0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: purjo__ skrivet 05 augusti 2010, 19:37:18SPCS (Iallafall lite äldre version) går alldeles utmärkt att köra i Wine.Jag tröttnade på att ständigt hålla svärföräldrarnas dator med WinXP under armarna så jag la in Ubuntu på den istället. Svärfar har företag och sköter bokföringen SPCS.Jag hade förberett dom på att det kanske skulle vara en del strul eftersom saker inte var som tidigare, men efter nån dag så frågade dom vart det där Linux var nånstans - Dom hade inte märkt att dom hade ett helt annat operativsystem... Iofs körde dom Openoffice, Firefox och Thunderbird redan innan, så omställningen blev välbara att vänja sig vid att 'start'-knappen sitter uppe till vänster...Så, kör man webläsare, mail, lite ordbehandling/kalkyl, kollar på nån film och lyssnar på musik, så finns det ingen anledning att köra Windows.Om man använder sin Windows maskin med förnuft så blir det inga problem. Slänger man sig ut i porrträsket så hugger det direkt (nu vill jag inte på stå att så är fallet med dina svärföräldrar). Annars kanske burken var mög.. Kan inte förstå allt detta dravel om Windows vissa kommer med. Finns lika myckt problem med Linux, Mac and you name it! Är nu vän men det mesta inom data men tycker att jag måste försvara Microsoft (hade ni varit med på en möte hos MS så hade alla ställt sig upp och sagt Halleluja). Alla Windows NT from 4.0 fungerar utmärkt!
SPCS (Iallafall lite äldre version) går alldeles utmärkt att köra i Wine.Jag tröttnade på att ständigt hålla svärföräldrarnas dator med WinXP under armarna så jag la in Ubuntu på den istället. Svärfar har företag och sköter bokföringen SPCS.Jag hade förberett dom på att det kanske skulle vara en del strul eftersom saker inte var som tidigare, men efter nån dag så frågade dom vart det där Linux var nånstans - Dom hade inte märkt att dom hade ett helt annat operativsystem... Iofs körde dom Openoffice, Firefox och Thunderbird redan innan, så omställningen blev välbara att vänja sig vid att 'start'-knappen sitter uppe till vänster...Så, kör man webläsare, mail, lite ordbehandling/kalkyl, kollar på nån film och lyssnar på musik, så finns det ingen anledning att köra Windows.
Citat från: MGKea skrivet 06 augusti 2010, 08:44:04Citat från: purjo__ skrivet 05 augusti 2010, 19:37:18SPCS (Iallafall lite äldre version) går alldeles utmärkt att köra i Wine.Jag tröttnade på att ständigt hålla svärföräldrarnas dator med WinXP under armarna så jag la in Ubuntu på den istället. Svärfar har företag och sköter bokföringen SPCS.Jag hade förberett dom på att det kanske skulle vara en del strul eftersom saker inte var som tidigare, men efter nån dag så frågade dom vart det där Linux var nånstans - Dom hade inte märkt att dom hade ett helt annat operativsystem... Iofs körde dom Openoffice, Firefox och Thunderbird redan innan, så omställningen blev välbara att vänja sig vid att 'start'-knappen sitter uppe till vänster...Så, kör man webläsare, mail, lite ordbehandling/kalkyl, kollar på nån film och lyssnar på musik, så finns det ingen anledning att köra Windows.Om man använder sin Windows maskin med förnuft så blir det inga problem. Slänger man sig ut i porrträsket så hugger det direkt (nu vill jag inte på stå att så är fallet med dina svärföräldrar). Annars kanske burken var mög.. Kan inte förstå allt detta dravel om Windows vissa kommer med. Finns lika myckt problem med Linux, Mac and you name it! Är nu vän men det mesta inom data men tycker att jag måste försvara Microsoft (hade ni varit med på en möte hos MS så hade alla ställt sig upp och sagt Halleluja). Alla Windows NT from 4.0 fungerar utmärkt! Du snackar skit.Jag har aldrig behövt nån antivirus-gegga på vare sig Solaris eller MacOS. Om du kopplar in en nyinstallerad windows-hoj på nätet utan att ha installerat nåt antivirusprogram, eller manuellt säkrat upp den innan du kopplar in den, tar det max 5 minuter innan den är infekterad, utan att ens ha startat en browser eller surfat nånstans. I varje fall med XP. Win 7 är antagligen bättre.Min fru, som kört Mac sedan 80-talet, har samma erfarenhet. Hon drabbas aldrig av virus, däremot de på hennes jobb som kör windows, och de sprider dessutom virus via bilagor, vilket hon ser i mejlen hon får från dem. Själv drabbas hon inte eftersom virusen inte funkar på MacOS.
Du snackar skit.Jag har aldrig behövt nån antivirus-gegga på vare sig Solaris eller MacOS. Om du kopplar in en nyinstallerad windows-hoj på nätet utan att ha installerat nåt antivirusprogram, eller manuellt säkrat upp den innan du kopplar in den, tar det max 5 minuter innan den är infekterad, utan att ens ha startat en browser eller surfat nånstans. I varje fall med XP. Win 7 är antagligen bättre.Min fru, som kört Mac sedan 80-talet, har samma erfarenhet. Hon drabbas aldrig av virus, däremot de på hennes jobb som kör windows, och de sprider dessutom virus via bilagor, vilket hon ser i mejlen hon får från dem. Själv drabbas hon inte eftersom virusen inte funkar på MacOS.
Citat från: tipo874 skrivet 07 augusti 2010, 16:40:00Du snackar skit.Jag har aldrig behövt nån antivirus-gegga på vare sig Solaris eller MacOS. Om du kopplar in en nyinstallerad windows-hoj på nätet utan att ha installerat nåt antivirusprogram, eller manuellt säkrat upp den innan du kopplar in den, tar det max 5 minuter innan den är infekterad, utan att ens ha startat en browser eller surfat nånstans. I varje fall med XP. Win 7 är antagligen bättre.Min fru, som kört Mac sedan 80-talet, har samma erfarenhet. Hon drabbas aldrig av virus, däremot de på hennes jobb som kör windows, och de sprider dessutom virus via bilagor, vilket hon ser i mejlen hon får från dem. Själv drabbas hon inte eftersom virusen inte funkar på MacOS.Om du vill bli respektfullt bemött, använder du INTE "Du snackar skit", ok?Självklart drabbas även Macägare av virus, maskar och trojaner om än i mindre utsträckning, inte minst beroende på att MacOS har så mycket färre användare att det inte är lika lönsamt att hacka. I och med Iphones många användare kommer det nog att ändras. Låt helt andra saker än risken att drabbas av virus avgöra vilket du väljer, Win, Linux eller MacOS, som pris, kompatibilitet med programvaror du kan, samarbetet med andra på jobbett.ex., kompetenta antivirusprogram har gjort att jag inte haft några problem med virus vare sig i Win95, 98, 2000, XP, Vista eller Win7, men det är inget bevis för att virus inte finns, lika lite som att din fru aldrig drabbats av virus i sin Macmiljö.
@tipo: From Windows XP med servicepack är brandväggen igång som standard. Den räcker för att mota de flesta problem som du nämner. Intrångs hacken verkar för övrigt inte vara de största problemen idag. Malware och andra norskaskojprogram är roligare... "Vi har hittat 200 virus i din dator. Betala 40dollar så tar vi bort dem... Vill du?" eller "skicka detta medelandet till alla dina kompisar sedan raderar du alla filer på din hårddisk"
Eftersom inlägget var uppenbart inkorrekt tar jag mig friheten att kalla det för vad det var, och om det stör någon så är det inte mitt problem, och jag betackar mig för inblandning av denna typ.Det är möjligt att MGKea är ett väldigt vant och duktigt windowproffs, vilket jag inte är. Jag har dock med egna ögon sett en helt nyinstallerad XP-maskin bli infekterad inom en minut efter att den kopplats in till nätet för att 1) tanka hem servicepacken och 2) tanka hem nåt antivirus.Det slutade med att jag fick installera om och tanka hem både servicepacken och antivirusprogrammet via en Solarismaskin och lägga dem på en USB-sticka så att man kunde installera dem på XP-burken utan att först koppla den till nätet.Tydligen var någon RPC-tjänst aktiv per default direkt efter installation med tidiga XP och det utnyttjades.Både jag och min fru har använt Mac sedan 80-talet, och vi har aldrig råkat ut för virus.Visst finns det virus, maskar och trojaner till annat än windows, men de flesta andra OS är "secure by default", dvs man får explicit slå på potentiellt riskabla tjänster i stället för tvärt om, som det verkar som windows brukat vara.Jag har till och med sett en väldigt listigt dold trojan i Solaris, där den hade installerat sig som en kernel-modul, jag jobbar med Solaris kernel-support, och modulen hade lyckats dölja sig så att det tog en bra stund innan vi kom underfund med att det faktiskt var en trojan, inte bara någon form av minneskorruption.Om du kollar igenom mina inlägg så ser du att jag sällan eller aldrig brukar utmana på detta sätt och även om jag inte har lika många inlägg som MGKea så är det avservärt mycket flera än du har hittills.
Citat från: MGKea skrivet 09 augusti 2010, 08:36:07@tipo: From Windows XP med servicepack är brandväggen igång som standard. Den räcker för att mota de flesta problem som du nämner. Intrångs hacken verkar för övrigt inte vara de största problemen idag. Malware och andra norskaskojprogram är roligare... "Vi har hittat 200 virus i din dator. Betala 40dollar så tar vi bort dem... Vill du?" eller "skicka detta medelandet till alla dina kompisar sedan raderar du alla filer på din hårddisk" Jo, det är väl troligt att de flesta problemen är "fixade" i senare windowsversioner.Jag brukar garva åt skräpet som försöker övertyga mig om att jag jag behöver rensa upp registryt i min Solaris-burk
Tydligen var någon RPC-tjänst aktiv per default direkt efter installation med tidiga XP och det utnyttjades.
Inte chans att mitt inlägg är inkorrekt! Det är ju detta dravvel som som är så tråkigt när icke Windows förare inte vill förstå att Windows har över 90% av marknaden. Som nämnts så ligger det pengar i problem och pengarna dras till största marknaden. Om den dagen Solaris får 90% så är det givetvis ombytta roller!
Citat från: tipo874 skrivet 09 augusti 2010, 09:02:45Tydligen var någon RPC-tjänst aktiv per default direkt efter installation med tidiga XP och det utnyttjades.RPC (portmapper) var aktiverad som standard i många linuxdistributioner med om man tittar tillbaka lite i tiden.Att säga att XP är dåligt och osäkert för att man riskerar intrång om man installerar en gammal ver och inte lägger på uppdateringarna är ju bara larv.Dra in en äldre linuxdistribution så får du se vad som händer. Det r ju inte så att det inte funnits flertalet allvarliga buggar i tex sendmail, open-ssh mfl.Oavsett operativsystem så är det alltid viktigt att vara uppdaterad med de senaste fixarna.Fö var det väl inte allt för länge sedan solaris hade en ganska fet bugg i dess printservice om gjorde att man kunde få root access.
..., det jag reagerade på var att MGKea sa "Alla Windows NT from 4.0 fungerar utmärkt!" och att tonen var att alla problem varit handhavandeproblem, vilket inte är sant.
...En stor fördel med program till *NIX är att dom oftast bygger på öppen källkod och dessutom paketeras av operativsystemleverantören. Det gör att det är i princip omöjligt att smyga in dessa 'fulprogram' tillsammans med det riktiga programmet....
.... Om du kopplar in en nyinstallerad windows-hoj på nätet utan att ha installerat nåt antivirusprogram, eller manuellt säkrat upp den innan du kopplar in den, tar det max 5 minuter innan den är infekterad, utan att ens ha startat en browser eller surfat nånstans. I varje fall med XP.