0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
na jag hade bara tänkt byta ut den man får med bergvärmepumpen och direkt få den mest energisnålaste marknaden har..Fast jag vet inte, kanske krävs fler ifall man kör mot arbetstank?
Varför är det då ett sådant motstånd mot energisnåla cirkulationspumpar medan bergvärme är så hippt?
om du tycker att besparingen inom rimlig tid övervinner investeringen så skall du byta...
Själv skulle jag i första hand jag lägga pengarna på isoleringSpara förmodligen mer än vad en cirkulations pump gör..Sen måte jag ställa en motfrågaOm du köper en Ny bil för 300000:- brukar du då åka direkt till däckverkstan för att byta däck till ett par med lägre rullmotstånd?
OM nu utgångspunkten är att personen ifråga HAR 2,000:- att lägga på en energisnål pump
Om du nu ändå vill göra det, så är jag inte övertygad om att isolering för 2000:- sparar in lika mycket som en bättre cirkulationspump gör,
Varför bry sig om vilken som är snålast när du inte ens vet vilken VP du kommer att ha... Om du skaffar en pump med A-klassad cirkulationspump så är du ju bara ytterst marginella besparingar du kan göra genom att installera en annan cirkpump som också är A-klassad. Det du i så fall kan spara in lite mer på är lite smart pumpstyrning om inte VPn som du tänker köpa inte redan har det. Som en cirkpump med två externt styrbara flöden, en när kompressorn går och en när den står still.Det är ganska ointressant exakt vilken av de toppklassade pumparna (Grundfos Alpha Pro, Grundfos Alpha2, Wilo Stratos Eco eller Wilo Stratos Pico m.m.) som drar absolut minst energi.Så, låt oss nu återgå till bråket om var man bäst lägger pengarna istället...
Jag har ett hus byggt 1980 (i Gbg-området) som har 50cm isolering till vinden. Det är nog ganska standardtjocklek runt detta (TS har ju ett hus byggt 1981 i Trollhättan). Du skall inte försöka inbilla mig att 55cm isolering istället för 50cm på en yta av 62m2 kommer att ge en besparing på ens i närheten av 80W "varje timma".1. "Varje timma" kan du glömma. Vår, sommar och höst är besparingen närmast obefintlig.2. 80W kan du också glömma. Jag gick in på Rockwool-hemsidan och körde deras beräkningsprogram. De vågar inte visa besparingen vid befintig isolering på 50cm (eller så tycker de det är meningslöst), men genom grov extrapolering så uppskattar jag besparingen till ca 50kWh per år.3. Kostnaden för att tillägsisolera vinden är ofta betydligt högre än enbart isoleringsmaterial, även om man gör arbetet själv. Ev. golv (krypvind) och innertak (snedtak) får brytas upp, takstolar byggas på och nytt inntertak/krypvindsgolv läggas och boarean minskar.
Kolla http://energiberakning.se/ Välj Tilläggsisolering
Varför bry sig om vilken som är snålast när du inte ens vet vilken VP du kommer att ha...