0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du förstår alltså heller inta vad jag skriver. Eller läser du det inte.Jag frågade samma fråga i 2 trådar, flera gånger.Varför får man diskutera, samt få hjälp med att bryta mot lagen på ett forum?
Det kallas civil olydnad, sånt som folk tar till när t.ex. regelverk är helt uppåt väggarna.Man kan köpa "tryckluft" på burk på clas olsson, som innehåller exakt samma köldmedium som man måste vara licensierad för att få hantera i en värmepump.Det finns otaliga exempel på växthuseffektpåverkande ämnen som används mer eller mindre fritt men just när det gäller värmepumpar är det tabu...Regelverken är helt klart ett resultat av lobbyorganisationer inom kylbranschen, som arbetar för mer stringenta regler, för att skydda sig mot konkurrens.Därför har jag inget emot att det diskuteras i forumet, jag stödjer på intet sätt att man bryter mot lagen, men å andra sidan så rör det mig inte i ryggen om någon enstaka person skulle göra det heller.Har sett så många kylmontörer (licencierade) släppa ut köldmedier medvetet att det inte kan ha någon som helst betydelse i det stora hela om något tiotal lekmannainstallationer misslyckas varje år...Hur kan det komma sig att man får diskutera hur fort en bil går?Är det OK att bidra till fortkörning genom att låta bilarna gå hur fort som helst, eller i vart fall betydligt fortare än den maximala hastigheten på våra vägar?
Jag tycker också att kylmedie förordningen är uppåt väggarna. Men att du tillåter sånt, som vi som är ryggraden på detta forum får betala 100000 för alla verktyg och tillstånd, och som dessutom är olagligt, ja det känns fel.Du har inget emot att folk folk lär sig sådana saker här. Men om jag säger att Thermia är bra?Att inte vinna ?? Är det en tävling. Om tex som med Vesslan, när jag vet att han och Rickard har fel. Ska jag lägga ner då? Då tror folk att det felaktiga är det rätta.Kommer inte på ngt mer att säga, det blir bara en upprepning. Jag har tyckt mycket om att vara på detta forum.Men när jag bara ska hjälpa folk och hålla käften, ja då får jag nog tänka på om det är värt det.Jag önskar er alla en trevlig fortsättning på sommaren. Lars