0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ett bekräftat systemflöde säger inget alls om hur balansen i systemet i sin helhet är.Om värmepumpen är OK vid leverans finns inget för kunden att vinna på detta alls, i vart fall inte ekonomiskt.
Citat från: VP ORAKLET skrivet 17 september 2010, 15:31:15Jag skrev att man mäter in STAD ventilen en gång och sedan så spärrar man den ju. Jag skrev I N T E att det innebär att hela ditt hus är injusterat och klart då. Det är du som tolkat det så, fel som vanligt. Och sen så försöker du rädda ansiktet genom att racka ner på mig. Om du spärrar stadventilen och sedan justerar in individuella flöden, OCH kopplar in termostater har du fördärvat allt vad injustering av stad innebär, förstår du inte det?Även jag skulle uppskatta om jonasB kunde komma med lite mer info om varför han anser att det finns en nytta som är värt den extra driftskostnad som en extern cirkpump innebär.
Jag skrev att man mäter in STAD ventilen en gång och sedan så spärrar man den ju. Jag skrev I N T E att det innebär att hela ditt hus är injusterat och klart då. Det är du som tolkat det så, fel som vanligt. Och sen så försöker du rädda ansiktet genom att racka ner på mig.
Mn rattar in kvs värdena på radiatorerna och justerar in stad ,dokumenterar. Sedan så låser man stad, inte först
Jag skulle inte lita ett skvatt på en IR termometer, men det är ju jag det.
Jag skulle inte sätta in en extra cirkpump i ett system som inte behöver det, så jag håller helt med Roland i hans uppfattning, men även jag måste säga att jag inte tagit del av JonasB:s synpunkter och bakgrunden till att han satt in den.En sak är säker, det behövs inte för att hålla husets temperatur stabil, om inte Nibe Splits reglerdator har ett otroligt högt P-band som gör att den varvar upp onödigt mycket för att få upp vbf snabbt efter tappvarmvattenvärmning.
Citat från: Rickard skrivet 17 september 2010, 15:22:31Jag skulle inte sätta in en extra cirkpump i ett system som inte behöver det, så jag håller helt med Roland i hans uppfattning, men även jag måste säga att jag inte tagit del av JonasB:s synpunkter och bakgrunden till att han satt in den.En sak är säker, det behövs inte för att hålla husets temperatur stabil, om inte Nibe Splits reglerdator har ett otroligt högt P-band som gör att den varvar upp onödigt mycket för att få upp vbf snabbt efter tappvarmvattenvärmning.Hej, nej min erfarenhet är snarare den motsatta, eftersom gradminutregleringen helt stannar avunder VV produktion märker inte pumpen initialt av att VV produktion har pågått. Dvs GM är samma efter som före och och pumpen drar inte på som den borde (man har egentligen tappat ~400 GMunder VV produktion). Detta kan utlösa ett lavinförfarande där GM räknas ner med en hisklig fart ochVP inte hinner med att varva upp tillräckligt snabbt för att undvika att El slår till, dett förvärras om man har en rumsgivar med hög förstärkning (detta gäller när det är kallt ute). I mitt fall har konstantcirkulation defentivt minskat temperatursvägningarna inomhus. Nu skall sägas att min anläggning inte alls är representativ eter som jag har högt VV uttag - 700 W kulvert förluster (VVC) + 1000 W handukstorkar hängande på VVC. Bra med handukstorkar på VVC? - nej inte alls - har inte haft ork att fixa det under sommaren. MVH/Jonas
Citat från: jonasb skrivet 17 september 2010, 19:23:07Citat från: Rickard skrivet 17 september 2010, 15:22:31Jag skulle inte sätta in en extra cirkpump i ett system som inte behöver det, så jag håller helt med Roland i hans uppfattning, men även jag måste säga att jag inte tagit del av JonasB:s synpunkter och bakgrunden till att han satt in den.En sak är säker, det behövs inte för att hålla husets temperatur stabil, om inte Nibe Splits reglerdator har ett otroligt högt P-band som gör att den varvar upp onödigt mycket för att få upp vbf snabbt efter tappvarmvattenvärmning.Hej, nej min erfarenhet är snarare den motsatta, eftersom gradminutregleringen helt stannar avunder VV produktion märker inte pumpen initialt av att VV produktion har pågått. Dvs GM är samma efter som före och och pumpen drar inte på som den borde (man har egentligen tappat ~400 GMunder VV produktion). Detta kan utlösa ett lavinförfarande där GM räknas ner med en hisklig fart ochVP inte hinner med att varva upp tillräckligt snabbt för att undvika att El slår till, dett förvärras om man har en rumsgivar med hög förstärkning (detta gäller när det är kallt ute). I mitt fall har konstantcirkulation defentivt minskat temperatursvägningarna inomhus. Nu skall sägas att min anläggning inte alls är representativ eter som jag har högt VV uttag - 700 W kulvert förluster (VVC) + 1000 W handukstorkar hängande på VVC. Bra med handukstorkar på VVC? - nej inte alls - har inte haft ork att fixa det under sommaren. MVH/JonasOK, fel, men nästan rätt ändå...Kanske är det så att i ett normalt system behöver man inte en extra cirkpump?Hur är det med maximala gradminutvärdet för eltillskott på Spliten? Jag brukar alltid rekommendera maxvärdet på eltillskott eftersom de allra flesta hus inte hinner kylas ut märkbart även om gradminutunderskottet blir 1000 gradminuter, men om maxvärdet på spliten är typ 650 gradminuter så kan man trigga eltillskottet i onödan även i en vanlig villainstallation.Jag kan absolut inte fatta att nibe sänkt maxvärdet för TS-min på de senare årsmodellerna, och det är därför jag undrar vad maxvärdet är på spliten.
ojojoj . Här gäller det att ta till sin dåliga akademiska kunskaper så det man skriver inte uppfattas som strunt prat .
Citat från: cocacola skrivet 17 september 2010, 06:37:13 nej det tar inga veckor eller månader att justera in en liten villa när förutsättningarna är rätt.(vilket dom måste vara )Citat från: Rickard skrivet 17 september 2010, 00:43:39Du skriver ju att man bara skall behöva strypa in flödet en gång via stadventilen - sen är det klart.Du tar inte hänsyn till att radiatorerna kan behöva en ordentlig injustering när man övergår från elpanna/oljepanna/vedeldning till värmepumpsdrift med så få termostater som möjligt i drift.CiteraTanken är att du mäter in en gång och sedan så är det klart.Ja den som byter från olja /el eller ved till värme pump ska innan göra en beräkning. Sen justerar man in ventien efter beräknat kvs värde och tryckfall, innan termostaterna monteras dokumentaras flödet via justerventil . här ser man nu tillgängligt flöde och har vi gjort rät här är det anpassat efter värmepumpen och dess förutsättningar , Beroende på installerad effekt finns här möjlighet att köra med och utan termostat. . runt 600 kr för att nå detta mål om man ersätter kulventilen i differans i installations ögonblicket på en 6-10 kw installtion . och alla fördelar det innebär att ha den där.Sen är det klart cocacolaDu måste ursäkta mig coca-cola, men det där är rent struntprat, du kan aldrig i livet få mig att erkänna att det skulle räcka med att strypa in flödet på en stadventil med alla termostater fullt öppna och sedan låta temostaterna styra temperaturen i huset.Det krävs att man vet exakt vilken kurvlutning och parallelljustering reglerdatorn skall arbeta med för att flödena skall bli någorlunda rätt vid verklig drift, och det krävs att man kontrollerar och justerar flödena på varje enskild radiator/golvvärmekrets, och detta hävdar jag bestämt tar veckor eller månader i en normal villainstallation där man övergår från en högtempererad värmekälla till en lågtempererad.Felaktigt injusterade värden för parallellförskjutning och kurva kommer att göra att termostaerna stryper bort en massa flöde i normalfallet, och att detta i extrema situationer, t.ex. med mycket solinstrålning riskerar att värmepumpen löser ut på högtryck p.g.a. helt utebliven värmeavgivande yta när alla termostater samtidigt stänger samtidigt som reglerdatorn begär mer värme ut i systemet.Att sen installatörer ofta struntar i att ordentligt trimma in anläggningarna är en helt annan sak, och du tydliggör detta rätt väl med ditt inlägg.Min bild av spirit49:s frågor är att han har som mål att se till att injusteringen blir så bra som möjligt, och då räcker det minsann inte med att installatören tillåts sätta in ventiler för ett par tusen kronor som han justerar in ett grundflöde på, det krävs mycket mer än så och det krävs insatser som ytterst ytterst få installatörer bemödar sig att göra.Jag både hoppas och tror att spirit49 inser att så är fallet och inte tillåter sig förledas att tro att det är så enkelt att man på en enda ventil kan säkerställa bra flöden och funktioner i hela systemet utan att allt jag räknat upp ovan är på plats.Dock, som jag tidigare skrivit, när allt som krävs enligt ovan är på plats, ja då är det ingen nackdel att ha en stadventil att sluligt justera in flödet på.
nej det tar inga veckor eller månader att justera in en liten villa när förutsättningarna är rätt.(vilket dom måste vara )Citat från: Rickard skrivet 17 september 2010, 00:43:39Du skriver ju att man bara skall behöva strypa in flödet en gång via stadventilen - sen är det klart.Du tar inte hänsyn till att radiatorerna kan behöva en ordentlig injustering när man övergår från elpanna/oljepanna/vedeldning till värmepumpsdrift med så få termostater som möjligt i drift.CiteraTanken är att du mäter in en gång och sedan så är det klart.Ja den som byter från olja /el eller ved till värme pump ska innan göra en beräkning. Sen justerar man in ventien efter beräknat kvs värde och tryckfall, innan termostaterna monteras dokumentaras flödet via justerventil . här ser man nu tillgängligt flöde och har vi gjort rät här är det anpassat efter värmepumpen och dess förutsättningar , Beroende på installerad effekt finns här möjlighet att köra med och utan termostat. . runt 600 kr för att nå detta mål om man ersätter kulventilen i differans i installations ögonblicket på en 6-10 kw installtion . och alla fördelar det innebär att ha den där.Sen är det klart cocacola
Du skriver ju att man bara skall behöva strypa in flödet en gång via stadventilen - sen är det klart.Du tar inte hänsyn till att radiatorerna kan behöva en ordentlig injustering när man övergår från elpanna/oljepanna/vedeldning till värmepumpsdrift med så få termostater som möjligt i drift.CiteraTanken är att du mäter in en gång och sedan så är det klart.
Tanken är att du mäter in en gång och sedan så är det klart.