0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du skriver ju att man bara skall behöva strypa in flödet en gång via stadventilen - sen är det klart.Du tar inte hänsyn till att radiatorerna kan behöva en ordentlig injustering när man övergår från elpanna/oljepanna/vedeldning till värmepumpsdrift med så få termostater som möjligt i drift.CiteraTanken är att du mäter in en gång och sedan så är det klart.
Tanken är att du mäter in en gång och sedan så är det klart.
nej det tar inga veckor eller månader att justera in en liten villa när förutsättningarna är rätt.(vilket dom måste vara )Citat från: Rickard skrivet 17 september 2010, 00:43:39Du skriver ju att man bara skall behöva strypa in flödet en gång via stadventilen - sen är det klart.Du tar inte hänsyn till att radiatorerna kan behöva en ordentlig injustering när man övergår från elpanna/oljepanna/vedeldning till värmepumpsdrift med så få termostater som möjligt i drift.CiteraTanken är att du mäter in en gång och sedan så är det klart.Ja den som byter från olja /el eller ved till värme pump ska innan göra en beräkning. Sen justerar man in ventien efter beräknat kvs värde och tryckfall, innan termostaterna monteras dokumentaras flödet via justerventil . här ser man nu tillgängligt flöde och har vi gjort rät här är det anpassat efter värmepumpen och dess förutsättningar , Beroende på installerad effekt finns här möjlighet att köra med och utan termostat. . runt 600 kr för att nå detta mål om man ersätter kulventilen i differans i installations ögonblicket på en 6-10 kw installtion . och alla fördelar det innebär att ha den där.Sen är det klart cocacola
Vad snackar du om. Jag bara säger vad en Stad gör. Inget mer.
Det er jo mer korrekt at det er trykket den regulerer, ikke flødet.
Så er det da slik at STAD ventilen egentlig kun blir ett målepunkt, der man tilslutt, etter måneder med finjustering av alle varmekretsene kan sette det korrekte trykk for VP/Radiatorer.Slik jeg ser det, blir STAD mer eller mindre kun ett målepunkt for Installatøren, slik at det kan måles fløde. Siden jeg ikke har noen flødemeter i mitt anlegg, blir en STAD ventil den eneste mulighet for han å måle. Dog med avansert utrustning, noe vi villa eiere ikke har tillgang på.Mitt håp der en liten tid var at STAD ventilen faktisk var selvregulerende, slik at når det var forandringer over de kursene som har egen termostat, vile ventilen fortsatt holde systemet i balanse. Den gang ei. Men ett målepunkt må man kanskje ha, så det får bli en STAD uansett.Eller finnes det bedre løsninger for å styre/måle fløde?
Eller finnes det bedre løsninger for å styre/måle fløde?
Jag skrev att man mäter in STAD ventilen en gång och sedan så spärrar man den ju. Jag skrev I N T E att det innebär att hela ditt hus är injusterat och klart då. Det är du som tolkat det så, fel som vanligt. Och sen så försöker du rädda ansiktet genom att racka ner på mig.