0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
R-värdeReciprokalvärdet av U-värdet är det termiska motståndet, R-värdet. Medan U-värdet anger hur mycket värme en byggnadskomponent släpper igenom, anger R-värdet hur mycket värme ett material förhindrar passage. Högre R-värde betyder bättre energieffektivitet. U-värdet används för att klassificera monterade komponenter, som dörrar och fönster, medan R-värdet oftast används för klassificering av enskilda material, såsom isolering
Det är inte rationellt att ställa en besparing mot en annan, så länge investeringsutrymmet finns och man inte måste välja mellan den ena eller den andra besparingen. Har man 2,000:- som man kan lägga på en energisnål pump OCH 100:- till en 2W LED-lampa, så spelar det liksom ingen roll vilken besparing som lönar sig snabbast.CiteraDe flesta nyare pumpar har lågenergi då blir det en mindre besparing om det blir nån
Nästan all isolering har ett Lambda värde på 37 vilket betyder att det läcker ut 37W genom 1 meter tjock isolering på 1m².
Om du läser min post en gång till så kanske du ser att jag pratar om R-VärdeDu pratar U-värde vilket inte är samma sak
Har en bekant som är isolerare och han har läst någonstans att upp till 1mtjock vinds isolering iofs kan va försvarbar även om nästan ingen gör det.
Och??? Får du helt plötsligt 10ggr så stor besparing genom att tala om R-värde istället om U-värde? Både energiberäkning.se och Rockwool kommer fram till att besparingen vid ökning av isoleringsskiktet från 50cm till 55cm blir ytterst marginell och runt 50-62 kWh/år, medan du sa att besparingen skulle vara mer än 10ggr så stor (80W "varje timma" = 700 kWh/år). Är detbara att ersätta ett U med ett R för att spara 10ggr så mycket energi?För övrigt har jag överhuvudtaget inte diskuterat U-värde med dig och det enda jag ens har sagt om U-värde är att energiberäkning.se använde för få decimaler i SIN beräkning (där de använde U-värde).Så jag inser inte signifikansen av din notering...
Kollade förbrukningen på cirkpumpen på min 1245 den drar ca 21 watt när den går i 50%. Styrdatorn drar ca 19 watt.
Man tar tjockleken på materialet i meter (i detta fall 0,28m) och dividerar med Lambda värdet (i detta fall 0.036) och får på så sätt fram R-Värdet som i detta fall ligger på ca 7,77777777I den andra beräkningen som finns dold på sidan tar man detta nyligen framräknade R-Värde (7,77777777) och räknar fram U-Värdet med hjälp av formeln” U_Värde = 1/R-Värde”Så för vår 280mm tjocka isolering så har vi 1/7,77777777= 0,1285714 som http://energiberakning.se/ avrundat till 0.13Om man har flera olika lager med isolering, gipsskivor, läkt osv. Så får man räkna fram ett R-värde för varje material och sedan lägga ihop alltsammans till något som brukar kallas R-total innan man gör U-värdes beräkningen.Så i vårt fall med 280mm isolering som hade R-värde 7,77777777sedan får vi plussa på R-värdet för de 45mm isolering vi lägger på ( 0,045m isolering / 0,036 lambdavärde = R-värde 1,25)R-värde1 +R-värde2 = R-total (7,77777777+ 1,25 = 9,02777777) R-total är alltså 9.02777777Nu skall vi räkna fram U värdet med denna R-total1 / 9.02777777 = 0,110769 och på bilden ovan kan vi se att http://energiberakning.se/ avrundat till 0.11
Citat från: smurfen72 skrivet 14 oktober 2010, 21:54:34Kollade förbrukningen på cirkpumpen på min 1245 den drar ca 21 watt när den går i 50%. Styrdatorn drar ca 19 watt.Med kompressorn igång eller stillastående (någon sa tidigare att den körde olika hastigheter)? Men 21W, det var oväntat mycket, men det kanske var när den körde full fräs under kompressorladdning?
Varför krångla till det så otroligt?Beräkning med U-värde280mm isolering har U-värde 0,1345mm isolering har U-värde 0,691/Utot = 1/0,13 + 1/0,69 => Utot = 0,11
Men eftersom du nu redan visste detta kunde du inte ställt upp den uträkningen direkt iställetför att gå till http://energiberakning.se/ ?