0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
HejHar nu gjort en rad tester med olika körsätt,det jag hittils kan utläsa är att sen jag öppnade 3st rätt stora radiatorer,där värmen dras fullt igenom så har mina problem försvunnit.Anl.har ej "fryst" eller stoppats onaturligt någongång sen igår kväll.Radiatorerna jag öppnade är ca 1,6m långa,0,6m höga dubbla.Allt har mao funkat perfekt,hoppas det fortsätter så.Vad det gäller att elpatronerna hoppade in,vet jag inget om men har en teori som jag ska ta med CanVac.Växelventilen byts mao inte ännu,väntar ett tag till.//Thommy Johansson
Nu har ni en egen tavla. tomte::
Citat från: Rickard skrivet 28 november 2010, 14:02:45Nu har ni en egen tavla. tomte::Man tackar och bockar!!Trevlig julklapp så här första advent!/Raptor
Tjenare alla MitsubishiägareHar haft min pump sen i maj och varit nyfiken på hur den kommer funka när kylan kommer. Har nu haft det första dygnet med ihållande kyla och snö, har varit nyfiken på förbrukning och jag tänkte kolla med er om min förbrukning låter rimlig. Det har senaste dygnet varit mellan konstant ungefär 7 till 8 minus. Huset jag värmer upp är tegelhus från -73 enplans med inredd källare, uppvärmd till stor del. Det är på 108+108 kvadrat och jag har underhållsvärme i garaget på 35 kvadrat. Har ungefär 21 grader inne och pumpen är en Zubadan.Förbrukningen för det senaste dygnet är lite drygt 100 kwh.Tycker spontant att det låter lite högt men det kanske är normalt.
Citat från: frj_79 skrivet 26 november 2010, 20:38:14Ansluter mig till den här tråden med, då jag har lite funderingar.Installerade den omnämnda anläggningen sent i somras. Första riktiga kylan börjar komma nu, och jag har reagerat på en sak: Utetemperaturen ligger nu på c:a -10 och vid vv-produktion (ställd på 44/49 start/stopp) så stänger pumpen av sig efter redan ett par minuter o går över på elpatron.När den når stopptemp så startar pumpen o producerar värme till huset igen.Är detta normalt?Har ej upplevt detta någon gång förut, utan först nu när tempen börjar sjunka under-5 ute.Har nu följt upp detta lite mer.Det verkar som att pumpen stänger av sig o går över på elpatron när det är c:a 55 graders diff mellan returtemp och utetemp.Igår låg utetempen mellan 8-10 minusgrader, o när jag ställde vv-produktion på 40/45 så producera den med pumpen hela vägen, men ställde jag 45/50 gick den ganska omeldebart över på elpatron.Inatt blev det väderomslag med 3dm nysnö på morgonen o utetempen ute är nu på -1. Testede på nytt att ställa upp vv till 45/50 o nu kör vp hela vägen till 50 utan att gå över på elpatron.Så åter igen, ska det va så?
Ansluter mig till den här tråden med, då jag har lite funderingar.Installerade den omnämnda anläggningen sent i somras. Första riktiga kylan börjar komma nu, och jag har reagerat på en sak: Utetemperaturen ligger nu på c:a -10 och vid vv-produktion (ställd på 44/49 start/stopp) så stänger pumpen av sig efter redan ett par minuter o går över på elpatron.När den når stopptemp så startar pumpen o producerar värme till huset igen.Är detta normalt?Har ej upplevt detta någon gång förut, utan först nu när tempen börjar sjunka under-5 ute.
Låter konstigt att den gör så, har inte reagerat att min gör så men måste följa med och se ifall den gör likadant. Vad har du annars för inställningar på vv produktion, värme och elpatrontillskott?På min kör jag med -15C för vv, -20C för värme och fördröjning av elpatron 60min.Citat från: frj_79 skrivet 28 november 2010, 08:45:03Citat från: frj_79 skrivet 26 november 2010, 20:38:14Ansluter mig till den här tråden med, då jag har lite funderingar.Installerade den omnämnda anläggningen sent i somras. Första riktiga kylan börjar komma nu, och jag har reagerat på en sak: Utetemperaturen ligger nu på c:a -10 och vid vv-produktion (ställd på 44/49 start/stopp) så stänger pumpen av sig efter redan ett par minuter o går över på elpatron.När den når stopptemp så startar pumpen o producerar värme till huset igen.Är detta normalt?Har ej upplevt detta någon gång förut, utan först nu när tempen börjar sjunka under-5 ute.Har nu följt upp detta lite mer.Det verkar som att pumpen stänger av sig o går över på elpatron när det är c:a 55 graders diff mellan returtemp och utetemp.Igår låg utetempen mellan 8-10 minusgrader, o när jag ställde vv-produktion på 40/45 så producera den med pumpen hela vägen, men ställde jag 45/50 gick den ganska omeldebart över på elpatron.Inatt blev det väderomslag med 3dm nysnö på morgonen o utetempen ute är nu på -1. Testede på nytt att ställa upp vv till 45/50 o nu kör vp hela vägen till 50 utan att gå över på elpatron.Så åter igen, ska det va så?