0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Hej Apan! Ja med en total årsförbrukning på ca 45-46000 kwh så borde väl ändå en mkt marginell del av detta vara Toshibans elförbrukning isf tycker jag, eller har de en väldig massa dylika pumpar isf menar du, eller har de rent av ingen isolering alls i huset?? Detta eftersom även om du kör en Toshibapump på fullskaft och med högsta tempinställning +30 ºC så kan den väl inte ens rent teoretiskt ta mer än max ca 5000-5500 kwh under hela värmesäsongen, och i verkligheten mkt mindre kanske max mellan ca 3500-4500 kwh/värmesäsong. Var ett likadant hus som vi har, 141kvm och 3 år nyare, de bor 2 vuxna, och har 2 bilar, relativt ny Toshiba pump, säger inget om Toshiba pumpen, men vårt hus hade 23000kwh utan pump, före vi flyttade in.Är för mig helt omöjligt att förstå, men detta hus var mycket svårsålt pga förbrukningen, därför verkar personerna som lever i huset ha mer med förbrukningen och göra än uppvärmingssätt, Cop mm..
Hej Andreas! Ja ok, då är vi helt överens. Thumbsup Jag håller helt med dig också om att det finns faktiskt folk som kan göra av med nästan hur mkt energi som helst tycker man, sen exakt hur de bär sig åt det vet man ju inte. Men det kanske finns vissa förklaringar till det också givetvis om man skulle börja kolla upp det ordentligt. Mvh Raffen.
Finns inga riktlinjer för förbrukning som kan jämföras över Sverige med olika uppvärmningssystem samt husålder och typ, ser bara hus i vår närhet som är identiska, dock inte nytt tak med tilläggsisolering, de lyckas bränna 45-46000kwh/år! och med luftvärmepump, Toshiba. Och vissa ligger på runt 10-13000kwh, vi ligger på 7700kwh.Skulle nog kunna säga att största delen av förbrukning har med de bor där att göra, inte så mycket på det tekniska.
Oktober 1146 kW iår men 1736 förra året då jag hade vattenburen vanlig elpanna utan VP. Det skall bli intressant att följa vidare förbrukning. Jag räknar ca 600 kW i hushållsel så återstoden är 546 kW iår mot 1136 kW förra året. Mer än en halvering trots att det nog var kallare iår. Nibe VP är så tyst fortfarande trots att den har börjat jobba lite. Den hörs nästan inte alls