Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Auto fläktläget vs Manuellt  (läst 14613 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mikke02

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Älmhult
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Toshiban med 3 dagars vatten framför.
SV: Auto fläktläget vs Manuellt
« Svar #30 skrivet: 11 oktober 2010, 21:27:05 »
Ã… andra sidan sÃ¥ gör ju inte den högra förbrukningen nÃ¥got dÃ¥ fläkten sitter innomhus sÃ¥ kommer den ökade förbrukningen att ge mer spillvärme som kommer tillgodo innomhus eller  Sc:,h
Dåligt COP-värde på fläktvärmen :,v( ;)
Toshiba RAS-13 PAVP-ND (även kallad POLAR2) installerad 20100127.
Avlöste en Toyotomi TIN P32 som tjänstgjort sedan 20011105
135m2 1,5plans tegelvilla i Södra Småland.
Acetec PD-250 tar hand om krypgrunden.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Auto fläktläget vs Manuellt
« Svar #31 skrivet: 11 oktober 2010, 22:06:54 »
Personligen så anser jag att 2:ans fläkt är en alldeles för låg hastighet för att kunna få till en bra värmespridning inkl verkningsgrad på pumparna.
Tjena Raffen.
När värmebehovet är större än vad det är just nu håller jag med dig till fullo, men har laborerat lite fram o tillbaka och med min planlösning funkar 2:an bäst just nu med det lilla värmebehovet som finns nu.
Testade för skoj skull att öka från 2:an till 5:an. Förbrukningen på 2:an 154w ökade till 175 för att gå ner till 171 efter 30sekunder. Ställde tillbaka på 2:an och landade åter på 155w.
Ã… andra sidan sÃ¥ gör ju inte den högra förbrukningen nÃ¥got dÃ¥ fläkten sitter innomhus sÃ¥ kommer den ökade förbrukningen att ge mer spillvärme som kommer tillgodo innomhus eller  Sc:,h

Hej V70!  Nej sÃ¥ enkelt är det naturligtvis inte, även om din tanke var god i det här fallet. ;) Det är pÃ¥ det sättet att den värme som utedelens kompressor jobbar upp mÃ¥ste ocksÃ¥ pumpinnerdelen kunna bli av med, annars blir driften med automatik direkt dyrare pÃ¥ pumpen och verkningsgraden (copet) pÃ¥ pumpen minskar därmed rejält. För att en pumpinnerdel skall kunna bli av med värmen sÃ¥ finns det en innerdelsfläkt som ser till att ventilera ur innerdelen, och dÃ¥ helst lika mkt värme som utedelens kompressor producerar naturligtvis.
Det är därför som verkningsgraden för pumpen ökar inkl att värmespridningen i huset förbättras ju högre fläkthastighet man kan köra med, och omvänt då så minskar verkningsgraden och värmespridningen allt eftersom man sänker fläkthastigheterna. Så därför kan man verkligen ifrågasätta reklamen som gäller för s.k tysta pumpar som då isf måste köras på knappt styrfart, eller folk som särskilt frågar om tysta pumpar och prioriterar detta, mitt råd är då alltid att stänga av pumparna helt istället eftersom de då verkligen blir helt tysta, för i annat fall så blir de ju helt förda bakom ljuset eftersom det helt enkelt knappt är lönsamt att hålla igång pumparna på så låga fläkthastigheter. ;) :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Borensbergaren

  • Ekonomisk smÃ¥länning
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Styra, Östergötland
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tjänsteman
SV: Auto fläktläget vs Manuellt
« Svar #32 skrivet: 11 oktober 2010, 23:42:45 »

Till Raffen & övriga

Att jämföra pumparna på högsta hastigheten om man nu sammanfattar det hela, är ett nytt grepp på det hela.
Då ligger tom HE12DKE:n bra till. Men det va ju lite poängen med att "Raffen är vaken" det låter lite för mycket för min del. Man ska ju kunna sova också ^-^. Placeringen har inverkan på ljudet och det kan ju avgöra om man kan kör på det högsta eller inte.

/Borensbergaren
Enplans tegelvilla om och tillbyggd ca -70. IVT Greenline C7 -02 jordvärme. Keddyn bidrar till mysfaktorn. Totalförbrukning just nu 14400KWh/år ska ner till ca 11-12000.

Utloggad Kanutten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Auto fläktläget vs Manuellt
« Svar #33 skrivet: 19 oktober 2010, 11:46:17 »
Ingen fara Cougar, jag tog inte illa upp på något sätt. ;) Själv så lever jag som jag lär och kör alltid manuellt inställd fläkthastighet och oftast 5:ans hastighet, besvärar mig inte ett dugg. Fördelen är att det ger hög effektivitet, bästa värmespridning och väldigt billig drift. Jag skulle nog tro att de flesta som har luftvärmepump skulle önska att de kunde reglera fläkthastigheten helt flexibelt oavsett värmeavgivning från innerdelen och slippa de här eländiga styrparametrarna som kan irritera en till vansinne, det blev man rätt snabbt varse om när man hade Panasonicen ivf. :)

Mvh Raffen.

Hei Raffen :)

Jeg har nå funnet min ideelle innstilling på min Toshiba varmepumpe. Den står på 21 - 22 grader, og viftehastigheten er som regel på 4. Lyden har jeg blitt vant med nå, så den er ikke noe problem. :) I tillegg har jeg den slik innstilt at luften blåses ut forskjellig (vet ikke hva det heter) Da blåses lufta både ned i rummet og ut i rommet.

Men jeg skjønte ikke helt den du mente med Ã¥ slÃ¥ av pumpen i forbindelse med temperatursvinginger... Er ikke helt god i svensk  :) Er det en fordel Ã¥ slÃ¥ pumpa av (altsÃ¥ med "off"-knappen pÃ¥ fjernkontrollen), eller slÃ¥ den over pÃ¥ auto. Hvorfor er det ene bedre enn det andre? Eller har jeg misforstÃ¥tt noe her?

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Auto fläktläget vs Manuellt
« Svar #34 skrivet: 19 oktober 2010, 12:39:57 »
Hej Kanutten!  Vad bra tycker jag att du nu har testat fram och hittat bra inställningar för din värmepump. Thumbsup Det är alltid sÃ¥ om man vill vara relativt noga och kunna fÃ¥ en sÃ¥ optimal uppvärmning som möjligt att man fÃ¥r prova sig fram med de olika inställningarna pÃ¥ pumparna, och dÃ¥ tänker jag främst pÃ¥ inställningen av vingen, fläkthastighet samt börvärdet (tempinställningen). :)
Det du undrar lite över är väl antagligen det jag skrev i detta inlägg tror jag: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=36045.msg333632#msg333632
och det var då en liten förklaring till att det finns då enligt min mening 2 st olika sätt att stänga av pumpen om pumpen har gått i off-läge vid ett litet värmebehov i huset och fläkten via manuell inställning då bara står och blåser runt inneluften i huset vilket en del upplever som helt onödigt och dessutom kanske ibland som sval/kall.
Det ena sättet är då bara att man stänger av pumpen med on/off-knappen på fjärren (allra enklast givetvis) och startar upp den igen senare med samma knapp när man anser sig behöva värme i huset igen.
Det andra sättet är då att man istället bara ändrar över innerdelsfläkten till autoinställning på fan-knappen på fjärren (under skjutbara locket), för då stannar innerdelsfläkten direkt nämligen.
Själv tillämpar jag detta sätt ibland när värmebehovet är väldigt litet i huset och pumpen därmed riskerar att gå i off-läge någon eller några timmar om solen tittar fram mitt på dagen.
Fördelen med att bara ställa innerdelsfläkten på autoläge är då att fläkten stannar eller rättare sagt bara går ned till lägsta avkännarläge för att känna av innetempen och detta märks knappt inte (om man inte håller upp handen och känner nära innerdelen förstås). Energiförbrukningen på pumpen går då ned ifrån ca 19-21 watt (på 4:ans fläkt) till ca 7-8 watt samt ytterligare en fördel är då att man slipper också den traditionella uppstartsförlusten där kompressorn varvar upp till ca 700-800-900 watt som man får om man istället stänger av med on/off-knappen på fjärren.
Utan då mjukstartar pumpen (kompressorn) och taktar upp sakta och fint till det ca wattal som pumpen hade innan den gick i off-läge. Om du själv har en stickproppsmätare till pumpen så kan du gärna prova detta så du ser att det stämmer med vad jag säger. Kolla på elmätaren samtidigt som du sakta sänker tempvärdet med 1 ºC i taget på pumpen tills den går ned i off-läge och där då bara fläkten fotsätter att blåsa vidare (vid manuell inställning alltså), höj därefter sakta upp tempinställningen med 1 ºC i taget igen, och med en liten stund emellan så kommer du att se det här med att pumpen mjukstartar och går upp till max någonstans mellan ca 190-210 watt igen och fortsätter värmedriften därifrån igen. ;) :)


Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Kanutten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Auto fläktläget vs Manuellt
« Svar #35 skrivet: 19 oktober 2010, 12:49:22 »
Takk for svar! :) Stoler på deg... Så neste gang det er store temperaturforskjeller mellom dag og natt så slår jeg bare på AUTO. Det andre ble for komplisert :)

Men en annen ting.... Strømmen var borte for en tid tilbake, og jeg mener at da jeg kom hjem så hadde pumpen slått seg av. Det kom ikke noe luft ut. Dette er jeg ikke helt sikker på, for det kan være at jeg da hadde den på AUTO, og at den dermed ikke hadde den luftutstrømmingen som jeg nå er blitt vant med. For det er vel ikke normalt at den slår seg av med strømbrudd?

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Auto fläktläget vs Manuellt
« Svar #36 skrivet: 19 oktober 2010, 12:57:18 »
Hej Kanutten!  Ja det där lÃ¥ter ju nästan som om du inte hade aktiverat Ã¥terstartsfunktionen pÃ¥ din pump tycker jag. Sc:,h Det är nämligen pÃ¥ det sättet att pÃ¥ Toshibas pumpar sÃ¥ mÃ¥ste man manuellt själv aktivera den här Ã¥terstartsfunktionen, för är den inte aktiverad sÃ¥ kommer pumpen nämligen inte att Ã¥terstarta automatiskt efter ett ev strömavbrott.
Hur är det Kanutten med den saken?? Har du aktiverat återstartsfunktionen på pumpen eller?? :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Kanutten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Auto fläktläget vs Manuellt
« Svar #37 skrivet: 19 oktober 2010, 12:59:08 »
Hej Kanutten!  Ja det där lÃ¥ter ju nästan som om du inte hade aktiverat Ã¥terstartsfunktionen pÃ¥ din pump tycker jag. Sc:,h Det är nämligen pÃ¥ det sättet att pÃ¥ Toshibas pumpar sÃ¥ mÃ¥ste man manuellt själv aktivera den här Ã¥terstartsfunktionen, för är den inte aktiverad sÃ¥ kommer pumpen nämligen inte att Ã¥terstarta automatiskt efter ett ev strömavbrott.
Hur är det Kanutten med den saken?? Har du aktiverat återstartsfunktionen på pumpen eller?? :)

Mvh Raffen.

Det var jeg ikke klar over! Hvordan aktiverer jeg den?

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Auto fläktläget vs Manuellt
« Svar #38 skrivet: 19 oktober 2010, 13:22:59 »
Hej Kanutten!  Ja som jag nämnde sÃ¥ är inte denna Ã¥terstartsfunktion aktiverad frÃ¥n fabrik utan den skall dÃ¥ egentligen göras i samband med installationen och igÃ¥ngkörningen av pumpen. ;)
PÃ¥ pumpinnerdelen sitter det en liten knapp (till vänster om kontrolllamporna), du fÃ¥r nog lossa och lyfta upp frontluckan lite i framkant pÃ¥ innerdelen. Den här knappen stÃ¥ det RESET pÃ¥. Det finns 2 st olika sätt när man aktiverar Ã¥terstartsfunktionen och det ena är när pumpen är i viloläge (men strömmen mÃ¥ste vara tillslagen) och det andra är när pumpen är i full drift, men om vi börjar med när pumpen är i viloläge sÃ¥ kan du isf stänga av pumpen med on/off-knappen pÃ¥ fjärren, tryck därefter in RESET-knappen pÃ¥ innerdelen och hÃ¥ll den intryckt i minst 3 sekunder eller ivf sÃ¥ länge sÃ¥ att du hör 3 st pipsignaler frÃ¥n innerdelen samtidigt som pumpen startas och den gröna indikatorlampan tänds, dÃ¥ har du därmed fÃ¥tt signal om att Ã¥terstartsfunktionen är aktiverad. :) 

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Kanutten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Auto fläktläget vs Manuellt
« Svar #39 skrivet: 19 oktober 2010, 13:29:55 »
Hej Kanutten!  Ja som jag nämnde sÃ¥ är inte denna Ã¥terstartsfunktion aktiverad frÃ¥n fabrik utan den skall dÃ¥ egentligen göras i samband med installationen och igÃ¥ngkörningen av pumpen. ;)
PÃ¥ pumpinnerdelen sitter det en liten knapp (till vänster om kontrolllamporna), du fÃ¥r nog lossa och lyfta upp frontluckan lite i framkant pÃ¥ innerdelen. Den här knappen stÃ¥ det RESET pÃ¥. Det finns 2 st olika sätt när man aktiverar Ã¥terstartsfunktionen och det ena är när pumpen är i viloläge (men strömmen mÃ¥ste vara tillslagen) och det andra är när pumpen är i full drift, men om vi börjar med när pumpen är i viloläge sÃ¥ kan du isf stänga av pumpen med on/off-knappen pÃ¥ fjärren, tryck därefter in RESET-knappen pÃ¥ innerdelen och hÃ¥ll den intryckt i minst 3 sekunder eller ivf sÃ¥ länge sÃ¥ att du hör 3 st pipsignaler frÃ¥n innerdelen samtidigt som pumpen startas och den gröna indikatorlampan tänds, dÃ¥ har du därmed fÃ¥tt signal om att Ã¥terstartsfunktionen är aktiverad. :) 

Mvh Raffen.

Det mÃ¥ jeg prøve :) Tuuusen takk for all hjelp! Du er en knupp  Thumbsup

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Auto fläktläget vs Manuellt
« Svar #40 skrivet: 19 oktober 2010, 13:44:03 »
Hej Kanutten!  Jag tänkte bara pÃ¥ det att du fÃ¥r inte försöka flera ggr bara nu med att trycka pÃ¥ den här RESET-knappen eftersom det är precis samma princip och rutin när man av/inaktiverar den här Ã¥terstartsfunktionen nämligen, och dÃ¥ vet man ju inte säkert om den är aktiverad eller ej aktiverad nämligen, sÃ¥ den är lite lurig den här funktionen när det gäller inställningen. Det allra säkraste är givetvis att man testar detta efterÃ¥t med pumpen genom att göra den helt strömlös en liten stund under full drift genom att bara bryta strömmen till den helt och se om den Ã¥terstartar igen pÃ¥ ett riktigt sätt efter att du har slagit till strömmen igen. Men du fÃ¥r isf vänta en stund efter att du har slagit till strömmen, det kan ta upp till minst ca 10-15 minuter ivf innan pumpen Ã¥terstartar igen. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 19 oktober 2010, 13:46:40 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 281
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!