Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Auto fläktläget vs Manuellt  (läst 15646 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Auto fläktläget vs Manuellt
« Svar #15 skrivet: 10 oktober 2010, 22:49:53 »
Ingen annan som står ut med fläktläge 5 på en Polar 1 eller något annat märke eller modell för den delen heller som du gör  ;)

Äh nu är du kinkig  ;)  Man sover gott till ett ljud som man vet betyder mer pengar i plånboken  ;D  harkel hrk harkel eller åtminstone jag så länge inte frugan väcker en av att det låter för djäkligt  *roflmao*

Nu ska jag inte säga för mycket då jag inte fått min L/L ännu men det blev en sån där påspottad Panasonic då det var vettigt pris och förhållandevis snabb leverans utlovad. Sen har grannens maskin av samma märke gått bra i många år nu så det var väl lite plus i valet av maskin.
Min första L/L men det ger kanske mersmak vad vet jag  ::)  Den ska stötta FLVP´n med värme.
Bra eller dåligt val av NE9LKE det får tiden utvisa.
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Auto fläktläget vs Manuellt
« Svar #16 skrivet: 10 oktober 2010, 22:50:14 »
Nu överdriver ni väl? Jag har kört Panan på 5:an dagtid, under natten sänkt till 4:an. Visst, har väl vaknat någongång efter avfrostning när jag sovit lätt och det varvar upp, men då ser man ju också pumpen från sängen. Sådant är man väl medveten om när man installerar en llvp? Håller med Raffen att fläkten skall gå så hårt som möjligt och manuellt.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3353
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Auto fläktläget vs Manuellt
« Svar #17 skrivet: 10 oktober 2010, 22:58:41 »
visst man får ut värmespridningen Men när man ska sova /umgås med familljen /polare m-m , nej ingen dånande fläkt i bakgrunden dom örena jag missar där betalar jag gärna för lugn och ro när man kommer hem fån jobbet. Men det är en smak sak som det mesta här i livet ,hur man vill ha det hemma .
cocacola :)
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Auto fläktläget vs Manuellt
« Svar #18 skrivet: 10 oktober 2010, 23:09:15 »
Vattenburet,  golvvärme , jordvärme Thumbsup

Tyst varmt och skönt.
Skulle jag ha LLVP så gör jag som Cougar, Auto baby.  På sommaren så står den på cool dygnet runt Thumbsup

Och det måste jag säga att jag är lite imponerad av min gamla H16 panasonic.  Den blev inte vacuumsugen som den skulle men den funkar fint ändå. Thumbsup

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Auto fläktläget vs Manuellt
« Svar #19 skrivet: 10 oktober 2010, 23:13:15 »
Jo, jag måste medge att nu när jag kör bvp så är det ju annat, det är tyst, men jag har inget problem med fläktljudet heller eftersom jag vet att det blir grymt billig värme. Besparingen kanske lurar örona? Den går även på Cool hela sommaren.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Auto fläktläget vs Manuellt
« Svar #20 skrivet: 10 oktober 2010, 23:30:51 »
visst man får ut värmespridningen Men när man ska sova /umgås med familljen /polare m-m , nej ingen dånande fläkt i bakgrunden dom örena jag missar där betalar jag gärna för lugn och ro när man kommer hem fån jobbet. Men det är en smak sak som det mesta här i livet ,hur man vill ha det hemma .
cocacola :)

Hej Cocacola!  Ja jag håller med dig fullständigt här. Thumbsup Ingen fläkt som stör när människor umgås med varandra, och det är därför som jag brukar framhålla att man skall tänka sig noga för var och hur man placerar pumpinnerdelar så att man inte placerar dem t.ex i vardagsrum, allrum mm där man ofta vistas och umgås. Lika väl ser man allt för ofta tycker jag folk här på forumet som föreslår dylika placeringar vilket innebär att så fort folk skall vistas där så får man ju sätta ned pumpen på lägsta fläkthastighet och missar då en stor del av besparingen med att ha luftvärmepump. Själv har jag min pump över entrédörren i hallen och den går alltid på fullskaft oavsett om vi har folk hemma eftersom den ändå inte stör eller alt om huset står helt tomt. ;) :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Borensbergaren

  • Ekonomisk smålänning
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Styra, Östergötland
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tjänsteman
SV: Auto fläktläget vs Manuellt
« Svar #21 skrivet: 10 oktober 2010, 23:41:05 »
Eldar nu i Keddyn vilket gör att ME:n automatiskt har gått ner till 0  i drift. Den står på 2:an eller 3:an manuellt.
Toshiban står på Autofläkt efter som det sover någon där nu. -Midvinternattens köld är hård, stjärnorna gnistra och glimma. Alla sova i enslig gård, djupt under midnattstimma. Månen vandrar sin tysta ban, snön lyser vit på fur och gran, snön lyser vit på taken, endast Raffen är vaken. ;D

/Borensbergaren
« Senast ändrad: 10 oktober 2010, 23:58:58 av Borensbergaren »
Enplans tegelvilla om och tillbyggd ca -70. IVT Greenline C7 -02 jordvärme. Keddyn bidrar till mysfaktorn. Totalförbrukning just nu 14400KWh/år ska ner till ca 11-12000.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Auto fläktläget vs Manuellt
« Svar #22 skrivet: 11 oktober 2010, 00:20:13 »
Jajamen, det vet du väl Borensbergaren! ;) ;D

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad mikke02

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Älmhult
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Toshiban med 3 dagars vatten framför.
SV: Auto fläktläget vs Manuellt
« Svar #23 skrivet: 11 oktober 2010, 19:09:10 »
Nu när tempen vandrar mellan 0 och 10 plus står fläkten på manuell 2. Förbrukningen pendlar mellan 80-250w.
Data just nu
+4 ute.
Börvärde 20
rumstemp 21,3.
Inluft ovansida 22,6.
Utblåsluft 31,2
Momentan förbrukning 225w

Jag höjer fläkten ett snäpp när jag ser att förbrukningen ökar mot 300w. Direkt när man ökar fläkten ser man att förbrukningen minskar, men ännu finns det ingen anledning att köra på högre fart (tycker jag).
Toshiba RAS-13 PAVP-ND (även kallad POLAR2) installerad 20100127.
Avlöste en Toyotomi TIN P32 som tjänstgjort sedan 20011105
135m2 1,5plans tegelvilla i Södra Småland.
Acetec PD-250 tar hand om krypgrunden.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Auto fläktläget vs Manuellt
« Svar #24 skrivet: 11 oktober 2010, 19:50:43 »
Tjenare Mikke!  Ja en liten kommentar bara är väl då att vid lägre fläkthastighet så kommer det ju mindre och något varmare luft ur innerdelen och vid högre fläkthastighet så kommer det mera luft som då är något mindre varm. Personligen så anser jag att 2:ans fläkt är en alldeles för låg hastighet för att kunna få till en bra värmespridning inkl verkningsgrad på pumparna. Själv kör jag aldrig mina pumpar under 3:ans fläkt utan det är 4:an eller 5:an som gäller, och mest kör jag på 5:an. Så på så sätt är det alltid lönsamt att köra på högre fläkthastigheter oavsett vilken effektförbrukning pumpen än har eftersom copet förbättras automatiskt direkt med högre fläkthastigheter, detta kan du säkert se om du höjer fläkthastigheten även om pumpen går på en låg värmeavgivning. ;) Ofta kan man dessutom sänka börvärdesinställningen på pumpen om man samtidigt höjer fläkthastigheten från t.ex 3:ans till 5:ans hastighet, och detta är då ett direkt resultat av att pumpen/innerdelen dels får ut och iväg varmluften ordentligt i huset samt dels den förbättrade verkningsgraden. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Auto fläktläget vs Manuellt
« Svar #25 skrivet: 11 oktober 2010, 20:13:54 »
Kör Nocrian på 19gr dagtid och på natten,  20-21 på kvällen, vadå manuell?? nocria är redan justerad i Kina! Luftriktning och flöde, alla lägen är auto, om man inte höjer tempen, då kan man justera ned fläkten..

Håller helt med Raffen, en pump skall kunna köras manuellt!
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad mikke02

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Älmhult
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Toshiban med 3 dagars vatten framför.
SV: Auto fläktläget vs Manuellt
« Svar #26 skrivet: 11 oktober 2010, 20:43:05 »
Personligen så anser jag att 2:ans fläkt är en alldeles för låg hastighet för att kunna få till en bra värmespridning inkl verkningsgrad på pumparna.
Tjena Raffen.
När värmebehovet är större än vad det är just nu håller jag med dig till fullo, men har laborerat lite fram o tillbaka och med min planlösning funkar 2:an bäst just nu med det lilla värmebehovet som finns nu.
Testade för skoj skull att öka från 2:an till 5:an. Förbrukningen på 2:an 154w ökade till 175 för att gå ner till 171 efter 30sekunder. Ställde tillbaka på 2:an och landade åter på 155w.
Toshiba RAS-13 PAVP-ND (även kallad POLAR2) installerad 20100127.
Avlöste en Toyotomi TIN P32 som tjänstgjort sedan 20011105
135m2 1,5plans tegelvilla i Södra Småland.
Acetec PD-250 tar hand om krypgrunden.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Auto fläktläget vs Manuellt
« Svar #27 skrivet: 11 oktober 2010, 21:16:33 »
Tjenare Micke!  O fn, säger du det, låter lite märkligt mkt i skillnad tycker jag. Jag skulle nog säga att 30 sek är en allt för kort tid för att pumpen skall hinna anpassa sig inkl att man skall kunna se skillnaden som jag pratade om. Det är ju alltid så att just när man ökar fläkthastigheten så ökar effektförbrukningen direkt för att sedan succesivt sjunka tillbaka igen och oftast underskrida den förbrukning man hade innan.
För skojs skull så stack jag ut i hallen och kollade på min GKVP-E-pump som stod på 5:ans fläkt och hade en elförbrukning fn på mellan ca 218-219 watt, jag sänkte fläkthastigheten direkt ned till 2:ans fläkt och förbrukningen sjönk omgående ned till ca 210-211 watt för att sedan sakta börja vända uppåt igen, väntade i ca 3 minuter och då hade förbrukningen stabiliserats på ca 223-224 watt. Jag höjde då direkt upp till 5:ans fläkt igen och förbrukningen steg direkt upp till ca 230-231 watt, väntade återigen ca 2,5-3 minuter och då var elförbrukningen tillbaka på ca 218-219 watt. ;)
Jag kan väl bara säga då att för min del vore det rena ebberöds bank att köra på 2:ans fläkt med nuvarande tempinställning, rena fisfläkten alltså, ;) och då inte just för energiförbrukningen för pumpens del utan jag anser helt enkelt att jag skulle inte fixa värmekomforten i hela bostadsvåningen på 2:ans fläkt med den tempinställningen jag har nu på pumpen dvs +20 ºC utan då skulle jag isf kanske behöva höja börvärdet med minst 2-3 ºC och då blir det ju en avsevärt dyrare drift alltså, kanske 400-500 watt i förbrukning istället för nuv lite dryga 200 watt. ;) :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Auto fläktläget vs Manuellt
« Svar #28 skrivet: 11 oktober 2010, 21:18:48 »
Personligen så anser jag att 2:ans fläkt är en alldeles för låg hastighet för att kunna få till en bra värmespridning inkl verkningsgrad på pumparna.
Tjena Raffen.
När värmebehovet är större än vad det är just nu håller jag med dig till fullo, men har laborerat lite fram o tillbaka och med min planlösning funkar 2:an bäst just nu med det lilla värmebehovet som finns nu.
Testade för skoj skull att öka från 2:an till 5:an. Förbrukningen på 2:an 154w ökade till 175 för att gå ner till 171 efter 30sekunder. Ställde tillbaka på 2:an och landade åter på 155w.


Å andra sidan så gör ju inte den högra förbrukningen något då fläkten sitter innomhus så kommer den ökade förbrukningen att ge mer spillvärme som kommer tillgodo innomhus eller  Sc:,h
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

Utloggad mikke02

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Älmhult
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Toshiban med 3 dagars vatten framför.
SV: Auto fläktläget vs Manuellt
« Svar #29 skrivet: 11 oktober 2010, 21:25:30 »
Har 4 termometrar på nedervåningen. I vardagsrummet där pumpen sitter är det nu 22,3gr. I det kallaste rummet har jag 21,4gr.
Tycker det är en helt acceptabel skillnad ;), eller?
Just nu tycker pumpen 111w är lagom att förbruka (vilket jag inte har något emot).
Ska nollställa mätaren och hålla koll på snittet ett par dagar nu.

Kan dock säga att bytet av fönster i kåken nu i somras redan ser ut till att vara en skön investering. Thumbsup Sen lär säkert takbytet där vinden fick sig en extra omgång isolering bidra ytterligare att hålla en jämn temp inne.
Toshiba RAS-13 PAVP-ND (även kallad POLAR2) installerad 20100127.
Avlöste en Toyotomi TIN P32 som tjänstgjort sedan 20011105
135m2 1,5plans tegelvilla i Södra Småland.
Acetec PD-250 tar hand om krypgrunden.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!