0 medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.
Jag fick åxå med 2st lika givare en ute och en innegivare."Utegivare sitter i utedelen"skriver du Raptor,vad menar du?Finns det en fast monterad utegivare i utedelen?Jag tror inte jag har någon i allafall.Jag kör utan innegivare,har för många rum,blev inget bra resultat.Satte innegivaren i källaren bara för att veta tempen i den ouppvärmda delen.Tog hem en extra vv-tempgivare och satte den på tilloppsröret,vill gärna ha koll på framledn.tempen.Behöver man inte sin innegivare så kan man tejpa fast den på tilloppsröret,den mäter helt okej,testade ett tag.//Thommy Johansson
Finns nog en typ av givare högst upp till vänster på skyddsgallret på min med men ändå monterades en utegivare separat?!
Fyller på med lite förbrukningsdata.Till min anläggning fick jag med 2 st givare, en för inne temp mätning och en för ute temp mätning, det var alltså 2 exakt likadana givare.Mina inställningar har ändrats lite fram och tillbaka men kör nu med en V=20, H=47 värmekurva och vv har jag inställt på start = 44, stop = 49.Innegivaren nu inställd på 21 efter att jag fick l/l pumpen, styrvärde på innegivare=5. Bra kommentar av Raptor angående avrinningen, den är viktig att fixa. Det är egentligen det enda jag borde fixa till på min anläggning, använde en för låg ställning så fick hacka en hel del is förra vintern och det finns absolut roligare saker att göra.
Citat från: tro skrivet 24 november 2010, 19:55:54Fyller på med lite förbrukningsdata.Till min anläggning fick jag med 2 st givare, en för inne temp mätning och en för ute temp mätning, det var alltså 2 exakt likadana givare.Mina inställningar har ändrats lite fram och tillbaka men kör nu med en V=20, H=47 värmekurva och vv har jag inställt på start = 44, stop = 49.Innegivaren nu inställd på 21 efter att jag fick l/l pumpen, styrvärde på innegivare=5. Bra kommentar av Raptor angående avrinningen, den är viktig att fixa. Det är egentligen det enda jag borde fixa till på min anläggning, använde en för låg ställning så fick hacka en hel del is förra vintern och det finns absolut roligare saker att göra. Hej ! Sammanställningen /tabellerna är värdefulla och tackar för ,jag har ingen program för att räkna ut COP ,men man ser på ett ca att den har effekt.Bra effekt. Du bor säkerligen lite söder om oss vad temperaturerna vill seja.Egentligen blev jag förvånad över attavfrostningsvatten "bara" rinner iväg ,jag tror mig minnas att man lovar i reklamen att ingen problem med avfrostningsvatten , ingen frysrisk(?)Jag har inbillat mig att den även var anpassade för oss här i norden. CTC Eko AIR 115 har frostvakt i röret,det skulle kanske ej vara så besvärligt att fixa även för Z16 . Innovativa medlemmar vad sejer ni om det ? Jag hittade fråstvakter på Jula, ClasOlsson, Konrad, Elfa , kanske kunde man lösa det?under 500.-kr eller 700. Jag har ej hört ifrån Leverantören,kanske ligger bilen i diket ?Här finns nära 50 cm snö ,snart orkar jag inte att hålla efter. ; ::)Marma
Fråga kolon: Om man vet ca. COP ur effekt tabell... ( fast man då tar max effekt i betraktning ).....Och man vet kWh förbrukade.... säg 2.5kWh.... och COP 2... teoretiskt alltså...Kan man då grovt räkna avgiven effekt... i detta fall 5kW???Följakligen huset effekt behov momentant för att hålla som i vårt fall 23 ºC inne....
Får greja lite mer med givare, effekt mätning , flöden... nästa år... närmast Buenos Aires... och A/C behov
Citat från: styrman skrivet 25 november 2010, 23:08:29Får greja lite mer med givare, effekt mätning , flöden... nästa år... närmast Buenos Aires... och A/C behov Me like! Thumbsup
Citat från: Raptor skrivet 26 november 2010, 07:20:10Citat från: styrman skrivet 25 november 2010, 23:08:29Får greja lite mer med givare, effekt mätning , flöden... nästa år... närmast Buenos Aires... och A/C behov Me like! ThumbsupGlöm inte att ta med en påse varmluft hem...
Här skiljer det sej tydligen lite i utförande. Jag har en utegivare i utedelen och ingen lös som behöver kopplas in. Har du den givaren jag syftar på? Högst upp, vänster sida av skyddsgaller till förångaren? Jag tog förgivet att det var utegivaren. /Raptor
Jag har inte kollat tempen så noga vid avfrostning men jag tror inte att den förändrades.Om det var jag som hade programmerat styren så hade jag lagt en frysning av ärvärdet under den tid maskinen avfrostar + en eftergångtid med låst ärvärde. Annars skulle regleringen bli väldigt svajjig och det skull ta lång tid innan den hade varvat upp till rätt frekvens. Jag kan ha fel, det är ju inte jag som programmerat På vilket sätt skulle givaren ha med avfrostningen att göra? Den ligger inte emot förångaren.Jag tror helt enkelt att det är som jag skrev tidigare. Utedelen styrs i din maskin av innedelens Controller kort med enbart typ en 0-10v utsignal i värmeproduktion. Övrig kommunikation sker bara mellan MB-kortet och utedelen typ driftstatus, larm, gångtid etc.Det betyder att Borö enbart behöver lägga en regulator med några analoga in för givare samt en analog ut för varialbel styrning av värmeeffekt från kompressorn. Detta gör att deras tank blir applicerbar på fler utedelar eller andra värmekällor.OBS! Det här är mina teorier och inget jag har några tyngre belägg för./Raptor