0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Internetper! Om man tar isär rörkopplingarna och flyttar t.ex en pumpinnerdel så är det självklart att man vaccumsuger anläggningen efter återinkopplingen och innan man startar pumpen igen. Lika självklart är det om man inte gör detta att du har fått in luft och fukt i systemet som kommer att korta livslängden på din pump/kompressor ganska avsevärt. Mvh Raffen.
Surt! Något tips på hur jag går vidare?Killen som gjorde det backade ut mediet i ytterdelen genom att göra något. Så det räcker inte?Kan man vacuumsuga ett system på annat sätt än att använda den lilla kompressorn som ansluts till ytterdelen? (jag tänker om de gjorde det utan att jag förstod det).Mvh Per
Hej Ace! Ja men jag ställer väl gärna upp på detta då isf Ace att maskinen är att betrakta som förstörd redan idag, även om verkningarna av den här felaktiga installationen kanske inte slår igenom förrän efter något år eller drygt det. Nu ser du vad samarbetsvillig jag är iaf eller hur Ace?? Jag menade att det du kallar ett "fel" kanske aldrig "slår igenom"Sen finns det självklart ingen regel utan undantag, och har Internetper en himla tur så kan pumpen kanske hålla i 3 år eller rentav hur länge som helst, men varför skulle man riskera en sån här sak menar du?? Jag pratar varesig om regler utan undantag , tur eller risker Och vad/hur lång garanti har han på pumpen?? Upp till 2 års tid (garanti) så brukar väl det mesta hänga ihop och fungera hyfsat på pumparna i allmänhet inkl ev gasläckage i kopplingar, fläktmotorer mm mm. Jag skulle personligen inte under några omständigheter göra avkall på en vaccumsugning om rörledningarna har varit bortkopplade på en pump det skall du vara helt klar över, JO..jag har förstått det och hade det skett på min pump och pumpen hade varit igång efteråt så hade de fått komma tillbaka och byta ut utedelen mot en helt ny och göra en rekorderlig ominstallation inkl vaccumsugning naturligtvis. vad skulle byte av utedel göra för nytta ?Vad har du själv för råd att ge Internetper i den här situationen förresten Ace?? Jag skulle inte råda honom till att enbart byta utedel.....är man kyltekniker med lite erfarenhet vet man varför För bara klaga på mina åsikter och synpunkter i ärendet ifråga lär väl knappast hjälpa honom särskilt mkt här såvitt jag kan se?? Det hjälper inte att vi leker kunniga inom kyla och biverkningar vid dålig vacuumsugning i efterhand heller Jag ville bara påvisa att om man monterar 17 pumpar i veckan kan man ha ganska stor erfarenhet...och det finns sätt att fuska på som gör att man kan bryta en befintlig köldmediekrets kortare stunder utan att risken för kontamination är särskilt stor... helt utan att lägga in aspekter på om det är rätt eller fel :,v(Mvh Raffen.