Men gutten ,
Du får nog presicera vart ace Rakka ner på Raffen , för jag ser inte det någonstan .
och Norge har ju haft svenk TV sen 70 talet så vi borde läsa samma sak 
Om Du bara anade vad jag läst /lärt . min vvs utb började 1976 som liten pojk .
Hur tycker du vvs kunskaperna är i norge.
Ja men om du inte är renodlad Kylingejör med 30-40 års erfarenhet ja då pumpmontörn är du som oss andra jämfört med en sån som Ace . Mindre vass.
cocacola
Hei
Jeg har ikke 30-40 års erfaring nei. Og ikke er jeg HVAC-ingeniør heller. Nå kan jeg ikke uttale meg om svenske rørleggere som monterer varmepumper, men i Norge var det en periode (og fortsatt finnes det) rørlegger-foretak som monterer varmepumper på siden av "ordinært" rørleggerarbeid
Har sett en del rare og sterkt misslykkede installasjoner blitt utført av disse. I mitt hode er en rørlegger kjempeflink på rørtekniske installsjoner innom VVS, men når det kommer til varmepumper med gass som medium blir nok rørleggertanga for grov

(dette gjelder selvfølgelig IKKE alle VVS-foretak, bare så det er sagt!)
Når det gjelder håndverkere finnes det flere metoder for å oppnå et godt og vellykket resultat. Ikke dermed sagt at alle håndverkere løser oppdragene likt og like bra. Kunnskap og ekspertise kommer med erfaring, det er jeg enig i.
Når det gjelder enkeltpersoner her på forumet kan disse selv stå opp og forsvare seg selv. Ønsker ikke å disse noen, men personlig blir jeg til dels forbanna og irritert når personer med mange års erfaring kommer med "jukse-triks" (som jeg mener er feil) og "skryter" av dette i et offentlig forum

Når det gjelder installasjoner av Luft-Luft varmepumper forventer jeg at dette blir utført på en miljømessig korrekt måte. Kundene forventer at installasjonen er perfekt utført, slik at virkningsgrad og maksimal levetid blir oppnådd.
Det hele koker ned til at montøren må stå til ansvar for sin løsning og installasjon.
Kundene betaler en dyr pris for standard installasjon av L-L varmepumper i Norge . (3500-5000 NOK)
Det som er trist er at dersom installasjonen blir utført feil vil utstyret i mange tilfeller bli skadet.
Hører mange sier at: "du har jo 2 år (eller 5 år) garanti... Dette er ingen unnskyldning for å slurve med installasjonen!!!
Garanti er jo ofte knyttet mot utstyrsfeil... Enkelte store leverandører i Norge tar surhetsprøver av kuldemedium for å verifisere om installsjonen er dårlig/feil utført. Viser det seg at laboratorieprøvene viser surhet i kuldemediumet avfeier de allt garantiansvar og montør-foretak sitter med en velfortjent svarte-Per

Etter mitt syn tror jeg svenske forsikringsbolag er for snille med å betale ut forsikringspenger når det oppstår feil på L-L varmepumper... kommer nok innskjerpelser i forhold til dette

Rakke ned på Raffen: Jeg kommenterer KUN dette utsagnet i DENNE tråden:
"Vad Raffen tackade för vet jag inte riktigt
Problematiken ligger väl mer i att Raffen dömer ut metoder från folk med många års erfarenhet... med som jag antar, en ännu längre och gedignare erfarenhet själv...
Det hela blir lite tragikomiskt när han sen påpekar att hade någon gjort så hos honom hade de fått komma och byta utedel....
Ett sådant gediget proffs borde veta att all fukt-kontaminerad olja måste bytas...även den som står i innedelen och i rören"
Synes ACE sin kommentar vedr. Raffen`s innlegg er barnslig og umodent. Fagfolk synes jeg skal holde seg for gode til å rakke ned på andre personer som ikke innehar fullstendig dyptgående kompetanse og erfaring innefor fagfeltet!
Når det gjelder ACE som erfaren fagperson og Raffen som lekmann må man vise hverandre gjensidig respekt...
Raffen er utrolig flink på å møte nye medlemmer her på forumet med en vennlig måte og han gir gode råd og svar når noen har problemer og spørsmål. Dessuten har jeg lest tråder der han innhenter informasjon fra andre "erfarne" mennesker.
ACE innehar sikkert lang og trofast tjeneste som kjøletekniker. Men å stå fram og fortelle om snarveier og short-cuts i dette forumet hører ikke hjemme her...
Til informasjon har jeg ingenting personlig mot ACE. Jeg kommenterte kun ACE sitt innlegg mot Raffen i denne tråden..
Fagfolk med respekt for seg selv og andre kollegaer holder seg til boka UTEN bruk av short-cuts.
Jeg ønsker ikke å kaste dritt på personer her på forumet. Derfor avstår jeg herved å kommentere både ACE og Raffen videre i denne tråden.