar av att mäta upp den effekten så är det tillverkarens mätningar som gäller.Diagrammet kommer inte från tillverkaren.MVH/Gano
Hejsan!Så länge det inte FINNS ett oberoende institut som klarar av att mäta upp den effekten så är det tillverkarens mätningar som gäller.
Citat från: Gano skrivet 16 december 2010, 15:53:48Citat från: thpagu skrivet 16 december 2010, 14:38:31Hejsan!Så länge det inte FINNS ett oberoende institut som klarar av att mäta upp den effekten så är det tillverkarens mätningar som gäller.Diagrammet kommer inte från tillverkaren.MVH/GanoInte det???
Provar med ett inlägg i trådens ordinarie riktning.FD35, Ute -26 ºC, In 20,8 ºC, Ut 39,5 ºC , högsta fläkthastighet, rena filter, 13m rör.Edit: Den klättrade upp lite till, Ut 43 ºC med samma intemp när jag passerade lite senare(har satt en inne ute termometer på väggen ovanför pumpen med utegivaren hela tiden inne i vingen).Ganska nöjd med dom värdena, kommer dock inte att klara 127 dåligt isolerade kvadratmeter i längden i dessa temperaturer. / Lyckan