0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
tjabba...är det modellen med vatten mellan inne och utedel?är inte bekant med modell betekningen.//Thommy J
tjabba tjena hallå,visst får du vara med. ThumbsupS3 är väl kommunikationsledningen,tänkte att min räknare skulle anslutas där,men antar att man måste leta upp något relä.Har du någon idé Raptor?//Thommy Johansson
Mitsubishi PUHZ W85 VHANu har jag spanat lite vad min pump har dragit på ett dygn,snitt 2,1kw i timmen tot ca 50 kW på ett dygn, temp mellan 0 till -2 under detta dygnet och uppvärmd yta ca 290 kvm 1 1/2 plans + källare huset byggt 1970.Har en tank på 500 liter som laddas där det uppvärmda vattnet från värmepumpen går in ca 50 cm från toppen på tanken och tas ut ca 30 cm från botten, men det jag upplever är att cirk pumpen till vp drar ner det uppvärmda vattnet mot botten på tanken så det ca 50 gradiga vattnet från vp endast blir ca 44-45 grader till framledning rad.Här får nog byggas om så det uppvärmda vattnet från vp:n trycks in i toppen på tanken alt direkt på framledning radkrets.för att kunna få så varmt vatten som möjligt då värmekurvan ökar med sjunkande temp.nån som kanske har nån alternativ ide?
Citat från: tjabba skrivet 23 november 2010, 19:30:42Mitsubishi PUHZ W85 VHANu har jag spanat lite vad min pump har dragit på ett dygn,snitt 2,1kw i timmen tot ca 50 kW på ett dygn, temp mellan 0 till -2 under detta dygnet och uppvärmd yta ca 290 kvm 1 1/2 plans + källare huset byggt 1970.Har en tank på 500 liter som laddas där det uppvärmda vattnet från värmepumpen går in ca 50 cm från toppen på tanken och tas ut ca 30 cm från botten, men det jag upplever är att cirk pumpen till vp drar ner det uppvärmda vattnet mot botten på tanken så det ca 50 gradiga vattnet från vp endast blir ca 44-45 grader till framledning rad.Här får nog byggas om så det uppvärmda vattnet från vp:n trycks in i toppen på tanken alt direkt på framledning radkrets.för att kunna få så varmt vatten som möjligt då värmekurvan ökar med sjunkande temp.nån som kanske har nån alternativ ide? Hej!Din förbrukning verkar ligga i paritet med vad jag och T.Johansson har. Jag har snittat 39,5 på 2 veckor men sänkte kurvan 1 grad igår och det verkar ha gjort ca 1 kWh. Då har vi ändå snittat -1,5 grader ute och snö idag.Angående diffen mellan framledning och laddtemp så kan du kolla att givarna har ordentlig kontakt och att dem är ordentligt isolerade. Sedan kan du kolla att dem verkligen visar rätt.Vid sånna temperaturer skiktar sig vattnet ganska bra och det borde inte innebära stora skillnader på i laddtemp och framledning om de ligger på någorlunda samma höjd.Varför ville du ha e pump med värmebärare istället för en med PAC (plattväxlare) på insidan och gasmellan ute och innedel?/Raptor
Mitsubishi PUHZ W85 VHAHär får nog byggas om så det uppvärmda vattnet från vp:n trycks in i toppen på tanken alt direkt på framledning radkrets.för att kunna få så varmt vatten som möjligt då värmekurvan ökar med sjunkande temp.nån som kanske har nån alternativ ide?
Tänkte det var dags att köra någon typ av enhetlig trådhantering.Detta är oberoende av vilken utedel man har. Regleringen är den samma.Jag har skrivit i säkert 3-4 olika trådar vilket gör det jäkligt knepigt att hitta.Vi kan ju försöka hålla oss till denna tills vi får en egen underrubrik, vilket inte borde dröja så länge /Raptor
hej ! Har glömt i mitt svar här. Rums och ute -givarna hade jag sedan 83 ,vad jag undrade idag ,om det finns med i std.lev packetet eller skall seja till innan installatören reser iväg ?Eftersom vi har kommit överens om en Total kostnad ,vad kan man förvänta sig för extra kostnad ? Marma